عمارت قزاقخانه تهران


در نزدیکی کاخ شهربانی تهران بنایی قدیمی با معماری ساده اما دل‌انگیز به چشم می‌خورد که عمارت قزاقخانه نام دارد. عمارت قزاقخانه شاخص‌ترین بنای میدان مشق و نسبت به سایر بنا‌های اطراف خود قدیمی‌تر است. این عمارت در سال ۱۲۸۰ به دستور مظفر‌الدین شاه قاجار شروع به ساخته شدن کرد و در سال ۱۲۷۱ یعنی در سال‌های پایانی حکومت ناصرالدین شاه قاجار به پایان رسید. در دوران پهلوی نیز به دلیل تغییر کاربری آن که در ادامه توضیح خواهیم داد، توسعه یافت.
امروزه این بنا به دانشگاه هنر واگذار شده‌ است اما همانطور که از اسم آن پیدا است این عمارت در زمان قدیم یک پادگان نظامی بوده است. عمارت قزاقخانه با داشتن ایوان‌های متعدد و بزرگ در طبقه‌های بالای آن دید خوبی به اطراف دارد و دلیل وجود این ایوان‌ها مشاهده رژه‌های نظامی بوده است. افسران نظامی می‌توانستند از بالای آن رژه‌های نظامی که در میدان مشق برگزار می‌شدند را نظاره‌گر باشند. این عمارت در ۳ طبقه و در مساحتی حدود ۱۶۰ هزار متر مربع بنا شده است که در طبقه اول آن تالار‌هایی آجری و در دو طبقه بالای آن راهرو‌هایی وجود دارد که در انتهای هر یک اتاق‌های متعددی ساخته شده است.
عمارت قزاقخانه در گذر زمان کاربرد‌های متفاوتی داشته است. در دوره اول ساختمان قاجاری قزاقخانه به عنوان یک پادگان نظامی کاربرد داشته است. ناصرالدین شاه قاجار که در سفر دوم خود به اروپا ترتیبات و انضباط و قابلیت‌های واحد‌های کازاک روس را پسندیده بود، تصمیم گرفت تا این سیستم را در ایران نیز پیدا کند و طی این تصمیم تعدادی از افسران قزاق به ایران آمدند. دلیل نام گذاری این عمارت هم به عمارت قزاقخانه همین است.

در دوره دوم، پهلوی اول تغییراتی در معماری داخل آن ایجاد کرد تا بتوانند از آن به عنوان ساختمان وزارت جنگ استفاده کنند و در دوره پهلوی اول و دوم این عمارت به ساختمان وزارت جنگ تبدیل شد. در دوره سوم با واگذاری این عمارت به دانشگاه هنر تهران در سال ۱۳۸۰ این مجموعه به یک مکان آموزشی و فرهنگی تبدیل شد.
عمارت قزاقخانه که یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از دوران قاجار است، روایتگر فرهنگ غنی ما ایرانیان است.
عمارت قزاقخانه را به شما معرفی کردیم و امیدواریم از بازدید از آن لذت ببرید. این بنا در میدان امام خمینی تهران واقع شده است و شما می‌توانید به راحتی از آن بازدید کنید.
جهت مشاهده مکان‌های کمتر دیده شده تهران اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مطلب باغ فردوس تهران اینجا کلیک کنید.
جهت گردش در روستای وردیج و واریش اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مطلب مکان‌های به جا مانده از قاجار اینجا کلیک کنید. در این مطلب تاریخچه محله منیریه به صورت کامل بیان شده است.
مطالعه مطلب گردش در طالقان را هرگز از دست ندهید. جهت مطالعه این مطلب اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مطلب گردش در رباط کریم اینجا کلیک کنید.
شهر ری همم مکان های گردشگری ناشناخته بسیاری دارد که ما همه ی آنها را در قالب دو مطلب به شما معرفی کرده ایم.
جهت مطالعه مطلب گردش در شهر ری 1 اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مطلب گردش در شهر ری 2 اینجا کلیک کنید.

#آژانس تعطیلات رویایی #تعطیلات رویایی #گردشگری #سفر #مسافرت #ویزا #پاسپورت #شنگن #اروپا #تور اروپا #وام گردشگری #کیش #آفر #تور #هواپیما #قطار #اتوبوس #بلیط #تور خارجی #طبیعت گردی #باران #زیبا #ویزا آنلاین #ایران #ایرانگردی #روادید #توریسم #اقامت #ویزا تحصیلی #تحصیل #دانشگاه #تحصیلی #زبان #زبان انگلیسی #راهنمایی #اقدام #ویزا کاری #ویزا تجاری #کسب وکار #سرمایه #شرکت #گردشگری #زیبایی #دیدنی #تور #راهنما #مسافرت #مردم بومی #مراسم #آیین #سفر رفتن #طبیعت #غذا #فرهنگ #زیست بوم #گردش #سوغاتی #صنایع دستی #سنگ قیمتی #غذا #غذا ی محلی #خوشمزه #آسیا #تور اسیا #امنیت #مهاجرت #خوشمزه #بی‌نظیر #اقتصاد #مردم #موقعیت #نروژ #اقدام #اقامت #کار #خانواده #تور # کیش # تفریح #تاریخ #خوشگذرانی #میکامال #تفریح #تجارت #تجاری #تله کابین #اکواریوم #تونل باد #بازدید #گردش #تهران #عمارت قزاقخانه #قاجار #ناصرالدین شاه قاجار #مظفرالدین شاه قاجار