خانه دایی جان ناپلئون کجاست؟

خانه اتحادیه از قدیمی ترین و زیباترین عمارت های لاله زار و بنایی قاجاری است. این عمارت متعلق به امین السلطان صدراعظم ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه قاجار بوده که بعد از او توسط وارثانش به حاج رحیم اتحادیه فروخته شد. خانه اتحادیه لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون ناصر تقوایی بود و به همین خاطر به خانه دایی جان ناپلئون هم معروف است. این خانه تاریخی بارها تا آستانه تخریب پیش رفت اما در نهایت شهرداری تهران آن را خریداری و مرمت کرد.

گردش در تهران

خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان) در نقشه حاجی نجم الدین قابل مشاهده است. در جلد سوم کتاب تهران و از قول حاج حسین مساحت باغ و خانه امین السلطان به شرح ذیل بوده :

الف) مساحت حیاط و باغ بیرونی ۵۹۹۱ ذرع و ۱۱ گره (مساحت خانه و باغ اتحادیه در حال حاضر ۸۷۱۰ مترمربع می باشد)
ب) منضمات :‌ زمین عکاسخانه ۴۵ ذرع ، زمین کتابخانه ۳۹۶ ذرع ، زمین عمارت حوضخانه ۹۶۳ ذرع و ۱۲ گره ، زمین جلو خان ….

خانه دایی جان ناپلئون

مهمترین و زیباترین بخش خانه سر در آجری آن (ورودی از سمت خیابن لاله زار )است ، قرنیز زیبایی در بخش فوقانی سر در و ستون توکار نیم گرد در دو طرف ورودی ، همراه با پیش کرده تزیینی با استفاده از آجر تراش دار در دور تا دور قوس بالای در ، نقش سمت ورودی با نقش آجر کاری حصیری جفت جفت ، قاب مربوطه به اسماء جلاله ، قوس مغولی برگشته در محل چراغ دان (که در حال حاضر به صورت غیر اصولی پرشده) با نقوش اسلیمی که دو اژدها را نشان می دهد و … از تزئینات جالب توجه خانه و باغ اتحادیه هستند. علاوه بر آن قوس در ورودی نیز به چشم می خورد این قوس بسیار شکیل و همانند قوسهای هندی و مغولی است با این تفاوت که انعطاف آن کمتر از حد معمول قوسهای هندی و مغولی می باشد

با ورود به داخل خانه اتحادیه اولین بنایی که جلب توجه می کند بنای کوچک ولی بسیار شکیل و زیبا در سمت راست (شمال شرقی باغ) است. در بالای ورودی آن به طول ۲ متر مقرنس کاری بسیار زیبایی با بهره گیری از گچ به چشم می خورد ، مقرنس کاری چهار کاسه ای بود دارای ۲ آویز نسبتا بلند، اگر چه آویزهای متعدد دیگری در این قسمت به چشم می خورد ولی اغلب آنها در یک اندازه و هماهنگ ساخته شده بود . از داخل این عمارت نتوانستیم بازدید کنیم ، اول آنکه افرادی در آن عمارت زندگی می کردند و دوم آنکه سگ مورد اشاره روبروی در انتظار ما را می کشید!! (البته متاسفانه این مقرنس زیبا در حال تخریب بود)

گردش در تهران

بعد از عمارت مقرنس کاری شده به یک درب فلزی که دو ستون سنگی زیبا در ۲ طرف آن خودنمایی می کند، می رسید که شما را به محوطه ای زیبا رهنمون می کند ، ساختمانی ۲ اشکوبه که درب اشکوب اول قفل و راه دسترسی به طبقه دوم با گیاه خاردار نسترن بسته شده  است، در طبقه دوم پر از وسایل ادیت و صدابرداری که از زمان فیلم برداری سریال دایی جان ناپلئون در آن باقی مانده است، به چشم میخورد.

پیشنهاد می کنیم از این عمارت بسیار زیبا و هیجان انگیز حتما دیدن کنید و لحظات خوشی را برای خود و خانواده رقم بزنید.

اگر به بازدید از مکان های دیدنی تهران علاقه مند هستید اما آنها را نمیشناسید، پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را حتما مطالعه نمایید.

روزگارانی که بر باغ سپه سالار گذشت

سرگذشت اولین کاخ مجموعه سعد آباد

گردش در ابشار حصارک

باغی که تمام تاریخ ایران را در بر دارد

باغ فردوس گنجینه تاریخ سینمای ایران

محل سکونت صاحبان کارخانه مینو

کاخ مروارید کجاست؟