مد را چه کسی وارد ایران کرد؟

حتما متوجه شدید وقتی پوشاکی در ایران مد می شود تقریبا همه دوست دارند آن را تهیه کنند و بپوشند.
این مختص ایران نیست و در تمام دنیا افراد بسیاری هستند که دنبال کننده مد بوده و مصرانه آن را پیگیری می کنند. اما مد چگونه وارد ایران شد و اولین چیزی که به عنوان مد در کشور اصطلاح شد چه بود.
جذابترین زنی که مد را به ایران آورد که بود و چگونه این کار را انجام داد. در دامه این مطلب از تعطیلات رویایی قصد داریم تا یکی از بانوان ایرانی که مد را برای اولین بار وارد این کشور کرد، به شما عزیزان معرفی کنیم.
مد را چه کسی وارد ایران کرد؟
زینت جهانشاه فرزند سرهنگ حبیب الله فرود ، یکی از سرهنگ های وزارت جنگ بود. وی نخستین بانو از ایران زمین بود که صنعت مد را وارد ایران کرد. در سال 1310 سرهنگ حبیب الله فرود مسئولیت دانشجوهایی که قصد داشتند در آلمان در رشته افسری تحصیل کنند را به عهده گرفت و طی مدت زمانی که تصمیم به زندگی در این کشور را داشت، خانواده خویش را نیز با خود همراه کرد.
سرهنگ فرود، دخترش را به مدرسه دخترانه لته فراین که یک آموزشگاه بین المللی معروف بود، سپرد.
لته فراین مکانی بود برای دخترها که با علم خانه داری تکمیلی، آشنا می شدند و علاوه بر آن باید علومی مانند تندنویسی و ماشین نویسی را نیز فرا می گرفتند. به مدت یک سال و نیم علوم قضائی، آشپزی، پرنده شناسی، حیوان شناسی و حتی نحوه ذبح و تمیز کردن و پختن جانوران، خیاطی، لباسشویی، اتو و رفو، وصله کردن لباس و … هم در این مدرسه به زینت جوان تعلیم داده شد. بعد از اتمام تحصیل وی در مدرسه لته فراین، او با یک افسر ازدواج کرده و برای اقامتی که دو سال و نیم طول کشید به برن پایتخت سوئیس سفر کرد.
مد را چه کسی وارد ایران کرد؟
مطالب و علومی که زینت جهانشاه در مدرسه لته فراین یاد گرفته بود ، باعث شد تا او با ویژگی های خودش بیشتر آشنا شود و استعداد و علاقه اش را در زمینه خیاطی پیدا کند. زینت جهانشاه و همسرش به مدت یک سال در سوییس زندگی کردند و طی این مدت او فرصت داشت تا خیاطی را هرچه بهتر و کامل تر یاد بگیرد . وی به یک خیاط سوئیسی مراجعه کرد و از او خواست تا نحوه برش پارچه از روی مانکن را به او آموزش دهد.
بعد از آن به پاریس سفر کردند و جهانشاه که به شدت به خیاطی علاقه داشت، به سراغ آموزش های تکمیلی خیاطی رفت و فوت و فن راه اندازی و اداره یک بوتیک را از آنجا فرا گرفت.
مد را چه کسی وارد ایران کرد؟
در سال ۱۳۲۱ زینت جهانشاه به همراه همسرش از سوئیس به ایران بازگشتند. یک سال پس از بازگشت ایشان به ایران، او خیاط خانه خود را در خیابان امیریه تأسیس کرد و با همراهی ۵ کارگر هر آن چه را که در طول سفرها و اقامتش در فرنگ آموخته بود به خانم های تهرانی معرفی کرد. با فرستادن کارت دعوت و پیغام و چند تلفن به خانم های معتبر، زینت موفق شد پای حدود ۱۵ نفر از زنان سرشناس شهر را به نمایش افتتاحیه خیاطخانه اش باز کند و شهرت بیشتری به دست آورد.
تمامی وقایع و اتفاقاتی که این بانوی ایرانی پشت سر گذاشت، به او کمک کرد تا یک سال پس از بازگشت به وطنش بتواند اولین بوتیک ایرانی را در تهران تأسیس کرده و نام خود را به عنوان اولین کسی که ایران را با مدآشنا کرد و پای مد را به ایران باز کرد، در تاریخ ثبت کند.
یکی از موفقترین بانوان ایرانی را به شما عزیزان معرفی کردیم و امیدواریم که از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.
تیم تعطیلات رویایی برگزار کننده تورهای رویایی به سراسر اروپا است. خبر ویژه برای شما همراهان همیشگی اینکه فروش تور های نوروزی تعطیلات رویایی با افر های بسیار ویژه آغاز شده است. جهت کسب اطلاعات بیستر درباره تور ها و رزرو آنها با ما تماس بگیرید.
تلفن:02122243040

اگر به مطالعه مطالب جذاب اماعجیب گردشگری علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را حتما مطالعه نمایید. (جهت مطالعه هر مطلب روی نام آن کلیک کنید.)
جذابترین بیمارستان نمکی جهان
شهر های عجیبی که ار وجود آنها خبر ندارید!
خطرناکترین زن جهان
جوانترین جهانگرد دنیا
جزیره ای که تصور نمی کنید مسکونی باشد
اتاقی که بیش از 45 دقیقه عذاب آور است!
کشتی ای که تاریخ آن هرگز پیدا نشد