سرگذشت عجیب کانادا

نام کانادا از واژه سرخپوستی kanataبه معنی دهکده یا سرپناه می‌آید. در سال ۱۵۳۵ ساکنان منطقه ای که الان با نام کبک شناخته می‌شود از این واژه استفاده نمودند تا آدرس این محل را به ژاک کارتیه که مقصدش به سمت دهکده استاداکونا بود بدهند. کارتیه واژه کانادا را نه تنها به آن دهکده بلکه به تمام مناطقی که در آن زمان به آنها دوناکونا می‌گفتند استفاده می‌کرد. در سال ۱۵۴۷ در نقشه ها نیز با همین عنوان کانادا ثبت شد.
امروزه اکثر جمعیت کانادا سفید پوست هستند اما ساکنان اصلی کشور کانادا از هزاران سال پیش بومیان آمریکای شمالی بوده‌اند. این ساکنین از زمان پیدایش homo sapiens در ناحیه شمالی قاره آمریکا زندگی می‌کنند. از نام‌های دیگر بومیان آمریکای شمالی می‌توان به native americans , amerindians و… اشاره کرد. آنها در گروه‌ها و قبایل کوچک در سرزمینی که امروزه آن را کانادا می‌نامیم سکنی گزیند. آنها حتی گاهی نواحی‌ای را برای زندگی انتخاب می‌کردند که زندگی کردن در آنها بسیار دشوار بود؛ مانند چمنزارهای خشک مرکزی و سرزمینهای قطبی و توندرا.
با آغاز ورود اروپایی ها در قرن شانزدهم بومیان آمریکا به دلایل مختلفی از جمله جنگ، کوچ اجباری و خشونت تازه واردان از سکونتگاه‌های خود خارج شده و به برخی از نواحی دور افتاده مانند کانادا(به نام امروزی) نقل مکان کردند تا از آسیب اروپاییان به دور باشند. اما طی این جابه‌جایی ها عوامل زیادی از جمله تکنولوژی اروپاییان و شیوع بیماری‌های نادر باعث از بین رفتن بسیاری از بومیان آن منطقه شد.
هرچند اروپاییان بومیان را به عنوان سرباز، شکارچی، و تاجرین پوست به خدمت می‌گرفتند اما این گروه‌ها همواره مورد بی‌عدالتی، بدرفتاری و بی اعتمادی سفید پوستان قرار داشتند.
در طول تاریخ کانادا روزگار پر فراز و نشیبی را گذرانده است. اشخاص زیادی بر آن حکومت کردند. برخی از آنها این سرزمین را آباد و برخی دیگر به ویرانه تبدیل کردند. از جمله این اشخاص می‌توان به ژاک کارتیه اشاره کرد که فرماندهی او آثاری به جز ویرانی برای سرزمین‌های مجاور خلیج سنت لاورنس نداشت. بعد از او یک کاشف فرانسوی به نام ساموئل د چمپلین که همراه با یک مبلغ مسیحی آمده بود توانست حکومت را به دست بگیرد و سرزمینی به نام new france در امتداد خلیج سنت لاورنس ایجاد کند. او به لنوان فرماندار این سرزمین چندین شهر را برای کشاورزان، ماهی‌گیران و تاجران فرانسوی پوست ایجاد کرد که معروف ترین آنها کبک نام دارد.
تا سال ۱۶۸۲ فرانسوی‌ها توانستند بخش بزرگی از نواحی مرکزی آمریکای شمالی را تحت کنترل خود بگیرند که آن‌را لوئیزیانا نامیدند.
در طی سالها صادرات پوست از طریق فرانسوی های این ناحیه و خرید آنها توسط اروپایی ها اقتصاد این ناحیه را شکوفا کرده بود. شرکت‌های پوشاک اروپایی این پوست‌ها را به کلاه‌های شیک تبدیل می‌کردند و آنهارا به اشخاص ثروتمند می‌فروختند. این چرخه اقتصادی به تجارت پوست شهرت یافت. کم کم این تجارت به رقابتی سنگین بین امپراطوری فرانسه و انگلیس انجامید زیرا هرکدام از آنها تلاش می‌کردند از این طریق تجارت پوست خود را افزایش دهند و همین رقابت منجر به درگیری نظامی بین گروه‌های رقیب شد که به جنگ پوست معروف است. در طی سالها جنگ‌های شدیدی بر سر همین موضوع رخ داد؛ یکی از آنها در سال ۱۷۵۵ و با حمله انگلستان به خلیج فرانسوی بیوسجور در آکادیان پنسولا شروع شد. در این نبرد ساکنین فرانسوی این ناحیه که آکادیانز نام داشتند به اجبار در حالی که زخمی بودند به لوئیزیانا تبعید شدند. با تیره تر شدن روابط بین فرانسه و انگلیس در آمریکای شمالی و اروپا شاهد تبدیل درگیری های کوچک تجارت پوست به یک درگیری عظیم بودیم که برای در اختیار گرفتن کنترل کامل بر قاره آمریکا روی داد. این جنگ که با نام‌های جنگ هفت ساله اروپایی یا جنگ تمام عیار فرانسوی‌ها شناخته می‌شود مهمترین رویداد نظامی در تاریخ کانادا می‌باشد که توسط یک پیمان به پایان رسید و بر اساس این پیمان حضور فرانسه در آمریکا ی شمالی برای همیشه پایان یافت.
بخش کوچکی از تاریخ طولانی و زیبای کانادا را در این مقاله آورده‌ایم و امیدواریم از مطالعه آن سودی برده باشید.
تعطیلات رویایی ارائه دهنده انواع خدمات جهت اخذ ویزای کشور کانادا برای اقامت و تحصیل می‌باشد. جهت اطلاع از شرایط دریافت ویزا با ما در تماس باشید.
تلفن: ۲۲۲۴۳۰۴۰

#آژانس تعطیلات رویایی #تعطیلات رویایی #گردشگری #سفر #مسافرت #ویزا #پاسپورت #شنگن #اروپا #تور اروپا #وام گردشگری #کیش #آفر #تور #هواپیما #قطار #اتوبوس #بلیط #تور خارجی #طبیعت گردی #باران #زیبا #ویزا آنلاین #ایران #ایرانگردی #روادید #توریسم #اقامت #ویزا تحصیلی #تحصیل #دانشگاه #تحصیلی #زبان #زبان انگلیسی #راهنمایی #اقدام #ویزا کاری #ویزا تجاری #کسب وکار #سرمایه #شرکت #گردشگری #زیبایی #دیدنی #تور #راهنما #مسافرت #مردم بومی #مراسم #آیین #سفر رفتن #طبیعت #غذا #فرهنگ #زیست بوم #گردش #سوغاتی #صنایع دستی #سنگ قیمتی #غذا #غذا ی محلی #خوشمزه #آسیا #تور اسیا #امنیت #مهاجرت #خوشمزه #بی‌نظیر #اقتصاد #مردم #موقعیت #نروژ #اقدام #اقامت #کار #خانواده #تور # کیش # تفریح #تاریخ #خوشگذرانی #کانادا #اقامت #ویزا #اقدام #تاریخچه #جنگ #پوست #تجارت پوست #فرانسه #اروپا #اروپاییان