سفر به تاریخ ماشینی تهران

در گشتی آمیخته با عطر و بوی خاطره، از دروازه تاریخی شهر عبور می‌کنیم و به دیدار موزه پمپ بنزین تهران ، یکی از متفاوت‌ترین موزه های تهران می‌شتابیم. مجموعه‌ای بس دیدنی که ماشین‌ها و اشیاء عرضه سوخت را به باشکوه‌ترین شکل ممکن به معرض نمایش گذاشته است تا هر کدام خاطرات تاریکی از گذشته مردم این کهن شهر را روشن کند. اگر شما هم به چرخش لابه‌لای یادمانه‌ها و چشیدن طعم گس خاطرات علاقه‌مندید و می‌خواهید بدانید موزه پمپ بنزین تهران کجا است، با این مطلب از تعطیلات رویایی همراه شوید.

پمپ بنزین

موزه پمپ بنزین از چه زمانی در تهران قرار دارد؟

جايگاه سوخت شماره 6 يا همان پمپ بنزين دروازه دولت تهران در سال هاي پاياني دهه 1310 هجري شمسي مقارن با دوره پهلوي اول، توسط شركت نفت انگليس و ايران جهت توزيع فرآورده هاي نفتي همچون نفت سفيد، بنزين و امشي احداث شد. ساختمان اين جايگاه كه سال ها به صورت متروكه رها شده بود، پس از شروع فعاليت مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت در دستور كار موزه شدن قرار گرفت و در تيرماه سال 1398 افتتاح شد. در هريك از بخش هاي اين موزه به موضوعات مختلفي اعم از تاريخچه محله دروازه دولت، نحوه شكل‌گيري و فعاليت جايگاه پرداخته شده است و همچنين عكس‌ها، اسناد، نقشه‌ها و فيلم‌هاي تاريخي مرتبط با اين مكان، نمونه اشياي مربوط به توزيع، حمل و تخليه سوخت و نمونه دستگاه هاي پمپ بنزين در اين موزه به نمايش درآمده اند. اين جايگاه در مردادماه سال 1393 به شماره 31711 در فهرست آثار ملي وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي به ثبت ملي رسيده است.

گشت در تهران

موزه پمپ بنزین دروازه دولت، سومین موزه تخصصی نفت در سطح کشور و تنها موزه از این نوع در بین موزه های معروف تهران است.

این موزه به عنوان قدیمی‌ترین جایگاه پمپ بنزین در تهران، با شمایلی از گذشته باقی مانده است.

در این مجموعه می‌توانید با تمام جزئیات سیستم پمپ بنزین آشنا شوید.

در این موزه می‌توانید علاوه بر شنیدن روایت‌های تاریخی، از اشیاء خاطره‌انگیز زیادی بازدید کنید.

این مجموعه با عنوان خانه امن دوچرخه، اولین موزه در تهران است که پارکینگ ویژه دوچرخه‌سواران دارد.

ویترین‌های نمایشی

در دل حفاظ محوطه موزه، 12 ویترین شیشه‌ای قراردارد که با نورپردازی شبانه، رهگذران را به ایستادن و مشاهده دعوت می‌کند. نکته جالب اینکه منحنی‌ها و لوله‌های به کاررفته در طراحی این نرده‌ها برگرفته از منحنی‌های ساختمان اصلی موزه و یادآورنده لوله‌های انتقال نفت است.

گردش در تهران

صف نفت

در این بخش از موزه با دیدن آدمک‌هایی نمادین به سال‌های دوری می‌روید که با سرد شدن هوا مردم در صف‌هایی طولانی به انتظار می‌ماندند تا با خرید نفت، روزها و شب‌های سرد زمستان را به گرمی سپری کنند.

 

شعبه نفت

شعبه نفت یا خرده‌فروشی موزه، با نمایش پیت، پیمانه، کیل، قیف و کالابرگ‌هایی از قدیم، روایت‌گر روزهایی ست که مردم در سوز و سرمای زمستان و صف‌های طولانی برای دریافت فرآورده‌هایی چون نفت سفید، حشره‌کش امشی و روغن موتور مورد نیاز خود به آنجا می‌آمدند.

 

بخش ایمنی (HSE)

تلفن ضدانفجار، خاموش‌کننده دستی، سطل‌های پر از شن، زنگ هشدار و لوله‌های خروج بخار از جمله تجهیزات بخش ایمنی پمپ بنزین خاطره‌انگیز تهران است که حالا در محوطه بیرونی موزه به نمایش گذاشته شده است.

 

مخازن

در این موزه مخازن سه گانه نفت سفید، بنزین و گازوئیل قرار دارد و با ویترین‌های زمینی، مسیر انتقال سوخت به مخازن و از مخازن به سکوها به نمایش گذاشته شده است.

 

تانکر سوخت لیلاند و حوضچه تخلیه

لیلاند نمونه‌ای بسیار قدیمی از تانکرهای سوخت رسانی ست که پس از مرمتی اصولی میهمان موزه پمپ بنزین دروازه دولت شده است تا در کنار حوضچه تخلیه، از دیدنی‌های ضلع جنوب‌غربی موزه باشد.

 

تنوع اتومبیل‌های قدیمی

در این قسمت خودروهای کلاسیک و تعدادی موتور قرار دارد؛ همسفرانی که با دیدن‌شان خاطراتی زیبا در قاب چشمان‌مان مرور می‌شود. از جمله خودروهای خاطره‌انگیزی که در این موزه به چشم می‌خورد، می‌توان به فولکس قورباغه‌ای، بنز 190 (که روزگاری به عنوان تاکسی استفاده می‌شد) و خودروی شهید محمدجواد تندگویان (نخستین وزیر نفت بعد از انقلاب) اشاره کرد.

 

یکی از جذابترین و پرطرفدارترین مکان های تهران را به شما عزیزان معرفی کردیم و امیدواریم که از مراجعه و بازدید از آن لذت ببرید.اگر به گردش در تهران در ایام عید علاقه مند هستید اما مکان های دیدنی تهران را نمیشناسید پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را مطالعه نمایید.

روزگارانی که بر باغ سپه سالار گذشت

سرگذشت اولین کاخ مجموعه سعد آباد

گردش در ابشار حصارک

باغی که تمام تاریخ ایران را در بر دارد

باغ فردوس گنجینه تاریخ سینمای ایران

محل سکونت صاحبان کارخانه مینو