گردش در تهران

مکان‌ها و موزه های زیبا و تاریخی بسیاری در تهران وجود دارند که شاید از وجود بسیاری از آنها بی‌خبر باشیم و یا حتی اسم آنها را شنیده باشیم اما به انها مراجعه نکرده باشیم. ما در این مطلب قصد داریم تا تعدادی از این مکان‌های زیبا را به شما معرفی کنیم تا با گذراندن تعطیلات خود در آنها لذت ببرید.

سردر باغ ملی
این بنا یکی از نمادهای شهر تهران است که سال‌های 1301 تا 1304 خورشیدی به دستور مستقیم رضا شاه احداث شد. البته در ساخت این بنا معماران ماهری نقش داشتند؛ از جمله انجام سفت‌کاری‌ها (سفت کاری ساختمان شامل مراحلی نظیر کندن پی ساختمان، بتن ریزی پی ساختمان، نصب ستون ها و در نهایت احداث سقف ساختمان میباشد.)توسط استاد اسماعیلی، ساخت ستون‌ها به وسیله استاد کریم منیژه، ساخت کاشی‌ها به دست استاد خاک‌نگار مقدم و کاشی‌کاری‌ها به هنرمندی استاد حسین کاشی‌پز انجام شدند. همچنین طراح این سردر فوق‌العاده زیبا را استاد جعفرخان بودند. همانطور که در ابتدا گفته شد این بنا یکی از نمادهای شهر تهران است اما جالب است بدانید که در گذشته و قبل از ساخته شدن برج آزادی، از این بنا به عنوان نماد اصلی تهران یاد می‌شد. در کاشی‌کاری های این بنا عناصری برای یاد بود کودتای سوم اسفند و فتح تهران به دست رضا خان وجود دارد که از آن میان می‌توان تخریب برج و بارو با گلوله‌های توپ، رضا شاه در حال تیراندازی و دو فرشته پیروزی را نام برد. در کاشی‌کاری‌های بخش بالایی از طرح‌ها و تصاویر اسلیمی، مسلسل، میدان جنگ، شصت تیر، رضا شاه با تفنگ شصت تیر، پرچم سه رنگ ایران، گلوله توپ، پلنگ، سروده‌ها و آیه‌های قرآنی و نام‌های امامان به صورت کتیبه نوشته شده است.
مدتی پس از ساخته شدن این دروازه، ایده ایجاد اولین باغ عمومی در شهر تهران مطرح شد و در میدان مشق پیاده‌ شد.(اولین باغ عمومی تهران در میدان مشق ساخته شد.) پس از آن دروازه میدان مشق، به سردر باغ ملی تغییر نام پیدا کرد. بازدید از این سردر زیبا و تاریخی می‌تواند یکی از خاطره های فراموش نشدنی زندگی شما باشد.

موزه ایران باستان(موزه ملی ایران)
موزه ملی ایران (موزه ایران باستان) قدیمی‌ترین، مهم‌ترین و از بزرگ‌ترین موزه های ایران است. این موزه به دو بخش ایران باستان و دوران اسلامی تقسیم می‌شود. در بخش ایران باستان اشیای تاریخی از دوران پارینه سنگی (دورانی است که انسان‌ها برای اولین بار برای رفع نیاز های خود از وسایل سنگی استفاده می‌کردند.)تا دوران ساسانی به نمایش گذاشته شده است. در بخش اسلامی هم آثار دوران پس از اسلام به نمایش در آمده است. برای اولین بار پیشنهاد ایجاد چنین مکانی توسط مرحوم مرتضی قلی هدایت ملقب به صنیع‌الدوله عنوان شد. این موزه در زمینی به مساحت ۱۸۰۰۰ متر مربع و با حدود سیصد هزار شی باستانی مهمترین موزه کشور محسوب شده و در رابطه با فرهنگ وهنر ایران غنی ترین موزه جهان به حساب می‌آید. جالب است بدانید که قدیمی‌ترین آثار این موزه دود 8000 سال قدمت دارد. از جمله اشیائی که می‌توانید در این موزه ببینید میتوان به اولین انیمیشن در جهان(تصویر متحک یک بز کوهی)، تندیسهای شاهان، آدم های نمکی و… اشاره کرد. به بازدید این موزه بروید، به زمان‌های گذشته سفر کنید و چند ساعتی با زندگی آنها آشنا شوید.

موزه آبگینه
موزه سفال و آبگینه از جمله زیبا‌ترین موزه های تهران به شمار می‌رود که قطعا با مراجعه و بازدید از آن هوش از سر شما خواهد رفت. این موزه به‌طور تخصصی به نمایش سیر تاریخی شیشه و سفال در ایران می‌پردازد. موزه آبگینه در بنایی تاریخی مربوط به دوره قاجار قرار گرفته است. این بنا از ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۰ محل زندگی و کار قوام‌السلطنه، وزیر احمد شاه قاجار بود. این موزه در مساحتی نزدیک به 7000 مترمربع در قالب ۲ طبقه و ۵ تالار بنا گردیده است. قدمت آثار طبقه اول موزه آبگینه به دوران ایران پیش از اسلام برمی‌گردد و دارای 2 تالار اصلی(تالار مینا و تالار صوتی) است، یک تالار مربوط به هنر کار با شیشه و آبگینه و تالار دیگر مربوط به سفال‌های باستانی است. و طبقه دوم آن دارای 3 تالار مجزا(تالار صدف، تالار زرین و تالار لاجورد) برای نمایش هنر سفال و شیشه دوران قبل از اسلام و دوران پس از ورود اسلام به ایران است. همچنین این موزه دارای یک کتابخانه بزرگ است که دارای۴۰۰۰ جلد کتاب فارسی و انگلیسی در زمینه‌های باستان‌شناسی، تاریخ و هنر می باشد. اگر از بازدید از اجناس سفالی قدیمی لذت می برید و یا جویای تاریخ کشور خود هستید پیشنهاد میشود حتما از این موزه زیبا بازدید کنید.
جهت مطالعه مکان‌های کمتر دیده شده در تهران اینجا کلیک کنید.
همچنین اگر به سینما و تلویزیون علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم مطلب شهرک سینمایی غزالی را خوانده و سپس به انجا مراجعه کنید تا لوکیشن های مهم فیلم‌های تاریخی ساخته شده را ببینید. جهت مطالعه مطلب شهرک سینمایی غزالی اینجا کلیک کنید.
#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه #قزاقستان #گرجستان #ترکمنستان #شهر #شهر زیر دریا #بایا #باستان #باستان شناسی #دریا #خلیج #اقیانوس #آتشفشان #آثار باستانی #شهر زیر دریایی بایا #مکانهای عجیب #طبیعت عجیب #زیبایی های جهان #ترسناک #مکانهای ترسناک #مکان های ترسناک جهان #فستیوال لاله ها #هلند #آریزونا #اکراین #زیباترین مکان های دنیا #شگفت انگیز ترین مکانهای دنیا #مکانهای گردشگری تهران #مقبره شیخ کلینی #کاروان‌سرای کنار گرد #کاروان‌سرای دیر گچین #حسن آباد #تهران #گردش #نوروز #برج علاءالدوله #کاروانسرای عین الرشید #قصر بهرام #گرمسار #ورامین #پلور #دشت شقایق #دریاچه سد لار #مراسم برف چال #آب گرم لاریجان #گردش در پلور #گردش در تهران #مکان های کمتر دیده شده در تهران #گردشگری در تهران