آنچه باید درباره جام جهانی 2022 بدانید

قطعا میدانید که جام جهانی 2022 در قطر برگزار خواهد شد. اما چرا قطر برای این مسابقات انتخاب شد؟ جام جهانی قطر از جمله رویداد ها و وقایعی است ذهن بسیاری از علاقه مندان را به خود مشغول کرده است. همانطور که میدانید مدت زمان زیادی تا برگزاری بازی ها باقی نمانده است و عده ی بسیاری قصد دارند تا این بازی ها را از نزدیک ببینند. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا مانند مطالب گذشته جزئیات آن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
چرا قطر تصمیم گرفت تا بازی های جام جهانی در این کشور برگزار شود؟
جام جهانی قطر
قطری ها پیش بینی کرده بودند برای بازی ها حدود ۱.۵ میلیون گردشگر جذب خواهد شد، که البته تفکر بلندپروازانه¬ای بود. هیچ نوع تاسیساتی برای جذب این تعداد گردشگر حتی در صورت رونق گردشگری برای یک بازه یکماهه در این کشور وجود ندارد.
قطر حدودا چقدر برای بازی ها سرمایه گذاری کرده است؟
‎سرمایه گزاری قطر برای این بازی ها حدود ۶.۵ میلیارد دلار است
که قصد دارند از محل اسپانسری، ‌‌حق پخش و توریست ها، جبران هزینه و البته سود داشته باشند.

قطر – جام جهانی۲۰۲۲
جام جهانی قطر از جمله رویداد ها و وقایعی است ذهن بسیاری از علاقه مندان را به خود مشغول کرده است. همانطور که میدانید مدت زمان زیادی تا برگزاری بازی ها باقی نمانده است و عده ی بسیاری قصد دارند تا این بازی ها را از نزدیک ببینند. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا مانند مطالب گذشته جزئیات آن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
جام جهانی قطر
جام جهانی ۲۰۲۲ از ۲۸ آبان تا ۲۸ آذر ۱۴۰۱ برگزار میشود و قطعا خبر دارید که ۳۲ تیم در این رقابت ها حضور خواهند داشت که تا الان ۱۳ تا از آنها به طور قطعی در مسابقات حضور میابند.
فیفا و قطری ها پیش بینی کرده¬اند که حدود یک ونیم‌میلیون نفر به قطر سفر کرده و از بازی ها دیدن خواهند کرد که البته ممکن است سیستم و ترافیک بیش از حد این کشور جوابگوی این جمعیت نباشد.
.
بازی ها در ۵ شهر یا منطقه ( شهرهای دوحه، الوکره، الخور، شهرک آموزشی، الریان )و در ۸ ورزشگاه برگزار خواهند شد.
چند تا از این ورزشگاه ها مانند الخلیفه از قبل آماده بودند، تعدادی از آنها آماده شدند و بقیه هم تا زمان بازی ها یقینا نهایی میشوند.
همچنین جالب است بدانید که فدراسیون فوتبال قطر ۲۱ بیس کمپ ( محل تمرین) برای تیم‌ها درنظر گرفته است.
زمان بندی بازی ها به گونه ای در نظر گرفته شده است که میتوانید بیش از یک بازی در روز را در استادیوم ها تماشا کنید.
بیشترین فاصله بین دو ورزشگاه ۵۵ کیلومتر و‌کمترین فاصله ۵ کیلومتر است(در هر دو صورت مجبور به طی مسافت زیادی نیستید).
کدام ورزشگاه ها برای این بازی ها در نظر گرفته شده اند؟

1) ورزشگاه ۶۰هزار نفری البیت در شهر الخور که شبیه چادرهای عربی ساخته شده.
وقتی طرفداران وارد این ورزشگاه می شوند گویا هرگز چنین چیزی را ندیده اند . سازه ای پرشکوه مانند یک خیمه بزرگ. این ورزشگاه میزبان مسابقات مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی فیفا ۲۰۲۲ خواهد بود .
ورزشگاه البیت در شهر الخور (Al Khor) در ۳۰ مایلی شمال دوحه قطر قرار گرفته است. این ورزشگاه، با الهام از چادرهای سیاه و سفیدی موسوم به بیت الصحرا که به صورت سنتی توسط مردمان چادر نشین قطر استفاده می‌گردد، طراحی شده.

