باغی که تمام تاریخ ایران را در بر دارد

اگر تا امروز صفحه تعطیلات رویایی را دنبال کرده باشید دریافته اید که هر هفته یکی از مکان های گردشگری و تاریخی تهران را به شما معرفی میکنیم تا علاوه بر آشنایی هر چه بیشتر با تهران و تاریخ آن، در روزهای تعطیل خو به این مکان ها مراجعه کرده و روز لذت بخشی را برای خود رقم بزنید. تا امروز تمامی مکان های معرفی شده ارزشی تاریخی داشتند اما امروز به معرفی مکانی متفاوت خواهیم پرداخت. مکانی که از ساخت آن زمان زیادی نمی گذرد اما تمام تاریخ ایران را در خود جای داده و پذیرای گردشگران عزیز است.
باغ موزه مینیاتور
شاید نام باغ موزه مینیاتور تهران به گوشتان خورده باشد. باغ موزه ای زیبا و معاصر که چند سالی بیشتر از عمر تاسیس آن در پایتخت نمی گذرد اما همانطور که گفتیم تمام تاریخ ایران را درخود جای داده است.
باغ موزه مینیاتور یا بوستان مینیاتوری یکی از بوستان‌های منحصر به فرد استان تهران است که در شرق شهر تهران قرار دارد. این بوستان در سال 1392 و به مساحت سه هکتار افتتاح شد همچنین ساخت آن حدود 2 سال به طول انجامید. در این مجموعه 13 جاذبه تاریخی ایران که ثبت جهانی شده‌اند در مقیاس یک بیست‌وپنجم اندازه واقعی برای علاقه‌مندان نمایش داده شده است. از نکات جالب در قرار دادن این ماکت‌ها توجه به موقعیت جغرافیایی اصلی آن‌هاست؛ برای مثال میدان نقش جهان در مرکز باغ قرار دارد، در سمت غربی آن ماکت مجموعه بیستون به‌درستی و با توجه به وضعیت واقعی خود قرار گرفته است، در شمال باغ نیز می‌توانید از بازدید ازکلیساهای ارامنه لذت ببرید.
باغ موزه مینیاتور
در واقع باغ موزه مینیاتوری تهران امکانی را برای بازدیدکنندگان خود فراهم می کند که اگر دوست داشته باشند جاذبه‌های گردشگری کشورمان را ببینید، اما به هر دلیلی هنوز امکان سفر کردن به استان‌ های مختلف کشور را ندارند با قدم گذاشتن به داخل باغ مینیاتوری تهران سفری به دور تا دور ایران را آغاز کنند.
بوستان مینیاتور مصداق توجه به محیط‌زیست و در عین حال مسائل فرهنگی و تاریخی است. تلفیق نمادهای تاریخی کشور با فضای سبز به سبک باغ ایرانی، تجربه‌ای نو است که می‌تواند در سایر نقاط شهر و سایر شهرها نیز تکرار شود و شوق همنشینی فرهنگ ایرانی- اسلامی را در دل مردم زنده کند.
قطعا برای شما هم سوال پیش آمده است که دقیقا ماکت مینیاتوری کدام یک از مکان های تاریخی ایران در این موزه قرار دارد؟ در فاز اول ماکت مینیاتوری، ۱۲ اثر تاریخی زیر که هم اکنون در فهرست آثار جهانی ثبت شده اند استقرار یافته اند: تخت جمشید، چغازنبیل، میدان امام ره (نقش جهان) اصفهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، ارگ بم، کلیساهای ارامنه، کوه و کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، بازار تبریز، آبشارهای شوشتر. همچنین شایان ذکر است که در فاز دوم توسعه، ماکتهای مینیاتوری گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان و بوستان دستکند میمند کرمان و دیگر باغهای ۹ گانه ایرانی به چشم می خورند.
باغ موزه مینیاتور
در ساختمان گالری باغ موزه مینیاتور همواره نمایشگاه های مختلفی برگزار می‌شوند و امکانات دیگری همچون کتابخانه، فروشگاه هایی با محصولات هنری و فرهنگی، چایخانه سنتی و غیره نیز در آن وجود دارند.
با وجود موقعیت باغ موزه مینیاتور در شرق تهران ، می‌توان از اماکن اطراف آن نیز بهره برد. خیابان گلبرگ یکی از سرسبزترین خیابان های تهران است که این موزه را در آغوش خود حفظ کرده است. این خیابان با میدان هفت حوض، یکی از اصلی ترین میدان های نارمک با موقعیت تجاری و تفریحی ارتباط دارد. در سراسر خیابان گلبرگ و اطراف میدان هفت حوض امکانات رفاهی گوناگون و مناسبی مانند رستوران ها و فست فودهای گوناگون، فروشگاه های بزرگ پوشاک و مراکز خرید وجود دارد که بازدید کنندگان این مکان گردشگری زیبا می توانند ادامه روز خود را در این مکان ها بگذرانند.. از دیگر مکان های تفریحی نزدیک بوستان مینیاتور تهران میتوان به بوستان گلبرگ، پاساژ گلبرگ، پارک کرمان و پارک یاسمن اشاره کرد.
یکی از زیباترین و جذابترین باغ موزه های تهران را به شما معرفی کردیم که می توانید با مراجعه به آن تمام ایران را تنها در یک روز ببینید و از تاریخ غنی آن لذت ببرید.
همانطور که در ابتدا اشاره شد ما مکان های گردشگری و تاریخی فروانی از تهران را به شما عزیزان معرفی کردیم که می توانید به مطالب آنها مراجعه کنید و با آنها بیشتر آشنا شوید. جهت آشنایی با هر یک از این مکان های تهران روی نام آن کلیک کنید.

باغ فردوس گنجینه سینمای ایران
سرزمین نقاشی های نقاشان معاصر
بازدید از تمام ایران تنها در یک روز
گنجینه فرهنگ ایرانیان در تجریش
اولین بنای ساخت یونانیان در تهران
مکانی ساده برای عبادت که بعدا کلیسا شد!