آبشار و تنگه واشی

امروز به بهانه روز طبیعت قصد داریم تا یکی از محبوب‌ترین مکان‌های طبیعی اطراف تهران را به شما معرفی کنیم.
تنگه واشی از دو تنگه به نام‌های واشی و سا تشکیل شده است. کلمه واش در گویش مازندرانی، به معنای چمن است و ساواشی در زبان آذری معنی محل برخورد و روبه‌رو شدن را می‌دهد.

تنگه واشی یا ساواشی در سال‌های اخیر به یکی از معروف‌ترین تفریحگاه های محبوب اهالی تهران تبدیل شده است و هر ساله جمعیت زیادی را به خود جلب می‌کند. این تنگه در ۱۷ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه قرار دارد، آب و هوای مطبوعی دارد و سفر یک روزه خوبی را برای شما رقم خواهد زد.
مهم‌ترین دلیلی که گردشگران را جذب تنگه واشی می‌کند، آب بازی و رودخانه نوردی است. اما این مکان طبیعی و زیبا دلایل دیگری هم برای جذب گردشگران دارد.
این مکان شامل دو تنگه است که در میان آنها یک دشت و در انتهای آنها یک آبشار زیبا به ارتفاع ۱۵ متر قرار دارد. در میان این دو تنگه هم دشتی به نام ساواشی قرار دارد که در فصول گرم و نیمه خنک سال سر سبز و زیبا می‌باشد. مسیر تنگه واشی حدود ۲۵۰ متر امتداد دارد و هوای آن بسیار سرد است. این را به یاد داشته باشید که در برخی از نقاط این تنگه باید از رودخانه بگذرید و در این هنگام می‌توانید لذت قدم زدن روی سنگ‌های ریز و درشت و لغزنده رود‌خانه را تجربه کنید.

بعد از گذر از تنگه واشی به دشت ساواشی می‌رسید این دشت وسیع به طول ۲ کیلومتر میان این دو تنگه قرار دارد و فرصت خوبی را برای استراحت و استفاده از نور آفتاب به شما می‌دهد. اما بعد از گذر از تنگه واشی و دشت ساواشی به تنگه سا می‌رسید. محیط تنگه سا از واشی طبیعی‌تر و سرسبزتر است. از دیواره های آن آب می‌ریزد و حدود ۸۰۰ متر طول دارد. دیواره‌های این تنگه در بعضی نقاط به قدری بلند می‌شوند که به سختی می‌توانید آفتاب را ببینید. به همین دلیل است که اینجا در گرمای تابستان هم خنک است. اما پس از آن به آبشار فوق زیبای انتهای تنگه می‌رسید. این آبشار ارتفاع زیادی ندارد و همانطور که گفته شد ارتفاع آن حدود ۱۵ متر است اما صحنه‌ای بسیار زیبا را برای شما به ارمغان می‌آورد. آب از فاصله ۱۵ متری به داخل حوضچه‌ای در زیر آن می‌ریزد که عمق این حوض حدود ۱ متر برآورد می‌شود و شما می‌توانید بعد از یک سفر دو ساعته در آنجا بایستید و از صدای آبشار و هوای مطبوع آن لذت ببرید.

از دیگر جاذبه‌های این تنگه می‌توان به کتیبه مهم و زیبای قاجاری اشاره کرد. یکی از سه کتیبه معروف دوره قاجار، در این تنگه واقع شده است. این کتیبه دارای ابعاد شش در هفت متری است که وقایع زمان فتحعلی شاه دور تا دور کتیبه روایت شده است. بزرگ‌ترین نقش برجسته این کتیبه‌ها، نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکار‌هایش است که در اطراف آن می‌توان عباس میرزا، علی قلی میرزا و علی نقی میرزا پسران فتحعلی شاه و همچنین نوادگانش را در حال شکار دید. شایان ذکر است که این کتیبه حدودا ۱۸۵ ساله است و به گونه ای در دل کوه حکاکی شده است که از عوامل مخرب جوی در امان بوده است.
اگر قصد سفر به این تنگه را دارید فراموش نکنید که کفش پلاستیکی و لباس بردارید زیرا همانطور که متوجه شدید در مسیر باید از رودخانه عبور کنید پس احتمال خیس شدن لباس‌ها زیاد هست و همچنین به کفش پلاستیکی هنگام عبور از از رودخانه نیاز دارید تا پاهایتان روی سنگ‌های رودخانه اذیت نشوند.
اگر به بازدید از مکان‌های طبیعی علاقه دارید و از گذراندن وقت خود در طبیعت لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که مطالب گردش در چالوس، پلور، لواسان و طالقان را بخوانید.
جهت مطالعه مطلب گردش در چالوس اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مطلب گردش در پلور اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مطلب گردش در لواسان اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مطلب گردش در طالقان اینجا کلیک کنید.
#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه #قزاقستان #گرجستان #ترکمنستان #شهر #شهر زیر دریا #بایا #باستان #باستان شناسی #دریا #خلیج #اقیانوس #آتشفشان #آثار باستانی #شهر زیر دریایی بایا #مکانهای عجیب #طبیعت عجیب #زیبایی های جهان #ترسناک #مکانهای ترسناک #مکان های ترسناک جهان #فستیوال لاله ها #هلند #آریزونا #اکراین #زیباترین مکان های دنیا #شگفت انگیز ترین مکانهای دنیا #مکانهای گردشگری تهران #مقبره شیخ کلینی #کاروان‌سرای کنار گرد #کاروان‌سرای دیر گچین #حسن آباد #تهران #گردش #نوروز #برج علاءالدوله #کاروانسرای عین الرشید #قصر بهرام #گرمسار #ورامین #پلور #دشت شقایق #دریاچه سد لار #مراسم برف چال #آب گرم لاریجان #گردش در پلور #گردش در تهران #مکان های کمتر دیده شده در تهران #گردشگری در تهران #الموت #قلعه الموت #دژ لمبسر #طبیعت الموت #گردش در الموت #قاجار #تاریخ قاجار #منیرالسلطنه #کامران میرزا # خانه منیریه #باغ کامرانیه #تنگه واشی #آبشار واشی #آبشار و تنگه واشی #روز طبیعت #سیزده به در #سیزده فروردین #گردش در طبیعت #دشت واشی #آبشار واشی