باداب سورت ایران


در مطالب قبلی تعطیلات رویایی مطلبی با عنوان عجیب‌ترین مکان‌های طبیعی جهان وجود دارد. یکی از مکان‌های معرفی شده در این مطلب باداب سورت روستای چهار دانگه است که بعد از قله دماوند به عنوان دومین آثار طبیعی و ملی ایران شناخته می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم تا این چشمه‌های زیبا را بیشتر به شما معرفی کنیم.
چشمه پلکانی تراورتنی بی‌نظیر در ایران و کم نظیر در جهان است که واقع در روستای ارست بخش چهار دانگه‌ی شهرستان ساری می‌باشد. این چشمه‌ها در بلندای ۱۸۴۱ متری از تراز دریا جای دارند. اطراف چشمه پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است. باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. این باداب شامل چندین چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمه پر آب دارای آب بسیار شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است و هرگز یخ نمی‌زند. عمدتا در تابستان برای آب‌تنی استفاده می‌شود و برای درمان درد‌های کمر و پا،امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن سودمند است. چشمه دوم که که در بالا دست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است. در اطراف چشمه هم کمی رسوب آهن نشسته است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی چشمه‌ها طی سالها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه پلکانی بسیار زیبا به رنگ نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده است. این طبقه‌ها و حوضچه‌ها در واقع جاذبه اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژه قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم‌انداز‌های اطراف به ویژه در غروب تحسین برانگیز است.

این چشمه‌ها به دلیل داشتن ساختار پیچیده زمین‌شناسی در بدترین شرایط خشکسالی، پر آب بوده و شایعاتی مبنی بر خشک شدن آن کاملا بی‌اساس است. این چشمه‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شد. ثبت جهانی این باداب نیز پس از پاموکاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان بوده است. خیال‌انگیز‌ترین صحنه‌های منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشید است که تلالو نور خورشید در حوضچه‌ها و انعکاس نور آن‌ها همراه با سایه روشن طبیعت اطراف، جلوه‌های تحسین برانگیزی را از موهبت خداوندی به جلوه می‌گذارد.

در کشور‌های ترکیه و نیوزلند و آمریکا چشمه‌هایی شبیه باداب سورت وجود دارد. هیرو اِل گوآرا در مکزیک؛ منطقه سنگ زرد در آمریکا؛ باگنی سان فلیپو در ایتالیا؛ بایشوایتای در چین، پاموککاله در ترکیه ؛ ایوان‌های مطبق سفید و صورتی در نیوزلند و…. از دیگر موارد چشمه‌های شبیه باداب سورت هستند.
همانطور که گفته شد این باداب جزو عجیب ترین و البته زیبا ترین مکان های طبیعی جهان است اگر از مشاهده این مکانها لذت می برید و دوست دارید بیشتر راجع به آنها بدانید پیشنهاد می کنیم مطلب عجیب ترین مکانهای طبیعی جهان را بخوانید. جهت مطالعه این مطلب اینجا کلیک کنید.
یکی از آثار طبیعی ارزشمند کشورمان را به شما معرفی کردیم و امیدواریم از مطالعه آن لذت برده باشید.
جهت مطالعه مطلب ترسناک ترین مکان های جهان اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مطلب شگفت انگیز ترین مکان های جهان اینجا کلیک کنید.

#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه #قزاقستان #گرجستان #ترکمنستان #شهر #شهر زیر دریا #بایا #باستان #باستان شناسی #دریا #خلیج #اقیانوس #آتشفشان #آثار باستانی #شهر زیر دریایی بایا #مکانهای عجیب #طبیعت عجیب #زیبایی های جهان #ترسناک #مکانهای ترسناک #مکان های ترسناک جهان #فستیوال لاله ها #هلند #آریزونا #اکراین #زیباترین مکان های دنیا #شگفت انگیز ترین مکانهای دنیا #مکانهای گردشگری تهران #مقبره شیخ کلینی #کاروان‌سرای کنار گرد #کاروان‌سرای دیر گچین #حسن آباد #تهران #گردش #نوروز #برج علاءالدوله #کاروانسرای عین الرشید #قصر بهرام #گرمسار #ورامین #پلور #دشت شقایق #دریاچه سد لار #مراسم برف چال #آب گرم لاریجان #گردش در پلور #گردش در تهران #مکان های کمتر دیده شده در تهران #گردشگری در تهران #الموت #قلعه الموت #دژ لمبسر #طبیعت الموت #گردش در الموت #قاجار #تاریخ قاجار #منیرالسلطنه #کامران میرزا # خانه منیریه #باغ کامرانیه #تنگه واشی #آبشار واشی #آبشار و تنگه واشی #روز طبیعت #سیزده به در #سیزده فروردین #گردش در طبیعت #دشت واشی #آبشار واشی #افراد موفق #کوکسال بابا #جهانگردان #جهانگرد #برادر #برادران امیدوار