25 می روز افریقا

افریقا

روز آفریقا (که قبلاً روز آزادی آفریقا و روز آزادی آفریقا بود) بزرگداشت سالانه بنیاد سازمان وحدت آفریقا در ۲۵ مه ۱۹۶۳ است. این جشن در کشورهای مختلف در قاره آفریقا، و همچنین در سراسر جهان جشن گرفته می شود. این سازمان در ۹ ژوئیه ۲۰۰۲ در دوربان آفریقای جنوبی به اتحادیه آفریقا تبدیل شد، اما تعطیلات همچنان در ۲۵ مه جشن گرفته می شود.

اولین کنگره کشورهای مستقل آفریقایی در آکرا، غنا در 15 آوریل 1958 برگزار شد. این کنگره توسط نخست وزیر غنا دکتر کوامه نکرومه تشکیل شد و نمایندگانی از مصر (در آن زمان بخشی از جمهوری متحده عربی)، اتیوپی، لیبریا، لیبی، مراکش، سودان، تونس، اتحادیه مردم کامرون به غنا دعوت شدند این کنفرانس علاوه بر نمادی از عزم مردم آفریقا برای رهایی از سلطه و استثمار بیگانگان، پیشرفت جنبش های آزادی بخش در قاره آفریقا را به نمایش گذاشت. اگرچه کنگره پان آفریقایی از زمان تأسیس خود در سال 1900 در راستای اهداف مشابه کار می کرد، این اولین بار بود که چنین نشستی در خاک آفریقا برگزار می شد. کنفرانس خواستار تأسیس روز آزادی آفریقا شد، روزی که «…هر سال پیشرفت رو به جلو جنبش آزادی‌بخش را نشان می‌دهد و نماد عزم مردم آفریقا برای رهایی از سلطه و استثمار بیگانگان است».  این کنفرانس از این جهت قابل توجه بود که پایه و اساس جلسات بعدی سران کشورهای آفریقایی و دولت ها را در دوره گروه کازابلانکا و گروه مونروویا، تا زمان تشکیل سازمان وحدت آفریقا (OAU) در سال 1963 قرار داد.

افریقا

در 25 مه 1963، نمایندگان سی کشور آفریقایی در آدیس آبابا، اتیوپی، به میزبانی امپراتور هایله سلاسی ملاقات کردند. تا آن زمان بیش از دو سوم قاره به استقلال رسیده بودند، عمدتاً از کشورهای امپراتوری اروپایی. در این نشست، سازمان وحدت آفریقا با هدف اولیه تشویق استعمار زدایی از آنگولا، موزامبیک، آفریقای جنوبی و رودزیای جنوبی تأسیس شد. این سازمان متعهد شد از کار انجام شده توسط مبارزان آزادی حمایت کند و دسترسی نظامی به کشورهای استعمارگر را حذف کند. منشوری تنظیم شد که به دنبال بهبود استانداردهای زندگی در کشورهای عضو بود. سلاسی فریاد زد: “ممکن است این کنوانسیون اتحاد 1000 سال طول بکشد.”

روز افریقا

این منشور در 26 مه توسط همه شرکت کنندگان به استثنای مراکش امضا شد. در آن جلسه، روز آزادی آفریقا به روز آزادی آفریقا تغییر نام داد. در سال 2002، اتحادیه آفریقا جایگزین OAU شد. با این حال، جشن تغییر نام یافته روز آفریقا در 25 مه با توجه به تشکیل OAU ادامه یافت.

 

جشن روز آفریقا هم در آفریقا و هم در سرتاسر جهان، بیشتر در 25 ماه مه ادامه دارد (اگرچه در برخی موارد، این دوره از جشن‌ها می‌تواند در طی چند روز یا چند هفته طول بکشد). مضامین هر سال برای روز آفریقا تعیین می شود.

 

همانطور که میدانید تعطیلات رویایی ارائه دهنده تور های بسیار جذاب و رویایی در ایام تابستان به آفریقای جنوبی است. و شما عزیزان می توانید با شرکت در این تور هیجان انگیز  خاطراتی به یادماندنی از تابستان امسال را برای همیشه در ذهن خود داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، دریافت برنامه سفر و رزرو تورهای جذاب و رویایی افریقای جنوبی همین امروز با ما تماس بگیرید.
تلفن:02122243040

اگر تمایل دارید تا مطالب بیشتری درباره افریقای جنوبی(سرزمین شگفتی های خداوند) بدانید، پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را حتما مطالعه نمایید.(جهت مطالعه هر مطلب روی نام آن کلیک کنید.)

ملاقات با فیل ها در پارک پیلانزبرگ

یادگاری هایی از افریقای جنوبی

خرید های بینظیر در افریقای جنوبی

تجربه طعم های متفاوت در افریقای جنوبی

عجایب افریقای جنوبی

ماجراجویی های دریایی در سایمونز تاون