گردش در طالقان

طالقان نام شهرستانی زیبا در منطقه ییلاقی در استان البرز است که از شمال به مازندران و الموت و از جنوب به ساوجبلاغ و فشگلدره می‌رسد و حدود 120 کیلومتر با شهر تهران فاصله دارد. طالقان منطقه‌ای است که از به هم پیوستن چهار محله بنام‌های شهرک، گلینک، کولج و پردسر تشکیل شده است. طالقان به داشتن دومین قله بلند کشور(علم کوه) مراتع سرسبز، حیات وحش و پوشش گیاهی متنوع، داشتن دریاچه، آبشار و طبیعت چشم‌نواز و روستاهای زیاد مشهور است. روستاهای اوریزان یا آبریزان، روستای میر، روستای میناوند، روستای فشندک، روستای دیزان و روستای کرکبود از جمله 80 روستای دیدنی و سرسبز منطقه هستند. جلال آل‌احمد و آیت‌الله طالقانی و برادران امید‌وار(اولین جهانگردان ایرانی) در روستای طالغان چشم به جهان گشودند. طالقان در میان دره قرار گرفته و یکی از جذابیت‌های معروف آن آبشار‌هایش است که عبارتند از آبشار شله‌بن، آبشار کرکبود، آبشار سوهان، آبشار خرس‌چر، آبشار آسکان، آبشار وارکش و آبشار فصلی میلین. در ادامه به معرفی این اماکن زیبا می‌پردازیم.

دریاچه و سد طالقان
سد طالقان بر روی رود شاهرود ساخته شده است؛ رودی که از کوه‌های استان مازندران سرچشمه می‌گیرد و از دره طالقان هم عبور می‌کند. دریاچه سد طالقان یکی از مهمترین جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شود. به علت شرایط محیطی اطراف این سد چمنزارهای متعددی پدید آمده‌اند که برای پیک نیک گردشگران بسیار مناسب هستند. همچنین علاقه‌مندان به ماهی‌گیری می‌توانند ماهی‌هایی همچون کپور، زردپر و قزل‌آلای رنگین کمان را در این منطقه صید کنند.
آبشار روستای اورازان
در فاصله 12 کیلومتری شمال طالقان قرار گرفته و با چشمه‌ها و آبشارهایی که همیشه پر از آب هستند، شهرت دارد. جالب است بدانید این شهر زادگاه نویسنده مشهور ایرانی، جلال آل‌احمد نیز هست. همچنین در روستای اورازان، بسیاری از آبشار‌های زیبای طالقان مثل آبشار حیاط، آبشار خشکه چال، آبشار سرخ‌بند و آبشار سیاهبند قرار دارند.

آبشار کرکبود
این آبشار بسیار زیبا که در نزدیکی روستای کرکبود در 14 کیلومتری طالقان واقع شده است، دارای ارتفاعی 5 متری است اما حجم و سرعت بالای جریان آب سبب شده تا کرکبود در میان صخره‌هایی با ارتفاع 30 تا 50 متر بسیار با عظمت به نظر برسد.

آبشار سوهان(چره)
در ارتفاعات روستای سوهان، یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی طالقان یعنی آبشار سوهان که مجموعا از 6 آبشار مختلف تشکیل شده و بلندترین آبشار آن با نام چره شناخته می‌شود، قرار دارد. همچنین سوهان از آبشارهای همیشه پر آب طالقان محسوب می‌شود. این آبشار در 25 کیلومتری منطقه شهرک طالقان و در نزدیکی روستای سوهان واقع شده است.
آبشار شله بن
شله بن یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی طالقان است. طبیعت بکر مهم‌ترین مشخصه این آبشار می¬باشد. ابشار شله بن که در فاصله 10 کیلومتری شمال طالقان واقع شده است، از قله‌های خسبان سرچشمه می‌گیرد و در ادامه، رودخانه‌ای به همین نام را نیز تشکیل می‌دهد. این آبشار زیبا مجموعا از 3 طبقه تشکیل شده است که برای رسیدن به بالا‌ترین بخش آن باید از گذرگاه‌های روستا و کوچه‌باغ‌های بسیار زیبا عبور کنید.
روستای میز
این روستای سرسبز در 40 کیلومتری جنب طالقان واقع شده است و به خاطر طبیعت بکر، زیستگاه‌ بسیاری از گونه‌های جانوری است.

ارژنگ قلعه
یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین جاهای دیدنی طالقان ارژنگ قلعه واقع در روستایی به نام میناوند است که تاریخچه آن به قرن ششم هجری می‌رسد. این قلعه زیبا در سال 544 هجری قمری به دستور (امیر کیا محمد بزرگ امید) به منظور جلوگیری از حمله های احتمالی دشمنان در دوره اسماعیلیان احداث شد و امروزه تنها بخشی از این بنای کهن و بسیار قدیمی به جای مانده‌ است. پیش تر این قلعه با نام‌های دیگری مثل “قلادوش” و “دل جنگ” هم شناخته می‌شده است.

کتیبه گردنه عسلک
کتیبه گردنه عسلک لوحی از دوران قاجار است که با نام”سنگ نبشته گردنه عسلک” شناخته می‌شود. این کتیبه به دستور شخصی به نام ایوب میردفتر در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه و حواشی مربوط به ساخت یک نهر آب مربوط می‌شود. برای دیدن این لوح قدیمی با ید به روستای گراب در 3 کیلومتری جنوب غرب گردنه عسلک بروید.

خانه آیت‌الله طالقانی
خانه یکی از مبارزان اثرگذار در دوران پهلوی با برخورداری از معماری سنتی مربوط به دوران قاجاریه، از خشت و گل ساخته شده و در روستای گیلرد طالقان قرار دارد.

غار پنجعلی
غاری بسیار بزرگ در ضلع شمالی روستای میناوند و در جنوب روستای باریکان است که گفته می‌شود حدود 3000 سال قدمت دارد. این قار زیبا و آهکی دارای دو ورودی بزرگ است و در برخب از جاها عمق آن به 6 متر هم میرسد. بازدید از این غار برای طبیعت گردان خالی از لطف نخواهد بود.
اگر به بازدید از مکان های طبیعی علاقه دارید و به دنبال یک فرصت مناسب می گردید که به دل طبیعت بروید، پیشنهاد می کنیم حتما مطالب زیر را بخوانید.
جهت مطالعه مطلب گردش در پلور اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مطلب گردش در چالوس اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مطلب گردش در لواسان اینجا کلیک کنید.
#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه #قزاقستان #گرجستان #ترکمنستان #شهر #شهر زیر دریا #بایا #باستان #باستان شناسی #دریا #خلیج #اقیانوس #آتشفشان #آثار باستانی #شهر زیر دریایی بایا #مکانهای عجیب #طبیعت عجیب #زیبایی های جهان #ترسناک #مکانهای ترسناک #مکان های ترسناک جهان #فستیوال لاله ها #هلند #آریزونا #اکراین #زیباترین مکان های دنیا #شگفت انگیز ترین مکانهای دنیا #مکانهای گردشگری تهران #مقبره شیخ کلینی #کاروان‌سرای کنار گرد #کاروان‌سرای دیر گچین #حسن آباد #تهران #گردش #نوروز #برج علاءالدوله #کاروانسرای عین الرشید #قصر بهرام #گرمسار #ورامین #پلور #دشت شقایق #دریاچه سد لار #مراسم برف چال #آب گرم لاریجان #گردش در پلور #گردش در تهران #مکان های کمتر دیده شده در تهران #گردشگری در تهران #گردش در اطراف تهران #گردش در طبیعت #گردش در طالقان #طبیعت طالقان