باغ فردوس، گنجینه سینمای ایران

باغ فردوس که با نام باغ موزه فردوس، باغ معیری و موزه سینما نیز شناخته می شود، یکی از خانه های ارزشمند و تاریخی در بخش شمیرانات تهران و در یکی از محله های قدیمی منطقه ای به همین نام قرار دارد که از هنگام سلسله قاجار تا به امروز به جا مانده است و از سال 1381 به عنوان موزه سینما مورد بهره برداری قرار گرفت.
باغ فردوس
به دستور محمدشاه قاجار، در سال ۱۲۶۴ ، قصری برای او در نزدیکی تجریش ساخته شد؛ اما همزمان با بیماری و مرگ او قصر نیمه‌تمام ماند و وی در همان قصر نیمه‌تمام به نام محمدیه (در محل محمودیه فعلی) از دنیا رفت.
هم‌زمان با ساخت قصر محمدیه، درباریان نزدیک به او نیز در همان حوالی اقدام به احداث باغ یا عمارت ییلاقی کردند تا ییلاق خود را در نزدیکی شاه به سر ببرند. از جمله حسینعلی‌خان معیرالممالک باغی احداث کرد که به باغ فردوس امروزی مشهور شد.
در بخش شمالی خیابان ولیعصر تهران، نرسیده به میدان تجریش و دقیقا در جایی که درختان چنار زیبای آن سر تعظیم فرو آورده اند، باغ و عمارتی قدیمی قرار دارد که قدم زدن در آن تبدیل به یکی از تفریحات رایج مردم تهران شده است.
باغ فردوس
این باغ در واقع بخش کوچکی از باغ وسیع فردوس محسوب می‌شود که در گذشته اراضی میان اسدآباد و ولنجک در شمال، الهیه از جنوب، دره تجریش از شرق و محمودیه از غرب؛ جزو زمین‌های باغ فردوس بوده‌اند. باغ فردوس در سرگذشت خود مالکان متعددی به چشم دیده است.
وقتی به باغ فردوس تهران برسید و از فضای مشجر و چنارهای سرسبز ورودی باغ عبور کنید، دو مجسمه برنزی از سهروردی و ابن هیثم (از دانشمندان سرشناس ایرانی و اولین دانشمند فیزیک نور در جهان) ایران خواهید دید. بعد از آن چشمتان به عمارت زیبای باغ خواهد افتاد.
در قسمت شمال آن که در حال حاضر چمن‌کاری وکتابخانه می‌باشد قبلا استخر بزرگی بود و اطراف آن نیز درختان کهن سال چنار وجود داشت البته هنوز هم تعدادی از آنها موجود است و در انجا قرار دارند. در قسمت جنوب ساختمان فضای نسبتا بزرگ دیده می‌شود که کل فضا از پلکان تشکیل شده است. در زمان پهلوی اول این ساختمان محل دبستان شاپور بود اما امروزه به سینما تبدیل شده است. در سال ۱۳۳۰ ساختمان باغ فردوس در اختیار وزارت فرهنگ قرار گرفت و کارهای هنری آن زمان در این محل انجام می‌شد. در حال حاضر نیز این ساختمان در اختیار وزارت ارشاد است. سپهبد امیر احمدی که اولین سپهبد ایران در زمان پهلوی، در ساختمان اصلی باغ فردوس سکونت داشتند.
باغ فردوس
داخل عمارت فردوس شامل 7 تالار است. به هنگام ورود به محوطه باغ از طریق پله های ساختمان زیبای باغ فردوس می توان وارد تالارهای موزه شد. در طبقه بالا 3 سالن وجود دارد به طوری که از داخل تالار سوم سینما به وسیله پله های مارپیچ می توان از 4 تالار دیگر را بازدید کرد. عمده فضای آن به نمایش تجهیزات قدیمی فیلم سازی و فیلم برداری، جوایز مختلف سینمای ایران، عکس‌ها و خاطره‌هایی قدیمی و عروسک‌های دوست داشتنی از فیلم‌های قدیمی از جمله کلاه قرمزی و… اختصاص دارد. قطعا بازدید از این موزه یکی از لذت بخش ترین تجربه هایی است که هر انسانی را به خود جذب می کند.
تاریخ این عمارت، سراسر خرابی و مرمت است. در سال ۱۳۱۶، به دستور وزیر معارف وقت مدرسه شاپور تجریش در این مکان احداث شد. در دهه پنجاه، این بنا به دفتر برنامه ریزی جشن های ملی تبدیل گشت و پس از انقلاب اسلامی در اختیار صدا و سیما قرار گرفت. در سال ۱۳۸۱، موزه سینمای ایران در عمارت زیبای باغ فردوس گشایش یافت. این باغ، در سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از آثار ملی و با ارزش کشور ایران به ثبت رسیده است.

یکی از جالبترین و زیباترین مکان های تاریخی و گردشگری دیگر تهران را به شما عزیزان معرفی کردیم و امیدواریم که از بازدید از آن در روزهای تعطیل خود لذت ببرید. اگر به گردش در تهران علاقه ندارید اما نمی دانید که مکان های گردشگری تهران کجا قرار دارند و یا حتی از وجود آنها اطلاع ندارید، پیشنهاد میکنیم که مطالب زیر را حتما مطالعه نمایید تا بیشتر با این مکان های جذاب و دیدنی آشنا شوید. جهت مطالعه هر مطلب روی نام آن کلیک کنید.

سرزمین نقاشی های نقاشان معاصر
بازدید از تمام ایران تنها در یک روز
گنجینه فرهنگ ایرانیان در تجریش
اولین بنای ساخت یونانیان در تهران
مکانی ساده برای عبادت که بعدا کلیسا شد.