مکانهای کمتر دیده شده در تهران

مکان‌های زیبا و تاریخی بسیاری در تهران وجود دارند که شاید از وجود بسیاری از آنها بی‌خبر باشیم ما در این مطلب قصد داریم تا تعدادی از این مکان‌های زیبا را به شما معرفی کنیم تا با گذراندن تعطیلات خود در آنها لذت ببرید.

موزه موسیقی تهران(منطقه 1)
موزه موسیقی تهران در خیابان دربندی نزدیک خیابان تجریش واقع شده است. خیابانی پر از درخت که سازهای موسیقی مختلفی را در خود جای داده است. بازدید از موزه موسیقی تهران به همه شهروندان تهرانی همچنین تمامی هموطنان توصیه می شود.
ساختمان موزه موسیقی در سال 1351 به عنوان یک ساختمان مسکونی ساخته شد. در سال 1382 مورد بازسازی قرار گرفت و از حالت مسکونی خارج شد زیرا این بنا هم در محله خوبی واقع شده بود و هم فضای مناسبی برای این موزه داشت. سپس در سال 1388 این بنا به عنوان موزه موسیقی تهران افتتاح شد. در این موزه زیبا 240 ساز و از 200 نوع مختلف نگهداری می‌شود. همچنین علاوه بر ساز ها شما میتوانید از قسمت‌های هیجان انگیزی مانند گنجه موزه، آرشیو صوتی تصویری، کتابخانه تخصصی و کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز بازدید کنید.
آرشیو صوتی و تصویری موزه و کارگاه سازسازی یکی از جالب‌ترین بخش‌های این موزه‌ است. در بخش آرشیو صوتی و تصویری، آرشیوی از محمد علی گلشن ابراهیمی، گردآورنده آثار صوتی ایران به موزه اهدا شده است که از کامل‌ترین مجموعه‌هاست. از اشیای موجود در این موزه می توان به چوبی اشاره کرد که از حشمت سنجری به یادگار مانده، زمانی که وی رهبری ارکست را برعهده داشت یا ساعت و لباس‌های علی تجویدی، سنتور ملک حسین همگی در این موزه نگهداری می شوند. برای بازدید از گرامافون و صفحه‌های قدیمی نیز به همین موزه باید مراجعه کنید. در کتابخانه تخصصی موزه می توانید بیش از 3000 جلد کتاب تخصصی در زمینه موسیقی پیدا کنید. شایان ذکر است که اشیاء موجود در این موزه (ساز‌ها، کتاب‌ها و…) یا خریداری شدند و یا از طرف استادان بزرگ موسیقی اهدا شده‌اند.

بقعه شیخ طرشتی(منطقه 2)
شیخ عبدالله طرشتی از عالمان و مدرسان بزرگ در قرن ششم بوده است. او در روستای طرشت زندگی می کرد و امروزه در محله طرشت به خاک سپرده شده است. بنای اولیه بقعه شیخ عبدالله طرشتی بنا به نظر برخی از صاحب نظران و تاریخ شناسان مربوط به آغاز عهد صفویان و به احتمال زیاد متعلق به زمان شاه طهماسب است، که بنای آجری ساده‌ای بود. امّا شناسنامه آثار ثبتی در میراث فرهنگی آن را مربوط به قرن هشتم می‌داند. قدیمی ترین تاریخ موجود در این مقبره مربوط به سنگ قبرهایی است که به تواریخ ۹۵۴و ۹۷۱ هجری قمری تعلق دارند که نشان دهنده ساخت بنای آرامگاه در آغاز دوران صفویه می‌باشد. در سال‌های قبل، دو آب انبار بزرگ قديمی در مجاورت بقعه قرار داشته و نيز مسجدی كهنسال كه احتمالا مربوط به قرن نهم هجری بوده اين مجموعه را كامل ساخته است. بازدید از این بنای زیبا و تاریخی خالی از لطف نخواهد بود و می¬تواند یک روز به یادماندنی را برای شما رقم بزند.

پل تاریخی کن(منطقه 5)
پل کن، پلی آجری و تاریخی است که توسط خیر حاج محمدعلی کنی در دوران صفویه با هدف ارتباط دو بخش منطقه(روستا و محله کن) که توسط رودخانه کن از هم جدا شده بود، ساخته شد. پل کن در گذشته دور تنها راه ارتباطی میان روستاهای محله کن بوده است. پل حاج محمدعلی کنی در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل کن در قسمت شرقی رودخانه کن و در محله بهاران کن در منطقه ۵ تهران قرار دارد.

