قلعه های شگفت انگیز ایران

ایران دارای تعداد زیادی قلعه باشکوه و شگفت انگیز است که یکبار بازدید از آنها در زندگی هر شخص ایرانی لازم است. تعدادی از قلعه های زیبای ایران هم اکنون تبدیل به مکان های برجسته برای گردشگری شده اند. قلعه ها در طول تاریخ و حتی دوران ماقبل تاریخ، نقش مهمی در تقویت نیروی محافظتی از شهر ها و کشورها ایفا می کردند. قلعه ها معمولا توسط حکومت ها در امتداد راه ها و یا شهرهای مهم جهت حفاظت ساخته می شدند. قلعه ها در دوران قدیم، اکثرا در ارتفاعاتی که دارای مسیر های پرپیچ و خم بودند و یا دامنه های صخره ای ساخته می شدند که به عنوان یک عامل دفاعی طبیعی علیه دشمنان از آنها استفاده می شد.
ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای تعداد زیادی از قعله های تاریخی کم نظیر می باشد. در اکثر شهر ها ایران، این قلعه های تاریخی یافت می شوند که از بیشتر آن ها امکان بازدید وجود دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با تعدادی از قلعه های زیبای ایران آشنا کنیم.

قلعه فلک الافلاک(لرستان- خرم‌‌آباد):
قلعه فلک الافلاک که در دوره ساسانیان و استان لرستان بنا شده است، یکی از قدیمی ترین و با ارزش ترین قلعه های ایران است که در دوره های مختلف تاریخی استفاده های زیادی از آن شده است. این قلعه با نام های مختلفی از جمله فلک الافلاک، سپهر سپهران، کاخ اتابکان، دژ شاپورخواست، قلعه 12 برجی و… شناخته می شود.
در زمان ساسانیان در محل فعلی خرم اباد، شهری به نام شاپورخواست وجود داشته است. به ذهن می رسد که قلعه فلک الافلاک همان دژ شاپورخواست است که در آن زمان در این مکان ساخته شده است و در دوره حکومت ساسانی، کاربرد حکومتی و نظامی داشته است.
این قلعه به دلیل داشتن موقعیت بسیار عالی خود، در قرن چهارم هجری قمری به عنوان مکان حکومت آل حسنویه در گنجور در زمان آل بویه درآمد. همچنین خزانه حکومتی خاندان بدر در قرن چهارم هجری قصر حکومتی اتابکان در دوره صفویه تا قاجار و سرانجام پادگان نظامی و زندان سیاسی در دوران پهلوی اول و دوم از مهمترین کاربردهای قلعه در گذشته محسوب می شود. اما امروزه این مکان زیبا به یکی از ارزشمندترین موزه های مردم شناسی، باستان شناسی و… تبدیل شده است.

قلعه رودخان(گیلان- فومن):
قلعه‌ی رودخان یکی از جذاب‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران است که در بین جنگل‌های انبوه فومن واقع شده است. این دژ در نیمه قرن ۶ ساخته شد(چیزی حدود ۷۰۰ سال پیش) و کاربردی نظامی داشته است.
در اواخر دوره سلجوقی، شرق و جنوب گیلان چندین بار مورد تجاوز دشمن قرار گرفت و توسط نیرو‌های مازندرانی تصرف شد. در این زمان بود که حاکمان گیلان تصمیم گرفتند تا قلعه‌ای فتح نشدنی بنا کنند و از حمله آن‌ها به این سرزمین جلوگیری کنند. قلعه رودخان ساخته شد. قلعه‌ای که یکی از مستحکم‌ترین و زیبا‌ترین قلعه‌های دنیا است و امروزه گردشگران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند تا از این قلعه با شکوه دیدن کنند. این دژ از نظر معماری بسیار خاص و مناسب بوده است تا هیچ دشمنی نتواند به آن دست پیدا کند. قلعه رودخان شامل شاه‌نشینی است که رسیدن به آن هنوز هم دشوار است و در زمانی که سربازان در آن مستقر بودند، رسیدن به قسمت شاه نشین کاری غیر ممکن بوده است. همچنین این قلعه دارای یک پایگاه نظامی است که تمام امکانات را برای یک اقامت چند روزه در آن و محافظت از شهر را فراهم می‌کند. این پایگاه شامل زندان، حمام، درب خروج اضطراری، انبار سلاح و مهمات و تعدادی واحد مسکونی برای افسران درجه دار بوده است. و مهم‌ترین قسمت دفاعی این برج تیرکش‌ها بودند. فضاهایی که در دیوار‌های برج تعبیه شده بودند تا سربازان بتوانند از آن‌ها تیر و مواد مذاب بر سر دشمنان بریزند.
بازدید از این دژ زیبا و شگفت‌انگیز می‌تواند هر ایرانی را به وجد بیاورد.

