اشنایی با هرم های عجیب جهان

صحبت از بنا‌های هرمی‌شکل که می‌شود ناخودآگاه در ذهن، اهرام مصر خطور می‌کند و کسی به ساخته‌های پیچیده در دیگر نقاط جهان فکر نمی‌کند، چون کمتر به آن‌ها پرداخته شده است. ولی جالب این‌جاست که نمونه‌های خلاقانه‌تر از اهرام معروف مصر در سراسر دنیا وجود دارد. هرم از اشکال هندسی مرموزی است که در معماری باستان بسیار مورد استفاده قرار گرفته و در دوره‌های مختلف تاریخی در برخی از نقاط جهان که هیچ ارتباط جغرافیایی و فرهنگی با یکدیگر نداشته‌اند، این بنا‌های باستانی گاهی بسیار شبیه به هم ساخته شده‌اند.

برخی معتقدند که این اهرام چیزی جز بنای یادبودی برای پادشاهان نیستند، ولی برخی می‌گویند که این اهرام پراکنده روی سیاره زمین ماهیتی فرازمینی دارند. این دسته بر این باورند که این سازه‌ها مانند آنتنی برای دریافت انرژی سراسری جهان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و بشر در فناوری انتقال انرژی به‌حدی پیشرفته بوده که برای استفاده از انرژی موجود در اتمسفر زمین، به گیرنده‌هایی با فناوری شبیه به شارژر‌های بی‌سیم امروزی نیاز داشته است!

هر چه بوده است امروزه این نوع از هرم‌ها تنها به مکان‌های با ارزش تاریخی و گردشگری تبدیل شده و نمونه آن در عصر حاضر به‌عنوان هتل‌های هرمی، گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب کرده‌اند. در این مطلب از تعطیلات رویایی قصد داریم تا این بناهای عجیب و جالب را به شما عزیزان معرفی کنیم.

هرم بزرگ چولولا| بزرگ‌ترین هرم دنیا
در کشور مکزیک قرار دارد
اندازه: ۱۸۲ هزار مترمربع مساحت با ارتفاع ۵۴ متر

مردم مصر اصرار دارند که هرم بزرگ جیزه در کشورشان، بزرگ‌ترین هرم جهان است، اما در واقع این عنوان به هرم بزرگ چولولا به معنای «کوه ساخته شده توسط انسان» در مکزیک تعلق دارد. این بنا بزرگ‌ترین سازه تاریخی جهان، ساخته دست یک تمدن و با حجم کلی حدود بیش از چهار میلیون و ۴۵۰ هزارمترمکعب است که در کتاب رکورد‌های گینس ثبت شده است. دلیل ناشناخته بودن این هرم بزرگ، پنهان بودن در زیر تپه خاکی و زیر بنای یک کلیسای اسپانیایی است.

براساس افسانه‌ا‌ی در سال ۱۵۱۹ زمانی‌که آزتک‌ها می‌فهمند اسپانیایی‌ها به‌سمت شهرشان در حال پیشروی هستند، شب و روز کار می‌کنند تا این هرم را با خاک بپوشانند و مانع تخریب آن توسط دشمن شوند. درنهایت این حقه جنگی جواب می‌دهد و تا پایان قرن ۱۹ هرم از چشم‌ها پنهان می‌ماند. اگرچه این هرم سال‌ها قبل از حضور آن‌ها و در طول صد‌ها سال ساخته شده بود، اما از نظر آن‌ها یک عمارت مقدس بود. به‌تدریج که خاک روی هرم دچار فرسایش شد، باستان‌شناسان متوجه این سازه می‌شوند و با حفر تونلی ۸ کیلومتری در زیر کلیسا به داخل هرم راه پیدا می‌کنند و موفق می‌شوند قدمت آن را تخمین بزنند. اکنون حدود ۸۰۰ متر از تونل حفاری‌شده را به گذرگاهی طاقی‌شکل و دارای روشنایی برای بازدید مردم تبدیل کرد‌ه‌اند.

