دختری که توسط کوه بلعیده شد!

آب در فرهنگ ایرانی مقدس و محترم شمرده کمی شود. نام « چک چک» یا «چک چکو» از صدای قطره های ابی گرفته شده که از صخره ای می چکد. اگر می خواهید از یک مکان مققدس در کویر ایران دیدن کنید، باید کمی از جاده اصلی فاصله بگیرید. به سمت کوه رانندگی کنید و آنجا لای صخره ها با زیارتگاه های مهم زرتشتیان روبه رو شوید.
زیارتگاه چک چک
زیارتگاه چک چک یکی از اسرار آمیز ترین جاهای ایران است که تقریبا از 1400 سال پیش تاکنون همچنان پا برجا مانده است و سالیانه افراد زیادی را برای بازدید و شاید کشف اسرار واقعی زیارتگاه چک چک یزد به سمت خود می کشاند.
استان یزد محل زندگی تعداد زیادی از زرتشتیان جهان است و شاید بتوان گفت که مهمترین زیارتگاه‏ های زرتشتیان نیز در این استان قرار دارد. این زیارتگاه‏ چک چک یا چک چکو یکی از معروف ترین آن ها می باشد و به همچنین این زیارتگاه در بین زرتشتیان به پیر سبز نیز معروف است. در واقع، واژه پیر در آیین مهر، به آخرین گام عرفانی گفته می‌شود و واژه سبز به وجود درختان كهنسال چنار در این محل اشاره دارد.
این زیارتگاه فوق العاده در استان یزد و شهرستان اردکان ساخته شده است.
فاصله تقریبی آن با خود شهر یزد حدود 52 کیلومتر است. زیارتگاه چک چک میان کوههای اردکان و انجیره قرار دارد و با جاده ای به اسم جاده زیارتگاه چک چک به خیابان اصلی معروف به خیابان چک چک متصل می شود. از این خیابان به راحتی می توانی به سه شهر معروف استان یزد یعنی شهر یزد، اردکان و میبد برسی.
زیارتگاه چک چک
اینجا مثل کعبه که برای مسلمانان مقدس است، زیارتگاه اصلی زرتشتیان در دنیا نیز به شمار می رود. 40 کیلومتر بعد از اردکان در دل شکاف کوه، پرستشگاه چک چک یا پیر سبز قرار دارد که 24 خرداد هرسال زرتشتیان دنیا اینجا گرد هم می آیند و مناجات می کنند. در این روز امکان حضور و بازدید افراد غیر زرتشتی مقدور نیست.
بنا به اعتقاد زرتشتیان زمان حمله مسلمانان به ایران که به سقوط پادشاه ساسانی وقت(یزدگرد) انجامید، نیک بانو، دختر شاه از دست مسلمانان فرار کرد و به سمت اردکان آمد اما تعقیب کنندگان او را دنبال کردند و درست وقتی که به او نزدیک شدند، آهی از دل کشید و با نگاهی به کوه گفت: مرا چو مادری مهربان در آغوش خود بگیر و از دست دشمنانم برهان. همان لحظه شکافی در کوه پدیدار و نیک بانو در آن ناپدید می شود و سپاهیان از مشاهده واقعه حیران شده و راه خود را پیش می گیرند. پس از مدتی از بالای این کوه بلند خشک و بایر، قطرات آب به زمین می چکد. از آن پس این محل به عنوان زیارتگاه زرتشتیان شناخته شد. جالب است بدانید که یکی از کنیزان نیک بانو نیز که گوهر بانو نام داشت، در چند کیلومتری وی مدفون است که با نام پیر هریشت معروف است.
زیارتگاه چک چک
فضای داخلی این زیارتگاه که شبیه غاری روشن است، با وجود یک درخت تنومند که ریشه هایش در دل صخره ها است، راز آلود به نظر میرسد. در «چک چک» ظرف های مخصوصی به شکل گل لوتوس 12 پر دیده می شود. گل لوتوس نماد صلح، پاکی و سلامت نفس است. در این ظرف ها عود های مقدس می سوزانند . چک چک یک آتشکده نیست! بلکه یک پرستشگاه است.
یکی از تاریخی ترین و زیباترین زیارتگاه های کشور را به شما معرفی کردیم و امیدواریم که از مطالعه آن لذت برده باشید. اژانس تعطیلات رویایی برگزار کننده تور های رویایی به سراسر ایران و اروپا است. جهت اطلاع از تور ها و افر های ویژه ما از طریق شماره تماس 22243040 با ما در ارتباط باشید.