البیت، در محله تازه تاسیس البیت، واقع در شهر الخور ساخته شده است. محله الخور، بزودی مجهز به فروشگاه‌ها و رستوران‌های زنجیره‌ای شده و در آن فضای سبز جهت قدم زدن، ورزش و همچنین پیست دوچرخه سواری و اسب سواری اهالی و مهمانان ساخته خواهد شد که به بهترین شکل بتوانند پذیرای بازدیدکنندگان باشند.
این ورزشگاه گواهی نامه بین المللی زیست محیطی LEED را داشته و همچنین گواهی نامه استاندارد توسعه پایدار GSAS را نیز دریافت کرده‌است

.
ورزشگاه ۴۰ هزار نفری الریان که ورزشگاه از قبل بوده است ولی دوباره طراحی شد.
استادیوم الریان که با نام دیگر احمد بن علی نیز شناخته می‌شود یکی دیگر از ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر است. این ورزشگاه البته استادیوم جدیدی نیست و دوباره طراحی و بهبود یافته است. استادیوم الریان در سال 2011 میزبان جام ملت‌های آسیا بود. ساخت اولیه این استادیوم در سال 2003 انجام شد و ظرفیتی برابر با 22 هزار نفر داشت.

ورزشگاه الریان به دلیل هوای گرم و شرجی آزار دهنده کشور قطر دارای سیستم تهویه مطبوع می باشد. مصالح و قطعات به کار رفته در ساختمان ورزشگاه دارای قابلیت استفاده مجدد در پروژه های مشابه می باشند. الگوی اولیه طراحی براساس ترکیبی از داستان های ملی کشور و معماری اسلامی شکل گرفت و با استفاده از اشکال هندسی انتزاعی به نتیجه مطلوب انجامید. در محوطه ورزشگاه امکاناتی از قبیل مسجد، مرکز نگهداری آبزیان، زمین کریکت، تنیس، زمین هاکی، گردش گاه های مجهز به سایبان، پارک اسکیت، سالن تناسب اندام در فضای آزاد، محل اسکان موقت ورزشکاران، پیست دوچرخه سواری و … جهت رفاه حال مردم در نظر گرفته شده است.
علاوه بر این طراحی این ورزشگاه نشان دهنده شکوه زندگی در کویر و زیبایی تپه های شنی است که هواداران می توانند با مشاهده نمای خارجی آن را به خوبی درک کنند.این استادیوم قرار است که هفت بازی از مرحله گروهی تا یک هشتم را میزبانی کند.
پس از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ ظرفیت ورزشگاه از ۴۰۰۰۰ نفر به ۲۱۰۰۰ نفر کاهش خواهد یافت و این مجموعه در اختیار محبوت ترین تیم فوتبال قطر، الریان قرار خواهد گرفت.
.ورزشگاه خلیفه
ورزشگاه رویایی خلیفه که ۵ سال پیش افتتاح شد.
در سال 2017 و طی یک مراسم زیبا از استادیوم الخلیفه رونمایی رسمی به عمل آمد. به عنوان یکی از ورزشگاه های مدرن قطر در جام جهانی 2022 این استادیوم در زمره مهمترین‌ها و برترین‌ها است.
برای سنجش وضعیت استادیوم و آمادگی آن برای بازی‌ها چند رویداد فوتبالی مهم نظیر جام باشگاه‌های جهان در آن برگزار شد. این ورزشگاه که توسط شرکت معروف اسپایر ساخته شده است در زمینه‌های مختلفی برای قطری‌ها کاربرد دارد.


ورزشگاه شهرک علم و دانش در ۷ کیلومتری دوحه با ظرفیت ۴۰ هزارنفر.
قطری‌ها این استادیوم را آینده روشنی برای دنیای فوتبال می‌دانند علت نامگذاری آن نیز نزدیکی به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی قطر است. قطری‌ها این منطقه را بنیاد آموزشی کشور خود می‌دانند.
از دیگر ویژگی‌های جذاب آن دسترسی آسان به آن به علت فاصله کم 7 کیلومتری با شهر دوحه است. این ورزشگاه نیز مانند دیگر استادیوم‌ها از سیستم تهویه خوبی بهره‌مند است و سیستم خنک کننده پیشرفته بوده که هم بازیکنان و هم تماشاگران را در دمایی مناسب نگه می‌دارد. و شرایط بسیار ایده‌آلی نیز برای پذیرایی از افراد معلول دارد.

ورزشگاه ۴۰ هزار نفری الثمامه که شبیه کلاه سنتی مردان قطری در ۱۲ کیلومتری دوحه ساخته شده.
استادیوم الثمامه اخیرا و در چارچوب رقابت فینال جام امیر کاپ میان الریان و السد رسما به بهره‌برداری رسید. این استادیوم زیبا و جذاب طراحی بسیار ویژه‌ای دارد. طرح کلی استادیوم و بافت بیرونی آن بسیار مشابه با کلاه بومی مردم قطر با نام طاقیه است که برای پسران و مردان استفاده می‌شود. این ورزشگاه علاوه بر امکانات رفاهی مانند رستوران و سالن های ورزشی متعدد و… ویژگی منحصر به فرد دیگری هم دارد که شما را شگفت زده میکند. شما می توانید علاوه بر مشاهده بازی به صورت زنده از طریق مانیتور های جلوی صندلی ها از نزدیک و با کیفیت بی نظیر لحظه به لحظه بازی(حتی در موقعیت هایی که به مشاهده آن تسلط ندارید) را دنبال کنید و لذت ببرید.