آسیاب یوسف آباد(منطقه 6)
در دوره صدر اعظمی میرزا یوسف آشتیانی در عهد ناصرالدین شاه قاجار در محله ای که به دلیل وجود آبهای شمیران، سبز و خرم بود، یک آسیاب آبی با معماری دوره قاجار در این محله تاسیس شد. آسیاب آبی یوسف آباد تهران تنها آسیاب آبی تاریخی باقی مانده در منطقه شش از عصر قجر در پایتخت می باشد. این آسیاب آبی در سوم خردادماه ۱۳۸۶ با شماره ۱۹۱۷۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این آسیاب ساخته شد تا هم با استفاده تز نیروی آب آسیاب بچرخد و هم باغداران بتوانند به راحتی باغ‌های خود را آبیاری کنند. در کنار آسیاب آبی یوسف‌آباد که به «آسیاب کوچیکه» معروف بود، آسیابی چند برابر بزرگتر از آن به نام «گاومیشی» وجود داشت که هنوز تنوره‌اش با ۱۴ متر عمق در خانه‌ای رو به روی آسیاب یوسف‌آباد باقی مانده است.
آب این آسیاب‌ که در حال حاضر حدود ۲۵۰ متر مربع مساحت دارد، از کوه‌های شمیرانات می‌آمد و هر دو آسیاب را می‌چرخانده و در مسیر خود به دوراهی یوسف آباد و پایین‌تر به بهجت آباد می‌رفته و در مسیرش بازهم آسیاب‌های دیگری را می‌چرخانده تا اینکه باغ‌ها و دشت‌های پایین تهران را آبیاری کند.

موزه رضا عباسی(منطقه 7)
موزه رضا عباسی یکی از موزه‌های معروف و مهم تهران و همین طور ایران می‌باشد. این موزه به دلیل تنوع و پوشش تاریخی اشیا آن به موزه ایران باستان شباهت دارد. به عبارتی بهتر موزه رضا عباسی نمونه کوچک شده و مقیاس کوچکی از موزه ایران باستان است. همین ویژگی آن باعث شده به عنوان موزه ایران باستان کوچک مشهور باشد. در این موزه هیجان انگیز تنها اشیا تاریخی و باستانی نگهداری نمیشود بلکه گنجینه‌ای بسیار با ارزش از هنر خطاطی و نگارگری در این ساختمان برای گردشگران هنر دوست در معرض نمایش قرار گرفته است. بازه زمانی که در این موزه دیده می‌شود، بسیار وسیع است. در اینجا می‌توان آثاری از هزاره دوم پیش از میلاد تا اواخر دوره قاجار را همزمان دید. این موزه به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است که هرکدام آثار مربوط به خود را در خود جای داده‌اند. از جمله قسمت‌های این موزه می‌توان به تالار پیش از اسلام، تالار اسلامی، تالار نگارگری و تالار خوش¬نویسی اشاره کرد که هر کدام از این قسمت‌ها علاقه‌مندان خاص خود را دارند. این موزه در خیابان شریعتی نرسیده به پل سید خندان واقع شده است.
آتشکده ارباب گیو(منطقه 8)
رستم گیو در سال ۱۲۶۷ خورشیدی در شهر یزد به دنیا آمد. پدرش شاهپور بازرگانی معتبر بود که با هندوستان تجارت می کرد. گیو سال ها رئیس «انجمن زرتشتیان» و نماینده زرتشتیان در پیش از انقلاب اسلامی بود.
محله باغ رستم در منطقه تهرانپارس تهران یکی از محله هایی است که زرتشتیان تهران در آن سکنی گزیده اند. زرتشتیان ساکن تهرانپارس می گویند ارباب رستم گیو، 60 سال پیش این آتشکده را از هندوستان به یزد برده و سپس آن را به اینجا آورده است. این آتشکده، روزی سه بار با شاخه و درختان شسته شده و افروخته می شود. قدمت بنای آتشکده متعلق به دوره پهلوی دوم است. با گذراندن یک روز خود در این آتشکده می‌توانید با بخشی از زندگی و شیوه عبادت زرتشتیان آشنا شوید.

مسجد ساعت(منطقه 11)
میرزا احمدخان معروف به مشیرالسلطنه مسجد و مدرسه مشیرالسلطنه را ساخت و آن را وقف کرد. قدمت این مسجد زیبا به دوران قاجار بازمی‌گردد.
این بنا، دارای صحنی کوچک است که هشت حجره در سه طرف آن وجود دارد. از ویژگی‏های دیگر و مهم این بنا که باعث نامیدن این مسجد، به مسجد ساعت شد، وجود یک برج ساعت در قسمت شرقی آن است که از معابر مجاور، قابل مشاهده است. مسجد مشیرالسلطنه اگرچه دارای معماری ساده و ایرانی است که عناصری همچون طاق‌های ضربی، مقرنس‌کاری، کاشی‌کاری و… در آن دیده می‌شود اما علاوه بر آن ویژگی منحصر به فرد دیگری را در خود جای داده که این مسجد را از مساجد دیگر متمایز می‌کند و آن هم قرار گرفتن یکی از قدیمی‌ترین ساعت‌های وارد شده به ایران، در این مسجد است(ساعت نصب شده در قسمت شرقی). این مسجد نیز یکی از جذبه‌های بی‌نظیر در تهران است که می‌توانید از بازدید آن لذت ببرید.

