گردش در فشافویه حسن آباد

در اطراف محل زندگی ما بسیاری از مکان‌های تاریخی و طبیعی وجود دارند که حتی از وجود آنها بی‌خبر هستیم. ما قصد داریم تعدادی از این مکان‌های زیبا را به شما معرفی کنیم تا با مراجعه و بازدید از آن‌ها لذت ببرید.

کاروان‌سرای دیر گچین:
در قدیم کاروانسراها محل اقامت موقت کاروان‌های خسته و تعویض چهارپایان خسته و آسیب دیده با چهارپایان تازه نفس بود. به همین دلیل در سراسر ایران در دوره‌های مختلف کاروان‌سرا هایی بنا شد.
در اطراف شهر تهران در منطقه حسن آباد قم کاروانسرایی وجود دارد که به مادر تمام کاروان‌سراهای ایران مشهور است. کاروانسرای دیر گچین که در گذشته در راه ابریشم(مهم‌ترین راه تجاری ایران) قرار داشت و از بیشترین امکانات برخوردار بود به عنوان مادر کاروانسراها شناخته می‌شد. این بنا حدود 1750 سال قدمت دارد و در زمان ساسانیان و به دستور اردشیر بابکان ساخته شد. در آن زمان این بنا به عنوان دژی محکم در مسیر جاده‌ی پر رفت و آمد ابریشم قرار گرفت اما سال‌ها بعد کاربری‌اش تغییر و به کاروان‌سرا تبدیل شد تا مسافران خسته را در آغوش گرم خود پناه دهد.
از جمله قسمت‌هایی که این کاروانسرا را از دیگر کاروانسراها متمایز می‌کند میتوان به حمام، مسجد و آسیابان اشاره کرد.( قسمت‌هایی مانند اتاق‌ها، شترخوان¬ها و سرویس بهداشتی در تمام کاروان سرا‌ها دیده می‌شد.) حمام این مجموعه دارای قسمت‌های سرینه، خزینه، سرویس بهداشتی و گرمخانه بود که در زمان خودش جزء مجهزترین حمام ها به شمار می‌رفت. و از جذاب‌ترین قسمت‌های این کاروانسرا می‌توان به آسیابان سنگی آن اشاره کرد که وجود آن در یک کاروان‌سرا بسیاری از نیاز های مسافران آن را برآورده می‌کرد.
کاروان‌سرای دیر گچین دارای مساحتی حدود 12 هکتار می‌باشد. اما به دلیل موقعیت بسیار خوب آن، مکان-ها و بنا¬های دیگری از جمله قبرستان، آتشکده، کوره آجر پزی و آب انبار ساخته شد که در مجموع مساحت آن را به 19 هکتار می‌رسانند. این کاروان‌سرا در مجموع شامل 36 اتاق است که در هر ضلع آن بین 6 تا 8 اتاق قرار دارد.
برای حضور در این اثر تاریخی ابتدا باید به جاده آسفالت شده قم به روستای علی‌آباد وارد شوید و سپس از جاده‌ی خاکی به سمت دیر گچین حرکت کنید. همچنین می‌توان از شهر ورامین پس از عبور از فاصله‌ای حدود 20 کیلومتر، از مجموعه‌ی دیر گچین بازدید کنید.

کاروان‌سرای کنارگرد:
کاروانسرای کنارگرد در بخش فشافویه حسن آباد درکنار جاده واقع است. کاروانسرا دارای ساختاری از جنس گل، گچ و آجر به صورت دو ایوانه ساخته شده و دستور ساخت آن به دوره صفویان بر می‌گردد. کاروانسراها عموماً از چند قسمت تشکیل می‌شدند؛ در وسط میدان فضای بزرگی که برای باراندازی و خالی کردن بارهای بسته‌بندی شده اختصاص داشت و در کنار این باراندازها چندین شبستان حجره و طاق نما وجود داشت، که مرکز اتراق صاحبان کالاها، باربران و ساربانان خسته از راه بوده است.
علت نام‌گذاری این مکان به این نام روستایی به نام کنارگرد است که در کنار این کاروانسرا واقع است.
این کاروانسرا در سال ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی قرار گرفت.
اگر قصد بازدید از این کاروانسرا را دارید به روستای کنارگرد و مقبره شیخ کلینی هم سر بزنید و از مشاهده زیبایی های آنها به وجد بیایید.

مقبره شیخ کلینی:
در فشافویه حسن‌آباد کمی دور تر از روستای کلین مقبره ای وجود دارد که متعلق به پدر شیخ محمد کلینی نویسنده کتاب اصول کافی (کتب اربعه شیعیان) است. این بنا که متعلق به دوره صفوی است، در دوره قاجار مرمت شده و کتیبه ای بر این مبنا در زمان فتحعلی شاه قاجار بر آن نصب شده است. طبق این کتیبه این مقبره در سال ۱۴۱۰ هجری قمری مورد بازسازی قرار گرفته است.
در منطقه حسن‌آباد تابلو‌های راهنما مقبره شیخ کلینی را به شما نشان می‌دهند اما شما هرگز با توجه به آنها نمیتوانید به این مقبره دست پیدا کنید زیرا مقبره کمی دور تر از روستای کلین واقع شده است و شما فقط می توانید این مکان را با کمک مردم محلی پرس و جو و پیدا کنید. به آنجا که رسیدید یک اتاق تقریبا 30-40 متری را مشاهده خواهید کرد. هنگامی که وارد آن شوید با اتاقی کاملا قدیمی مواجه خواهید شد که سنگ قبری درون شیشه در مرکز آن قرار دارد، کف آن با سه یا چهار تخته فرش کاملا یکسان و کهنه پوشیده شده است و همچنین در اطراف آن قفسه‌های کتاب زیبا و قدیمی‌ای وجود دارد.
این مکان در فهرست میراث فرهنگی ایران ثبت شده است و بازدید از آن خالی ا لطف نخواهد بود.
مکان‌هایی که در بالا معرفی شدند با فاصله 105 کیلومتری از تهران قرار دارند و می‌توانند در برنامه یک روز گشت شما در اطراف تهران گنجانده شوند. ایام نوروز بهترین زمان برای بازدید از این مکان‌های تاریخی و زیبا است.
#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #معبد #برنج #نقاشی #مقدس #نقاش #معبد تانالات #تاریخ #موزه دن آنتونیو بلنکو #جزیره سنگی # خدای دریاها #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #کنراد هیلتون #پدر هتلداری #موفق #موفقیت #افراد موفق #هیلتون #هتل هیلتون #هتلهای زنجیره ای هیلتون #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #مراکز خرید #مرکز خرید نالا #بازار محلی #مرکز خرید اس تی او #مراکز خرید مالدیو #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه #قزاقستان #گرجستان #ترکمنستان #شهر #شهر زیر دریا #بایا #باستان #باستان شناسی #دریا #خلیج #اقیانوس #آتشفشان #آثار باستانی #شهر زیر دریایی بایا #مکانهای عجیب #طبیعت عجیب #زیبایی های جهان #ترسناک #مکانهای ترسناک #مکان های ترسناک جهان #فستیوال لاله ها #هلند #آریزونا #اکراین #زیباترین مکان های دنیا #شگفت انگیز ترین مکانهای دنیا #مکانهای گردشگری تهران #مقبره شیخ کلینی #کاروان‌سرای کنار گرد #کاروان‌سرای دیر گچین #حسن آباد #تهران #گردش #نوروز