ورزشگاه جنوب که۳ سال پیش افتتاح شد با ۴۰ هزار نفر ظرفیت ، این ورزشگاه را زها حدید طراحی کرده.
این استادیوم را بیشتر با نام استادیوم الوکره می‌شناسند. طراح این استادیم معمار معروف عراقی بریتانیایی زها حدید بوده است که پروژه خود را با همراهی یک شرکت معروف آمریکایی پیش برده است.
این استادیوم رسما در سال 2019 و با حضور امیر قطر افتتاح شد و دومین ورزشگاه از مجموعه ورزشگاه های مدرن قطر در جام جهانی 2022 است که آماده بازی شد.
این ورزشگاه همانطور که گفتیم نمادی از زندگی مردم جنوب قطر است.

ورزشگاه لوسیل که فینال اونجا برگزار میشه و ۸۰ هزارنفر ظرفیت داره .
بزرگترین ورزشگاه جام جهانی قطر 2022 با ظرفیت 80 هزارنفری که همانطور که گفتیم قرار است میزبان فینال جام جهانی باشد. طراحی تلفیقی استادیوم شباهت خاصی با فانوس دارد. نمای بیرونی ورزشگاه نیز شباهت خاصی با طراحی کاسه‌ها و سایر آثار هنری اسلامی شباهت زیادی دارد.
این استادیوم با پایان جام جهانی قرار است به یک مرکز اجتماعی فرهنگی شامل فروشگاه‌ها، کافه‌ها، فضاهای ورزشی و پزشکی تبدیل شود و مردم می‌توانند از آن به عنوان یک مرکز خدماتی بزرگ استفاده کنند.
استادیوم لوسیل آیکونیک که در منطقه الداین در شمال دوحه قرار دارد. این استادیوم دارای ظرفیت ۸۶ هزار نفر است که میزبانی افتتاحیه جام جهانی قطر ۲۰۲۲ و فینال این رقابت ها را نیز برعهده خواهد داشت. سقف ورزشگاه، پارکینگ‌ها و غرفه های خدماتی از صفحات خورشیدی تشکیل شده است. این صفحه‌های خورشیدی به اندازه‌ای انرژی تولید خواهند کرد که انرژی مورد نیاز ورزشگاه در هنگام برگزاری مسابقات را تامین کرده و در عین حال به ساختمان‌های همسایه ورزشگاه نیز انرژی خواهد رساند. این ورزشگاه از فناوری‌های دوستدار محیط زیست برخوردار است که می توانند هوای ورزشگاه را در حرارت غیر قابل تحمل دوحه، خنک نگه دارند. سقف توگود این ورزشگاه به سیستم عملیاتی بادگیر مانندی مجهز بوده و بخش مرکزی سقف زین مانند ورزشگاه از قابلیت باز و بسته شدن کامل برخوردار است. تماشاچیان از طریق ۶ پل که بر روی استخرهای آبی که ورزشگاه را احاطه کرده و شمایلی شناور مانند به آن داده اند، وارد ورزشگاه می شوند. دسترسی به این ورزشگاه که در شمال دوحه ساخته خواهد شد، از طریق جاده های اصلی و خطوط جدید مترو امکان پذیر خواهد بود.

ورزشگاه راس ابوعبودکه ۴۰ هزار نفر گنجایش داره و ساخته شده تا بعد از بازی ها از بین بره، این ورزشگاه رو نزدیک ساحل ساختن
در شما ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر ورزشگاه ابوعبود یک ورزشگاه پیشرو در برگزاری رویدادهای بزرگ است. این ورزشگاهی ساخته شده با مصالحی نظیر بلوک ساختمانی و صندلی‌های گوناگون است که با پایان جام جهانی 2022 از بین می‌رود و مواد آن در پروژه‌های ورزشی و غیرورزشی مختلفی استفاده می‌شود.
این استادیوم جذاب در ساحل خلیج فارس و با ظرفیت 40 هزارنفری ساخته می‌شود و در پایان بازی‌ها برچیده می‌شود تا فضای ساحلی باز در اختیار عموم باشد.
حمل و نقل در زمان بازی ها جام جهانی در قطر چگونه است؟
برای سهولت رفت و آمد تماشاگران متروی جدید و کار آمدی ساخته شده است. تمامی استادیوم ها نیز به بزرگراه متصل و برای رسیدن به آنها از تاکسی آبی استفاده می شود. پس نگرانی زیادی برای حمل و نقل در طول بازی ها وجود ندارد.
در شهر دو حه ۳۷ ایستگاه مترووجود داره که نسبت به جابجایی تماشاچی ها اقدام خواهند کرد. طول خط متروی قطر 76 کیلومتر است. بلیط مترو 2 ریال قطری تقریبا معادل 60 سنت دلار امریکا است و فاصله بین ایستگاههای مترو تقریبا دو دقیقه است (به راحتی می توانید زمان رسیدن خود را به بازی تخمین بزنید.)
جابجایی مسافرین از تنها فرودگاه دوحه انجام خواهد شد که ظرفیت نهایی سالانه ۵۳میلیون نفر و ظرفیت نرمال ۳۰ میلیون نفر را دارد.
متوسط طول زمان پرواز کلیه مسافرین به قطر حدود 4تا5 ساعته ( متوسط بین تمام مسافرین)

