شکوه السلطنه کیست؟

سریال جیران

شکوه السلطنه همسر ناصرالدین شاه

شکوه السلطنه متولد ۱٢۵٢ قمری – ۱۴ شوال ۱٣۰٩ قمری ، شاهزاده قاجار، همسر عقدی ناصرالدین شاه و مادر مظفرالدین شاه قاجار بود.

شکوه السلطنه در سال ۱۲۵۲ هجری قمری متولد شد. پدرش فتح الله میرزا شعاع السلطنه پسر سی و ششم فتحعلی شاه قاجار و مادرش شهربان خانم دختر ابراهیم خان قاجار قوانلو بود. او در دوازده سالگی به عقد ناصرالدین شاه درآمد. حاصل این ازدواج دو فرزند بود، نخست مظفرالدین میرزا که در ۱۴ جمادی الثانی ۱۲۶۹ متولد شد و دیگر دختری به نام زینت الدوله که در نه ماهگی درگذشت.

شکوه السلطنه در ولیعهد شدن فرزندش و نیز طلاق تاج الملوک، مادر محمدعلی شاه، از مظفرالدین میرزا تأثیر داشت.

سریال جیران

شکوه السلطنه از زنان مقتدر دربار ناصرالدین شاه بود و خدمه اندرون او هریک صاحب نفوذ بودند. او گرچه در اندرون ناصری در تهران زندگی می‌کرد، اما بر امور دربار ولیعهد در تبریز نظارت خاص داشت.

شکوه السلطنه چند سال سن داشت؟

با شیوع بیماری آنفلونزا در سال ۱۳۰۹ هجری قمری، شکوه‌السلطنه نیز به این بیماری مبتلا شد. پزشکان فرنگی مقیم تهران برای مداوای او فراخوانده شدند، اما شکوه السلطنه با استخاره مداوا توسط اطبای ایرانی را برگزید. او پس از سه ماه و با شدت گرفتن بیماری در سن پنجاه و پنج سالگی در تاریخ ۱۴ شوال ۱۳۰۹ در گذشت.

شکوه السلطنه چندمین همسر ناصرالدین شاه بود

ناصرالدین‌شاه در طول حیات خود هشتاد و پنج زن صیغه و عقدی اختیار کرد.  او ۴۲ فرزند داشت که از آن میان ۱۴ نفر در کودکی در گذشتند. زن‌های عقدی به ترتیب گلین خانم دختر شاهزاده احمد میرزا، فاطمه پندر، خجسته خانم تاجالدوله دختر شاهزاده سیف‌الله میرزا، ستاره خانم تبریزی، شکوه‌السلطنه مادر مظفرالدین‌شاه و نوه فتحعلی شاه و جیران خانم فروغ‌السلطنه بودند. فروغ‌السلطنه و شکوه‌السلطنه در زمان حیات ناصرالدین‌شاه در گذشتند.

اما خانه با شکوه شکوه السلطنه در کجا قرار دارد؟

البته میتوان گفت که این خانه قبلا از شکوه بسیاری برخوردار بوده است اما امروزه کمتر کسی می تواند باور کند که این خانه روزی خانه مادر مظفر الدین شاه بوده است! این عمارت در محله پامنار قرار دارد.

 

 

اگر به گردش در تهران و یا اطراف تهران علاقه دارید، پیشنهاد ما مطالعه مطالب زیر است که همه در تهران قرار دارند.
خانه طبیب دربار ناصری و یا هاشم خان دماوندی؟
خانه مشیرالدوله پیرنیا
روستای کندلات و ابشار الوبن
خانه موزه سیمین و جلال
ارامستان سلیمانیه