لوکیشن مورد توجه کارگردانان، باسیلیکا


باسیلیکا یعنی چه؟ بعضی از کلیسا‌های دوره بیزانس، به صورت مستطیل بلندی ساخته می‌شوند که در آن، ورودی و محراب در یک محور(محور طولی) قرار می‌گرفتند. این نوع معماری را باسیلیکایی و این کلیسا‌ها را باسیلیکا می‌نامند. این آب انبار چون در زیر کلیسای باسیلیکا قرار دارد، به آب انبار باسیلیکا معروف شده است.
بسیاری از فیلم‌های محبوب بین‌المللی در آب انبار باسیلیکا ساخته شده‌اند و در صحنه‌های خود از معماری بی‌نظیر آن استفاده کرده‌اند. فیلم 《از روسیه باعشق》، فیلم《دوزخ》بر پایه داستان دن براون و بازی تام هنکس، فیلم《جاسوس تصادفی》با بازی جکی چان و… در این مکان ساخته شده‌اند.
حدود شش سال پیش براون نویسنده کتاب دوزخ با چاپ و انتشار این کتاب طرفداران بسیاری را به خود جلب کرد و این کتاب محبوبیت بسیاری را در بین خوانندگان خود کسب کرد. پس از آن ران‌ هاوارد به عنوان کارگردان این اثر شروع به ساختن فیلم این رمان راز‌آلود کرد و طرفداران رمان به سمت فیلم آن نیز جلب شدند و فیلم دوزخ فروش بسیار خوبی را به دست آورد. این فیلم نیز از آن دسته اثرهایی بود که در آب انبار زیبای باسیلیکا فیلم‌برداری شد. پس از فیلم برداری فیلم دوزخ، این آب‌‌انبار زیبا بیش از پیش مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت و در مدت بسیار کوتاهی تعداد بازدیدکنندگان به دوبرابر رسید.
در ادامه با تاریخچه و نحوه پیدایش مجدد این آب انبار می‌پردازیم.

همانطور که قبلا گفتیم این آب‌انبار به دلیل آنکه در زیر کلیسای باسیلیکا ساخته شده بود به این نام مشهور بود. این مکان توسط امپراتور ژوستینیان ساخته شده است که ایا صوفیه نیز به دستور او ساخته شده است.
او سرزمین‌هایی که امپراتوری در آن قرار داشت، غنی کرد و باعث بهره‌مندی بیشتر مردم از این سرزمین‌ها شد. ژوستینیا که که کلیسای باسیلیکا را ساخته بود، فضای زیر آن را که به عنوان انبار این کلیسا در نظر گرفته ‌بودند، را به آب انبار تبدیل کرد تا دسترسی راحت مردم این شهر را به آب فراهم کند. گفته‌ می‌شود که آب رسانی به مخزن باسیلیکا به وسیله قنات آب شیرینی است که در ۱۹ کیلومتری شهر واقع شده است.
این کلیسا و آب‌انبار پس از شورش نیکا طی یک آتش سوزی شدید از بین رفت اما پس از چند سال توسط یکی از معماران امپراتوری دوباره بازسازی و ساخته شد. به ادعای متون تاریخی ۷۰۰۰ غلام در بازسازی و ساخت این آب‌انبار نقش داشته‌اند. این آب انبار دارای مساحتی به اندازه ۹۸۰۰ متر مربع است که ۸۰۰۰ مترمربع آن برای نگهداری آب استفاده می‌شود. همچنین سقف آن را تعداد ۳۳۶ ستون(۱۲ ردیف ۲۸ ستونی) و هر کدام به ارتفاع ۹ متر نگه می‌دارند که تعداد ستونها خود از عجایب معماری این آب انبار می‌باشد.
و اما بپردازیم به چگونگی پیدا شدن مجدد این آب‌انبار پس از فتح استانبول:
پس از فتح استانبول به مدت طولانی این آب‌انبار مفقود بود. یک مسافر هلندی به نام گیلیوس که برای کشف ویرانه‌های بیزانس آمده بود، در هنگام قدم زدن اطراف ایاصوفیه شنید و مشاهده کرد که مردم ساکن آن منطقه از چاه‌های داخل خانه‌هایشان آب بر می‌دارند اما از آن عجیب‌تر اینکه گاهی میتوانند از آنها ماهی بگیرند؛ به این ترتیب کنجکاو شد که آب این چاه‌ها از کجا تامین می‌شود. با یک مشعل به داخل یکی از چاه‌ها رفت و این آب‌انبار زیبا را پیدا کرد و اتفاق این ماجرا بود که باعث شد این آب انبار به ثبت برسد و توسط همه جهان شناخته شود.

آژانس مسافرتی تعطیلات رویایی برگزار کننده تور‌های جذاب و رویایی در نوروز ۱۴۰۰ به کشور ترکیه می‌باشد جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط تور و رزرو آن با ما تماس بگیرید.
تلفن:22243040
استانبول دارای موزه های زیبا و فراوانی است اما یکی از استثنایی ترین آنها کاخ توپکاپی می‌باشد که وسیله‌های شگفت انگیزی از پیامبران پیشین را در آن نگهداری می‌کنند جهت مشاهده این جذابیت‌ها اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه اطلاعات جامع و مختصر راجع به کشور ترکیه اینجا کلیک کنید.
نوروز ۱۴۰۰ با ما همراه باشید.