ترکیه کشور تمدن بزرگ


ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه کشور اوراسیایی است که پایتخت آن آنکارا و بزرگترین شهر آن استانبول می‌باشد. بخش بزرگ کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در جنوب غرب آسیا و خاورمیانه واقع است و بخش کوچکی نیز به نام ترکیه در منطقه بالکان (منطقه‌ای در جنوب شرق اروپا) قرار دارد.
ترکیه در شرق با کشور‌های ایران، جمهوری آذربایجان(نخجوان)، ارمنستان و گرجستان؛ در جنوب شرقی با عراق و سوریه؛ و در شمال غربی (بخش اروپایی) با بلغارستان و یونان همسایه است. همچنین ترکیه از شمال با دریای سیاه، از غرب با دو دریای کوچک مرمره و اژه و از جنوب غرب با دریای مدیترانه مرز آبی‌ دارد. به طوری که حدود سه چهارم مرز‌های این کشور را مرز های آبی تشکیل داده‌اند. دو تنگه راهبردی بسفر و داردانل نیز در اختیار ترکیه است. ترکیه مساحتی به اندازه ۷۸۳,۵۶۲ کیلومتر مربع دارد و مانند یک مستطیل بزرگ از سوی شرق به غرب گسترده شده است. ترکیه کشوری کوهستانی و نسبتا پر باران است.
ترکیه با قرار گرفتن در یکی از حساس‌ترین مناطق جهان، دارای موقعیت جغرافیایی راهبردی و بسیار‌ خوبی است و گذرگاه جنوب غرب آسیا و اروپا به شمار می‌آید. کشور‌های بسیاری، به ویژه ایران از خاک ترکیه برای ترانزیت کالا و انرژی استفاده می‌کنند.
شعار ملی:
آشتی در میهن آشتی در جهان

تاریخچه پرچم:
طرح اصلی پرچم ترکیه مدرن عبارت است از ماه و ستاره سفید با زمینه سرخ رنگ. این طرح مربوط می‌شود به علائمی که امپراطوری‌های ترکمن سلجوقی و عثمانی به عنوان پرچم استفاده می‌کردند. جمهوری ترکیه این پرچم را به عنوان نشانه دولت نگاه داشت. از آنجا که سلاطین عثمانی در عین حال عنوان خلیفه مسلمین را داشتند، نزد اروپاییان طرح این پرچم به عنوان نماد اسلام شناخته شد.
جمعیت و مذهب:
ترکیه حدود ۷۵ میلیون نفر جمعیت دارد، که حدودا ۷۵ درصد مردم سنی و ۱۵ تا ۲۵ درصد هم علوی هستند. با اینکه حکومت ترکیه لائیک است ولی بسیاری از مردم هنوز به دین اسلام پایبند هستند و عید فطر و عید قربان در این کشور تعطیل رسمی است. همچنین در ترکیه حدود ۷۵ درصد مردم ترک و ۲۰ درصد نیز کرد هستند که بیشتر در جنوب شرق کشور زندگی می‌کنند اما به تدریج با مهاجرت، در نواحی دیگر به ویژه استانبول و آنکارا نیز جمعیت چشمگیری را تشکیل داده‌اند.
مردم و زبان:
زبان بیشتر مردم در ترکیه، ترکی است ولی در کنار آن زبان های کردی(بیشتر) و ارمنی در میان گروه‌های قومی استفاده می‌شود. گروه‌های قومی کوچکتری مانند لاز‌ها،زازارها، عربها، چرکس‌ها به تنوع زبانی و فرهنگی این کشور افزوده‌اند.
اقوام کرد ترکیه بیشتر در جنوب شرقی و شرق کشور زندگی‌ می‌کنند. گروههای قومی کوچک‌تر در ترکیه عبارتند از آذر بایجانی‌ها (شمال شرق)، لازها(شمال)، عرب‌ها(جنوب) و ارمنی‌ها (استانبول).
بررسی DNA در ترکیه نشان می‌دهد که مردم ترکیه نوادگان مردم مختلف ساکن آناتولی مانند یونانی، ارمنی، قفقازی(آسیانی) و کرد می‌باشند که در سده‌های معاصر ترک‌ زبان شده‌اند.
آژانس مسافرتی تعطیلات رویایی قصد دارد در نوروز 1400 تورهای رویایی و جذاب زیادی را به ترکیه برگزار کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو تور با ما تماس بگیرید.
تلفن: 22243040
جهت مطالعه و مشاهده مکانهای گردشگری زیبا و جذاب ترکیه اینجا کلیک کنید.
جهت مشاهده تورهای ما و اطلاع از زمان برگزاری آنها اینجا کلیک کنید.