موزه هنر‌های ملی(منطقه 12)
یکی از موزه های زیبا و جذاب در تهران موزه هنرهای ملی می باشد. این موزه با معماری چشم‌گیر و زیبایش، در زمان فتحعلی‌شاه قاجار، در قسمت جنوبی‌ باغ بسیار بزرگ و بی نظیر نگارستان بنا شد و از آن به‌عنوان حوضخانه استفاده می‌شد. موزه هنر‌های ملی به عنوان اولین موزه‌ اختصاصی کشور می باشد و مکانی برای حفظ ، نگهداری و احیای ارزش هنرهای اصیل ملی و سنتی ایران می باشد. از جمله آثار و اشیائی که می‌توانید در این موزه پیدا کنید، عبارتند از کاشی‌های نقاشی شده توسط دست،پارچه‌‌های زربافت، مینیاتورهای بینظیر، معرق و منبت کاری های چشم نواز ، گبه و فرش، قلم‌زنی‌ ، تذهیب و خاتم‌کاری، نگارگری، میناکاری. همچنین نقاشی‌های زیبایی از استادان مشهور و نامی کشور در این موزه به چشم می‌خورند. موزه هنرهای ملی واقع در میدان بهارستان، خیابان کمال‌الملک است .

زندان هارون الرشید(منطقه 15)
زندان تاریخی هارون الرشید یکی از قدیمی ترین بناهای استان تهران و محدوده شهرری است که با گذشت زمانی حدود ۱۸۰۰ سال ، بنای آن همچنان پا برجاست. بنای زندان هارون الرشید با سنگ های اتشفشانی ساخته شده است و ارتفاع دیواره های این زندان به ۹ متر هم می رسد. زندان هارون الرشید در نزدیکی کوه مسگر آباد قرار دارد. زندان هارون‌الرشید یا زندان خان در سده ۴ هجری قمری ساخته شد و در ۱۳ کیلومتری شرق تهران واقع شده است. با اینکه نام این اثر تاریخی زندان است اما هیچ مدرک تاریخی وجود ندارد که آن را به طور رسمی یک زندان بداند به عقیده برخی از تاریخ شناسان این مکان در زمان قدیم زندان بوده و به عقیده برخی دیگر این مکان یک آتشکده بوده است؛و چون در قدیم آن را زندان می‌خواندند امروزه نیز آن را به همین نام می‌شناسند. برخی محققان معتقدند این بنا در واقع آتشکده‌ای باستانی بوده و به همین دلیل قدمت آن به دوران ساسانی بازمی‌گردد. بنای زندان هارون به شکل مکعب مستطیل به ارتفاع ۹ متر و به صورت دو طبقه ساخته شده است و از طول و پهنای یکسانی برابر با ۳۰ متر برخوردار است. این بنای تاریخی سال ۱۳۳۴ با شماره ثبت ۴۰۸ به‌عنوان یکی از آثار تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تعدادی از مکان‌های کمتر دیده شده تهران را به شما معرفی کردیم و امیدواریم از بازدید از آنها لذت ببرید. جهت مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.
اگر از هیاهوی شهر خسته شده‌اید و می‌خواهید به خارج از شهر سفر کنید مطالب گردش در لواسان، گردش در پلور، گردش در گرمسار و گردش در فشافویه را بخوانید.
جهت مطالعه این مقاله ها روی قسمت های پررنگ شده کلیک کنید.
#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه #قزاقستان #گرجستان #ترکمنستان #شهر #شهر زیر دریا #بایا #باستان #باستان شناسی #دریا #خلیج #اقیانوس #آتشفشان #آثار باستانی #شهر زیر دریایی بایا #مکانهای عجیب #طبیعت عجیب #زیبایی های جهان #ترسناک #مکانهای ترسناک #مکان های ترسناک جهان #فستیوال لاله ها #هلند #آریزونا #اکراین #زیباترین مکان های دنیا #شگفت انگیز ترین مکانهای دنیا #مکانهای گردشگری تهران #مقبره شیخ کلینی #کاروان‌سرای کنار گرد #کاروان‌سرای دیر گچین #حسن آباد #تهران #گردش #نوروز #برج علاءالدوله #کاروانسرای عین الرشید #قصر بهرام #گرمسار #ورامین #پلور #دشت شقایق #دریاچه سد لار #مراسم برف چال #آب گرم لاریجان #گردش در پلور #گردش در تهران #مکان های کمتر دیده شده در تهران