تاریخچه کشور کنیا

در حدود 2000 سال قبل از میلاد ، مردم کوشی زبان از شمال آفریقا در بخشی از شرق آفریقا که کنیا است ، ساکن شدند. تا قرن اول میلادی ، بازرگانان عرب به سواحل کنیا رفت و آمد داشتند ، آنها به دلیل نزدیکی کنیا به شبه جزیره عربستان ، مستعمرات عرب را در آنجا تأسیس کردند. مردم نیلوتیک و بانتو نیز در هزاره اول میلادی به این منطقه نقل مکان کردند و در داخل کشور مستقر شدند.
زبان سواحیلی (مخلوطی از بانتو و عربی) و بعد ها زبان فرانسوی برای تجارت بین مردم توسعه یافت. هنگامی که پرتغالی‌ها در سال ۱۴۹۸ وارد این کشور شدند، تسلط اعراب در سواحل کنیا کاهش یافت؛ زیرا بندر مومباسا به یک ایستگاه مهم برای تامین کشتی‌های عازم شرق تبدیل شد. سرانجام پرتغالی‌ها در دهه ۱۶۰۰ کنیا را تحت سلطه خود درآوردند و سرزمینی که تا آن روز تحت سلطه امام عمان بود را فتح کردند. اما آنها با مشکل جدیدی مواجه شده بودند و آن هم تاخت و تاز انگلیسی ها به این سرزمین بود.
ریشه تاریخ استعمار کنیا به کنفرانس برلین در سال ۱۸۸۵ بر‌می‌گردد زمانی که آفریقا‌ی شرقی برای اولین بار توسط قدرت‌های اروپایی به مناطق قابل نفوذ‌تری تقسیم شد. دولت انگلیس حفاظت از شرق آفریقا را در سال ۱۸۹۵ تاسیس کرد و اندکی بعد، مناطق مرتفع حاصلخیز را در دسترس مهاجران سفید پوست قرار داد. حتی قبل از اینکه مستعمره انگلیس در سال ۱۹۲۰ به طور رسمی اعلام شود، به این مهاجران اجازه داده می‌شد تا به طور مستقیم مشارکت سیاسی داشته باشند و این در حالی بود که آفریقایی ها و آسیایی ها از این مشارکت منع می‌شدند. و این ماجرا تا سال ۱۹۴۴ ادامه داشت. در این دوره هزاران هندی به کنیا آورده شدند تا در ساخت و ساز خط راه آهن میان کنیا و اوگاندا به عنوان برده کار کنند. پس از آن بسیاری از آنها در کنیا ساکن شدند.
در سال ۱۹۴۲ اعضای قبایل کیکویو، امبو، مرو و کامبا سوگند اتحاد و پنهان‌کاری در جنگ برای آزادی از حاکمیت انگلیس را امضا کردند. جنبش مائومائو(Mau Mau) با آن سوگند آغاز شد و کنیا راه سخت و طولانی خود را به سمت تشکیل حاکمیت ملی آغاز کرد. در سال ۱۹۵۳ جوموکنیاتا به تشخیص مائو مائو به جرم آزادی خواهی متهم شد و به ۷ سال زندان محکوم شد. یکی دیگر از مبارزان آزادی، ددان کیماتی در سال ۱۹۵۶ به دلیل شرکت در شورش مائو به عنوان یکی از رهبران مبارزات استقلال دستگیر شد و در پی آن توسط استعمار‌گران به دار آویخته شد. کنیا از اکتبر ۱۹۵۲ تا دسامبر ۱۹۵۹ تحت شرایط اضطراری قرار گرفت. به دلیل شورش مائو در برابر استعمار انگلیس هزاران کنیایی در زندان‌ها زندانی شدند. در این دوره، مشارکت آفریقا در روند سیاسی به سرعت افزایش یافت و در سال ۱۹۵۴ هر سه نژاد(اروپایی، آسیایی و آفریقایی) به صورت نماینده در شورای قانونگذاری کنیا پذیرفته شدند. در سال ۱۹۵۷، اولین انتخابات مستقیم آفریقایی برای انتخاب اعضای شورای قانونگذاری برگزار شد و همین انتخابات باعث برانگیخته شدن شور و هیجان مردم برای آزادی جوموکنیاتا از بازداشت شد. در سال ۱۹۶۲ کنیاتا آزاد شد و به عنوان نخست وزیر کنیا انتخاب شد و سرانجام کنیا در ۱۲ دسامبر ۱۹۶۳ استقلال یافت. سال بعد حومت کنیا به یک حکومت جمهوری تبدیل شد و کنیاتا به عنوان اولین رئیس جمهور آن انتخاب شد. در همان سال کنیا به کشور‌های مشترک‌المنافع انگلیس پیوست. پس از مرگ کنیاتا در آگوست ۱۹۷۸ معاون رئیس جمهور(دانیل آراپ موی) جانشین وی به عنوان دومین رئیس جمهور کنیا شد.
در ژوئن سال ۱۹۸۲، کنیا رسما توسط شورای ملی به عنوان یک کشور یک حزب اعلام شد و قانون اساسی بر این اساس اصلاح شد. انتخابات پارلماتی در دسامبر ۱۹۸۳ برای اولین بار تحت یک حزب واحد برگزار شد و انتخابات سال ۱۹۸۸ سیستم این حزب را تقویت کرد. با این حال، در دسامبر سال ۱۹۹۱، پارلمان قانون اساسی یک حزب را لغو کرد. در اوایل سال ۱۹۹۲ تنوع احزاب جدیدی شکل گرفت و در دسامبر همان سال، دموکراسی چند حزبی احیا شد و انتخابات با شرکت چندین حزب برگزار شد. موای کیباکی در دسامبر سال ۲۰۰۲ با به دست آوردن ۶۲ درصد از آرا به عنوان سومین رئیس جمهور کشور انتخاب شد. و انخاب شدن او باعث به وجود آمدن اختلافات شدیدی بین احزاب شد.
کنیا دهمین دوره انتخابات عمومی خود را در تاریخ 27 دسامبر 2007 برگزار کرد. اختلافاتی که متعاقب اعلام نتیجه کمیسیون انتخابات کنیا (ECK) اتفاق افتاد ، متأسفانه به یک دوره خشونت هفت هفته ای بی سابقه در برخی از مناطق کشور تبدیل شد و منجر به از دست دادن جان ، جابجایی برخی از شهروندان ، تخریب اموال و اخلال در زندگی اجتماعی و اقتصادی در این کشور شد.
بخش کوتاهی از تاریخ پر فراز و نشیب این کشور آفریقایی بازگو کردیم و امیدواریم از مطالعه آن لذت برده باشید.
تعطیلات رویایی برگزار کننده تورهای جذاب در نوروز 1400 به این کشور زیبا می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو تور با ما تماس بگیرید.
تلفن: ۲۲۲۴۳۰۴۰
جهت مشاهده طبیعت ناب این کشور زیبا اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه و مشاهده مکانهای دیدنی کنیا اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه شرایط و زمان برگزاری تور کنیا اینجا کلیک کنید.
نوروز 1400 با ما همراه باشید.