 

سستیوس| هرمی در دل شلوغی شهر
این هرم در رُم قرار دارد.
اندازه: ۳۷ متر ارتفاع با عرض حدود ۳۰ متر
پیش از این رم به بنا‌ها و سازه‌های باورنکردنی باستان‌شناسی‌اش مشهور بوده و نه هرم‌هایش. جالب است بدانید که هرم سستیوس درست در مرکز این شهر قرار دارد. این هرم ۱۲ سال قبل از میلاد مسیح توسط قاضی رومی به نام سستیوس، مشابه هرم مصر ساخته و خود او هم در همین هرم دفن شده است.

محل قرارگیری این هرم در وسط شهر کمی عجیب به‌نظر می‌رسد، اما موقع ساخت این بنا، این مکان خارج از محدوده شهر بوده که با توسعه شهر رم، این مقبره در داخل شهر قرار گرفته است. هرم سستیوس از هرم‌های مصری نوک تیزتر و دارای شیب بیشتری است. در سال ۲۰۰۱ اتاق دفن بازسازی و در سال ۲۰۱۱ مرمت‌های بعدی آن انجام شد که بودجه آن شامل یک میلیون یورو از طرف تاجری ژاپنی تامین شد. با وجود تاکید بر مرمت این هرم در سال‌های مختلف، به نظر می‌رسد هرم سستیوس قرار است سال‌های زیادی پابرجا باقی بماند.

تیکال مایایی| هرم‌های پلکانی منحصر به‌فرد
این هرم در گواتمالا قرار دارد.
اندازه: مساحت کل مجموعه ۱۶ کیلومتر مربع با ارتفاع ۷۲ متر
تیکال از حدود سال ۷۰۰ میلادی یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های باستان‌شناسی و امپراتوری قدرتمند در تاریخ مایا‌ها بود و در همین محل شش معبد هرمی از جمله بنا‌های تاریخی‌شان را ساختند. این محل به مکانی برای زمزمه‌ها مشهور است و به‌گفته ساکنان محلی، ارواح قوم مایا هنوز هم در میان این خرابه‌ها و بازمانده‌هایش سرگردان هستند. در بالای بلندترین این هرم‌ها، مار دو سر قرار دارد. بعد از این که مایا‌ها این محل را ترک می‌کنند تا ۸۰۰ سال در لابه لای جنگل‌ها به فراموشی سپرده و رها می‌شود تا این که در سال ۱۸۴۸ میلادی توسط کاوشگران اروپایی کشف می‌شود. این اهرام دو نوع هستند؛ تعدادی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بالارفتن از آن‌ها ممکن نباشد، چون مقدس بوده و نباید لمس می‌شدند و تعدادی برای بالا رفتن از آن برای اجرای مراسم قربانی طراحی شده‌است. برخی از این اهرام سکویی در بالای خود دارند که از چند بنای کوچک‌تر تشکیل شده است، این کار نمادی از صعود انسان از زمین به بهشت بوده است. برخی از معابد دو راه‌پله در دو طرف و برخی چهار راه‌پله در چهار طرف معبد دارند. از آن‌جا که مایا‌ها ستاره‌شناسان توانمندی هم بودند، از این سازه‌های بلند برای رصد آسمان و ستارگان استفاده می‌کرده‌اند

تعدادی از عجیب ترین سازه های جهان(هرم های شگفت انگیز) را به شما عزیزان معرفی کردیم و امیدواریم که از مطالعه آنها نهایت لذت را برده باشید و در سفر های خود با بازدید از آنها خاطراتی تکرار نشدنی را رقم بزنید.

 

تیم تعطیلات رویایی ارائه دهنده تور های اروپایی با بهترین کیفیت ها و کمترین قیمت ها است. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تور ها با ما تماس بگیرید.

تلفن:02122243040