قلعه پرتغالی‌ها( هرمزگان- جزیره هرمز)
در ۷۵۰ متری بندرگاه جزیره هرمز، قلعه مشهور پرتغالی‌ها قرار گرفته است. این قلعه شاید بزرگترین و عظیم‌ترین دژ استعماری باشد که در تاریخ سرزمین ایران بنا شده است.
این قلعه به فرمان الفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ در جزیره هرمز ساخته شد تا از سربازان پرتغالی در برابر حمله احتمالی بندرنشینان ایران محافظت کنند. این قلعه به شکل چندضلعی نامنظم است و حدود ۵۱۳ سال از ساخت آن می‌گذرد.
قلعه پرتقالی‌ها با پلان ۴ ضلعی نامنظم، دارای دیوار‌هایی به قطر ۳/۵ متر و برج‌هایی به ارتفاع حدود ۱۲ متر در ۴ گوشه قلعه واقع شده است. قلعه پرتغالی‌ها شامل قسمت‌هایی از جمله انبار اسلحه، آب‌انبار بزرگ، اتاق‌های سرباز، زندان و مقر فرماندهی است.
تعدادی از قلعه‌های شگفت‌انگیز ایران را به شما معرفی کردیم و امیدواریم از بازدید از آنها در سفر خود نهایت لذت را ببرید.
جهت مشاهده مکان‌های گردشگری بوشهر اینجا کلیک کنید.
جهت مشاهده مکان‌های گردشگری یزد اینجا کلیک کنید.
جهت مشاهده مکان‌های گردشگری قشم اینجا کلیک کنید.
جهت مشاهده مکان‌های کمتر دیده شده تهران اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مطلب باغ فردوس تهران اینجا کلیک کنید.
اگر به گردش در طبیعت علاقه دارید و مکان‌هایی که در نزدیکی تهران هستند را نمیشناسید مطالب زیر را دنبال کنید.
گردش در روستای وردیج و واریش
گردش در چالوس
گردش در لواسان
گردش در پلور
آبشار و تنگه واشی

#آژانس تعطیلات رویایی #تعطیلات رویایی #گردشگری #سفر #مسافرت #ویزا #پاسپورت #شنگن #اروپا #تور اروپا #وام گردشگری #کیش #آفر #تور #هواپیما #قطار #اتوبوس #بلیط #تور خارجی #طبیعت گردی #باران #زیبا #ویزا آنلاین #ایران #ایرانگردی #روادید #توریسم #اقامت #ویزا تحصیلی #تحصیل #دانشگاه #تحصیلی #زبان #زبان انگلیسی #راهنمایی #اقدام #ویزا کاری #ویزا تجاری #کسب وکار #سرمایه #شرکت #گردشگری #زیبایی #دیدنی #تور #راهنما #مسافرت #مردم بومی #مراسم #آیین #سفر رفتن #طبیعت #غذا #فرهنگ #زیست بوم #گردش #سوغاتی #صنایع دستی #سنگ قیمتی #غذا #غذا ی محلی #خوشمزه #آسیا #تور اسیا #امنیت #مهاجرت #خوشمزه #بی‌نظیر #اقتصاد #مردم #موقعیت #اقدام #اقامت #کار #خانواده #سوئد #تاریخ #تاریخ سوئد #وایکینگ ها #کار #ویزای کاری #کار در سوئد #تحصیل در سوئد #دانشگاه سوئد #دانشگاه‌های سوئد #دانشگاه لوند #دانشگاه گوتنبرگ #دانشگاه KTH #دانشگاه اوپسالا #کانادا #آلمان #دانمارک #سوئد #بهترین کشور ها برای تحصیل #ارزانترین کشور ها برای تحصیل #مهاجرت #اقامت تحصیلی #کانادا #تحصیل در کانادا #دانشجو #شهر هایدانشجویی #ارزان ترین شهر های کانادا برای تحصیل #سوئد #اقامت در سوئد #تحصیل در سوئد #مهاجرت به سوئد #دانشگاه #ارزان #المان #دانشگاه #ویزا #ارزان ترین شهر ها #دبی #مراکز خرید دبی #ویزا توریستی دبی #سفر به دبی #پارک ابی #پارک ابی اتلانتیس #سرسره #کوسه #هیجان #شهربازی #فستیوال #دبی #اسب دوانی #فستیوال غذا #فستیوال روز ملی #نمایشگاه جیتکس #عجیب #واقعی #عجیب اما واقعی #جمعیت #برج #برج العرب #جزیره پالم جمیرا #سفر #باغ گیاه شناسی تاشکند #ازبکستان #گردش #باغ #گل #گیاه #گل و گیاه #مسابقه #جادوگر خیابان وال استریت #جادوگر #پول #خسیس #ثروت #ازبکستان #ارامگاه #سمرقند #بخارا #جالب #دیدنی #زیبا #گردش در تهران #روستای وردیج و واریش #تپه ارواح سنگی #تاریخ #کارگر #روز کارگر #روز کارگر مبارک #تاریخچه روز کارگر #هنر #ژاپن #شالیزار #قلعه #ایران #قلعه رودخان #قلعه فلک الافلاک #قلعه پرتغالی ها