برنامه بازی ها به چه صورت است؟
برنامه مرحله گروهی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر
آغاز آن ۳۰ آبان ۱۴۰۱ همزمان با بازی افتتاحیه جام است. اما ریز برنامه آن، پس از تعیین تیم‌های حاضر و قرعه‌کشی قابل اعلام است. این مرحله تا پیش از ۱۲ آذر ۱۴۰۱ پایان می‌یابد.
مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر
آغاز آن از ۱۲ آذر ۱۴۰۱ با دو بازی در ساعات ۱۸:۳۰ و ۲۲:۲۰ به وقت ایران است. سپس مجدداً دو بازی دیگر در ساعات ۱۸:۳۰ و ۲۲:۳۰ تاریخ ۱۳ آذر برگزار می‌شود. بر همین منوال دو بازی در ۱۴ آذر و دو بازی انتهایی در ۱۵ آذر سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شوند.
مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر
بازی‌های این مرحله در دو روز برگزار می‌شوند. در ۱۸ آذر یک بازی در ساعت ۱۸:۳۰ و بازی دیگر نیز در ساعت ۲۲:۳۰ برگزار می‌شود. در روز ۱۹ آذر نیز ساعات برگزاری دو بازی بر همین منوال است.
مرحله نیمه نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر
یک بازی در تاریخ ۲۲ آذر و بازی دیگر در تاریخ ۲۳ آذر سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. ساعت برگزاری هر دو بازی در ساعت ۲۲:۳۰ است.
بازی فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر
بازی فینال، همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، در ساعت ۱۸:۳۰ تاریخ ۲۷ آذر سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

جام جهانی 2022
تیم های راه یافته به جام جهانی

و اما فاصله شهر ها از یکدیگر چقدر است و چقدر از زمان شما صرف سفر های بین شهری می شود؟

‎الریان 13 کیلومتر
‎دوحه تا الخور 50کیلومتر
‎دوحه تا الوکره 20کیلومتر
‎الریان تا الوکره 20 کیلومتر
‎الریان تا الخور 68 کیلومتر

وسایل نقلیه عمومی در قطر چگونه است؟
وسایل حمل و نقل شهری در قطر مانند ایران عموما تاکسی،اتوبوس و‌مترو است اما در اکثر مواقع قطری ها با ماشین شخصی تردد میکنن. همچنین سرویس هایی شبیه اسنپ هم دارند که به کاروا یا کروه معروف هستند.
مسافرکش شخصی هم دارن که در رقابت با تاکسی ها قیمت میدهند.

متروی دوحه ۷۶ کیلومتر طول و ۳۷ ایستگاه دارد. ایستگاه های متروی دوحه بسیار زیبا و چشم نواز طراحی شده اند.(خصوصا بخش روی زمین بسیار زیبا طراحی شده)
ورودی تاکسی ها ۱۰ ریال قطری تقریبا ۳ دلار است و بر اساس مسافت محاسبه میشود به طوری که تا ۶-۷ کیلومتر همون ۱۰ ریال است. (اختلاف قیمت ریال ایران با ریال قطر حدود 70 هزار تا است)

همانطور که می دانید فروش بلیط های بازی های جام جهانی آغاز شده است. اگر علاقمند به تماشای بازی های جام جهانی و از طرفداران بی قید و شرط فوتبال هستید اینجا کلیک کنید تا جزئیات خرید بلیط را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همچنین جهت خرید بلیط بازی های جام جهانی اینجا کلیک کنید و فرم مربوط به رزرو را پر نمایید.

جهت آشنایی با تاریخچه جام جهانی از ابتدا تا امروز اینجا کلیک کنید.

جهت مطالعه مطلب “انچه برای سفر به قطر باید بدانید” اینجا کلیک کنید.

جهت مطالعه مطلب”سفر به قطر از فرودگاه تا اخرین روز” اینجا کلیک کنید.