نامزدهای دهکده جهانی گرشگری در ایران

معاون گردشگری از انتخاب و معرفی سه روستای ایران به سازمان جهانی جهانگردی در راستای اجرای طرح ابتکاری دهکده‌های گردشگری خبر داد.
طرح ابتکاری دهکده‌های گردشگری سازمان جهانی گردشگری با هدف شناسایی و معرفی روستا‌های گردش‌پذیر در سطح جهان ارائه شد. معیار‌های مورد نظر در این طرح شامل دارا بودن جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی، جاذبه‌های طبیعی، صنایع دستی و… است.
با توجه به این که در این طرح از هر کشور فقط ۳ روستا باید معرفی شود، بر همین مبنا کمیته‌ای در معاونت گردشگری تشکیل شد و بر پایه‌ معیار‌های اعلام شده و در راستای معرفی روستا‌های گردش‌پذیر و کمتر شناخته شده کشور، سه روستای برندق، خرانق و لارک برای جمع‌آوری اطلاعات انتخاب شدند.

اما همانطور که در ذهن شما این سوال‌ها شکل گرفت که این روستا‌ها متعلق به کدام استان‌ها هستند و چه ویژگی‌هایی دارند که به عنوان نامزد بهترین دهکده‌های گردشگری انتخاب شده‌اند، قصد داریم تا ان‌ها را به شما معرفی کنیم. این سه روستا، روستا‌های فوق‌العاده‌ای هستند که قطعا بازدید از ان‌ها بسیار ارزشمند است.

روستای برندق در استان اردبیل:
روستای برندق در استان اردبیل، شهرستان خلخال و در دهستان جنوبی خورش رستم قرار دارد.
طبیعت زیبای باغ‌ها، آبشار دل‌انگیز و زیبا، رودهانه‌ای که از میان روستا می‌گذرد و اب و هوای آن را مطبوع می‌کند، بنا‌های تاریخی متنوع که می‌تواند هر ایرانی را به وجد بیاورد و… از جمله مواردی هستند که این روستا را محبوب و محبوب‌تر می‌کنند.
برندق یکی از روستا‌های مهم و بزرگ شهرستان خلخال محسوب می‌شود. این روستا در میان دره‌ای جذاب و سرسبز که توسط بلند‌ترین قله‌های اردبیل، کوه‌های آق‌داغ و ارتفاعات پلنگ محسور شده است.
طبق شواهدی بر مبنای شرایط جوی و خاک مستعد و همچنین تپه‌های باستانی این منطقه محل حضور انسان‌های بدوی و اولیه است. از جمله مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری کم‌ نظیر این روستا می‌توان به تپه معروف خان گورکه از لحاظ باستان شناسی، بسیار حائز اهمیت است، قبرستان‌های قدیمی منتسب به مغولان، کوهستان تاریخی عمسی، مکان تاریخی اوجاقلا و… اشاره کرد. جالب است بدانید که با برآورد سن تمامی این آثار تاریخی و قدیمی سن این روستا را حدود ۹۰۰ سال تخمین زده‌اند.
ساکنان روستای برندق مردمانی خون‌گرم و مهمان‌نوازند. همچنین اهالی آن مانند تمامی روستا‌ها و شهر های کشورمان لباس محلی مربوط به خود را دارند. برای آقایان کت و شلوار تالشی گیلانی و برای خانم‌ها پیراهن بلند و شلیته که رنگارنگ و چین‌ دار است، وجود دارد.
محصولات کشاورزی این روستا شامل: گیلاس، آلبالو، انجیر، زرد‌آلو، گردو، انگور و… است.

روستای خرانق واقع در استان یزد:
همانطور که میدانید یزد یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران است پس جای تعجب نیست که در روستاهای آن هم ردپای قدرتمند تاریخ غنی ایران را مشاهده کنیم.
روستای تاریخی خرانق در یکی از شهرستانهای استان یزد به نام اردکان قرار دارد. فاصله این روستا از شهر یزد حدود ۷۷ کیلومتر است و در فاصله ۷۳ کیلومتری شرق اردکان قرار دارد. اما چرا نامه روستای خرانق است؟ خرانق به چه معناست؟
در زمان های قدیم روستای خرانق به خورانق و یا خورنق معروف بوده است به طوری که حتی امروزه بسیاری از مردم محلی به آن خورانق می گویند.
این نام در حقیقت از واژه هورنه که در پارسی کهن به معنی بالا آمدن خورشید یا زادگاه خورشید است گرفته شده و در گذر زمان به خورانق ،خورنق و نهایتاً خرانق تغییر یافته است.
همان طور که گفتیم روستای کهن خرانق اردکان با عمر ۴۵۰۰ ساله یکی از گنجینه‌های تاریخی کشورمان محسوب می شود.
این روستای جذاب و زیبا از دو بخش قدیمی و جدید تشکیل شده است بخش قدیمی آن با نام قله خرانق از حدود سه دهه پیش خالی از سکنه است و فقط گردشگران از آن بازدید می کنند زیرا حضور ساختمان های قدیمی و دیدنی آن با قدمت ۱۸۰۰ سال توجه آنها را جلب می کند.
بخش جدیدی از محل سکونت روستاییان ساده و بی آلایشی است که با کشاورزی و کاشت محصولاتی همچون زردک، خربزه، پنبه، گندم و جو روزگار می گذرانند.

روستای زیبای لارک واقع در هرمزگان:
خلیج فارس جزایر زیادی دارد که بسیاری از آنها خالی از سکنه هستند. از بین جزایر مسکونی ایران جزیره لارک کمتر شناخته شده است. دلیل آن قرار گیری این جزیره در کنار دو جزیره محبوب گردشگری یعنی هرمز و قشم است که بیشتر توجه ها را به سمت خود جلب کرده اند. البته امروزه این جزیره بیشتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و از مقاصد و جاذبه های گردشگری محبوب استان هرمزگان به شمار می آید و دلیل انتخاب آن عکس از سواحل زیبای لاک در شب از بین عکس های منتخب سال ۲۰۱۵ مجله معتبر نشنال جئوگرافی بود. این جزیره از کوههای آتشفشانی مخروطی شکل تشکیل شده است که بلندترین ارتفاعات آن ۱۳۶ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
فضای خلوت و پاکیزگی محیط و ساحل مناسب شنا عوامل جذب قشمی ها و سایر گردشگران به این جزیره محسوب می شود جالب است بدانید که در صورت صافی هوا به راحتی می‌توانید جزایر هرمز ،بندرعباس و کشور عمان را از ساحل لارک تماشا کنید.

زیباترین دهکده های ایران را به شما معرفی کردیم و تمیدواریم که از منظره های بکر و بینظیر و همینطور تاریخ بیمثال موجود در آنها لذت ببرید. اگر به گردشگری علاقه دارید و به دلیل وجود شرایط کرونا امکان سفر رفتن ندارید، پیشنهاد می کنیم تا مطالب زیر را حتما مطالعه کنید و به گردش و بازدید از مکان های تاریخی تهران لذت ببرید ما در تهران بی شمار مکان تاریخی داریم که قطعا از وجود تعدادی از آن ها بی خبر هستید. (جهت مطالعه هر مطلب روی نام آن کلیک کنید.)

اولین بنای ساخت یونانیان در تهران
مکانی ساده برای عبادت که بعدا کلیسا شد.
تجربه آرامش در عمق تاریخ خانه مهربان
خانه طبیب دربار ناصری یا خانه هاشم خان دماوندی؟