گردش در الموت


الموت یکی از مکان‌های مهمی است که علاوه بر جاذبه های طبیعی، بخشی از اتفاقات تاریخی کشورمان را هم در بر دارد. الموت منطقه‌ای در میان کوه‌های البرز و در استان البرز قرار گرفته است. اگر دژهای الموت و لمبسر در این منطقه وجود نداشتند، امروز الموت اینقدر شناخته شده نبود و کمتر کسی به آن سفر می‌کرد. الموت نام منطقه‌ای در استان قزوین است که خود متشکل از دو بخش الموت غربی و الموت شرقی می‌باشد. عمده شهرت این منطقه به علت وجود دو دژ الموت و لمبسر در آن است. این دو قلعه تاریخی قدمت زیادی دارند به طوری که قدمت یکی به قرن سوم هجری و قدمت دیگری به دوران ساسانیان باز می¬گردد. این دو قلعه در زمان حسن صباح توسط وی و طرفدارانش به عنوان پایگاهی نظامی مورد استفاده قرار گرفتند. قلعه الموت مقر اصلی حسن صباح، بنیانگذار فرقه اسماعیلیه بوده است. این دژ در شمال شرقی روستای قصرخان و بر روی تپه‌ای قرار گرفته که حدود 2100 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. در برخی از نوشته‌های تاریخی آمده است که معماری این قلعه شبیه به یک شتر خوابیده می‌باشد. شیب تند قلعه و دره‌های عمیق و پرتگاه‌های خطرناکی که اطراف قلعه را فرا گرفته‌اند از مهم‌ترین عوامل عدم دسترسی راحت به به قلعه الموت بوده‌اند. به همین دلیل این دژ مناسب‌ترین پایگاه برای پنهان شدن طرفداران فرقه اسماعیلی از دست دشمنان بوده است. صخره های اطراف قلعه الموت خاکستری و سرخ رنگ هستند که ابهت قلعه را دو برابر کرده‌اند. باقی مانده بنا در سال 1381 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید. اصلی‌ترین پایگاه اسماعیلیان بعد از قلعه الموت، دژ لمبسر بوده است.

این دژ که در دوره ساسانی ساخته شده است، در قسمت الموت غربی قرار دارد. بعد از تسلط حسن صباح بر روی دژ لمبسر، کیابزرگ‌امید را حاکم این قلعه کرد. لمبسر به معنی روی بوته است. این قلعه در جایی بنا شده است که وجود دره¬های عمیق و ترسناک نینه رود و لمه دسترسی به آن را تقریبا غیر ممکن کرده است. ورود به دژ فقط از طریق دروازه‌های شمالی و جنوبی ممکن بوده است. به همین دلیل دژ لمبسر کاملا فتح نشدنی به نظر می‌رسد و پایگاه اصلی دفاع از الموت در مقابل هجوم از سمت غرب بوده است.

منطقه حفاظت شده الموت از نظر تنوع حیات وحش و پوشش گیاهی در استان قزوین و در کشور منحصر به فرد است. این منطقه با مساحت 118 هزار هکتار از مناطق بسیار زیبای استان قزوین است که دارای مراتع مناسب، زیستگاه‌های صخره‌ای و پوشش جنگلی می‌باشد. منطقه الموت به دلیل کوهستانی بودن و ویژگی-های خاص خود، زیستگاه گونه‌های مختلفی مانند بز کوهی، سیاه گوش، گرگ، گراز، پلنگ، خرس قهوه‌ای، خرگوش، جوجه تیغی، روباه، شغال و انواع پرندگان می‌باشد. انواع مارمولک ها، مارها و لاکپشتها از خزندگان این منطقه و وزغ و قورباغه از دوزیستان آن به شمار می‌روند. در زیستگاه‌های آبی منطقه حفاظت شده الموت ماهی سفید رودخانه‌ای، ماهی زردپر و ماهی قزل‌آلا زندگی می‌کنند.
همچنین پوشش گیاهی این منطقه شامل انواع مختلفی از گیاهان دارویی می‌باشد.
قطعا شما می‌توانید در یکی از روز‌های تعطیل خود طی سفری یک روزه بازدید از این منطقه را تجربه کنید و در تاریخ و طبیعت غرق شوید.
اگر از بازدید مکان‌های تاریخی لذت می‌برید پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به گرمسار، فشافویه و رباط کریم بزنید و از کاروان‌سراها و مقبره های موجود در آنجا لذت ببرید.
جهت مطالعه مقاله گردش در گرمسار اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مقاله گردش در فشافویه اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مقاله گردش در رباط کریم اینجا کلیک کنید.
همچنین در شهر تهران نیز آثار تاریخی بسیاری وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نخواهد بود و یک روز فوق‌العاده را برای شما رقم خواهد زد. جهت مطالعه مقاله مکان‌های کمتر یده شده در تهران اینجا کلیک کنید.
اما اگر از بازدید از مکان‌های تاریخی لذت نمی‌برید به دل طبیعت بروید و از آرامش آن لبریز شوید.
جهت مطالعه مقاله گردش در لواسان اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مقاله گردش در پلور اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مقاله گردش در چالوس اینجا کلیک کنید.
#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه #قزاقستان #گرجستان #ترکمنستان #شهر #شهر زیر دریا #بایا #باستان #باستان شناسی #دریا #خلیج #اقیانوس #آتشفشان #آثار باستانی #شهر زیر دریایی بایا #مکانهای عجیب #طبیعت عجیب #زیبایی های جهان #ترسناک #مکانهای ترسناک #مکان های ترسناک جهان #فستیوال لاله ها #هلند #آریزونا #اکراین #زیباترین مکان های دنیا #شگفت انگیز ترین مکانهای دنیا #مکانهای گردشگری تهران #مقبره شیخ کلینی #کاروان‌سرای کنار گرد #کاروان‌سرای دیر گچین #حسن آباد #تهران #گردش #نوروز #برج علاءالدوله #کاروانسرای عین الرشید #قصر بهرام #گرمسار #ورامین #پلور #دشت شقایق #دریاچه سد لار #مراسم برف چال #آب گرم لاریجان #گردش در پلور #گردش در تهران #مکان های کمتر دیده شده در تهران #گردشگری در تهران #الموت #قلعه الموت #دژ لمبسر #طبیعت الموت #گردش در الموت