خانه فروغ الملک شیراز در زمان قاجار

خانه فروغ الملک شیراز که یکی از خانه های تاریخی دوران قاجار بوده امروزه یک موزه گردشگری در شهر شیراز است. این خانه شامل بخش های مختلفی بوده و معماری باشکوه باستانی دارد.

ردیبهشت فصلی عاشقانه در فصل های سال است. سفر در چنین فصلی بی شک خاطره انگیز و ستودنی خواهد بود. شما علاقه مندان اگر قصد سفر در این فصل رویایی را دارید، پیشنهاد می کنیم از جاذبه های خانه فروغ الملک دیدن کنید.

 

معرفی خانه فروغ الملک

قدم زدن در محله های قدیمی و تاریخی شیراز و استشمام بوی بهار نارنج هوش از سر هر فردی می برد. این شهر دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی است. قدمت تاریخی و فرهنگی این شهر موجب شده تا امروزه از سوی توریستان خارجی زیادی نیز مورد توجه می باشد. این خانه امروزه یکی از مکان های دیدنی شیراز است.

 

آشنایی با خانه:

یکی از مهم ترین دیدنی های این بنا می توان به معماری ویژه و زیبایی که دارد، اشاره کرد. این خانه امروزه به عنوان موزه هنری مشکین فان نیز شناخته می شود. این بنای تاریخی در گذشته کاربری مسکونی داشته و مانند دیگر بناهای تاریخی از بخش های مختلفی تشکیل شده است. مطبخ خانه، اندرونی، بیرونی و اصطبل چهار بخش مجزا در این خانه محسوب می شود.

بنای بیرونی این سازه تشکیل شده از راهرویی بوده که به حیاط این عمارت منتهی می شود. در این بنا سالن های بزرگ و شکیلی وجود دارند که محلی برای برگزاری مهمانی ها بوده است. عمارت شاه نشین که دارای پنجره های چوبی بوده و از زیبایی های زیادی برخوردار است، مورد توجه می باشد. تزئینات این بنا نیز بسیار چشم نواز هستند.

تاق آیینه یکی از اتاق های باشکوه و زیبا بوده و شهرت زیادی دارد. در زمان قاجاریان نیز قوام الدین این بنا را احداث کرده است. مساحت این خانه به ۱۰۲۰ متر مربع می رسد. این بنا مدت ها متروکه بوده و توسط سازمان بهسازی مرمت شده است. میراث فرهنگی ایران نیز در سال  ۱۳۸۳ این بنا را به یک موزه تغییر کاربری داده است.

ساخت خانه:

از مهم ترین مصالحی که در این سازه به کار رفته می توان به آجر، چوب و سنگ اشاره کرد. سطحی از این بنا را با استفاده از کاهگل پوشانده اند. این خانه تاریخی دارای تزئینات بسیار زیبایی بوده و از آجرکاری های دیدنی برخوردار است. گچبری، کاشی کاری، نقاشی و حجاری از جذابیت های زیادی در این سازه هستند که قابل توجه شما عزیزان می باشند.

در موزه خانه فروغ الملک شیراز مجموعه آثار ارزشمندی وجود دارند که قابل مشاهده می باشند. یکی از بخش های جذاب در این بنا بخش آثار نقاشی هستند. در این موزه می توانید، مجموعه نفیسی از نقاشی های ۳۰ هنرمند را مشاهده کنید. بخش حجاری و سنگ تراشی نیز تشکیل شده از نقوش اسلیمی می باشد. خوشنویسی، فروشگاه تولیدات هنری، کتابخانه، اتاق های قدیمی و … از بخش های متعدد در این موزه دیدنی هستند.

از دیگر جاذبه های مهم شیراز می توان به باغ جنت شیراز اشاره کرد. این شهر که به دلیل وجود مقبره حافظ در میان علاقه مندان شناخته شده است، جذابیت های گردشگری بسیار زیادی دارد. این شهر دارای پارک های باشکوه و مهمی است.

تعطیلات رویایی برگزار کننده تور های رویایی به سراسر دنیا است. جهت  رزرو تور ها از طریق شماره تماس 02122243040 در تماس باشید.