سرگذشت اولین کاخ مجموعه سعدآباد

این روز ها آن قدر از آلودگی هوای تهران، ترافیک و شلوغی های آن شنیده ایم که به محض آمدن نام پایتخت ایران ، آن را دیاری غبارگرفته و خاکستری، بی رنگ و رو و افسرده تصور می کنیم که هیچ جاذبه ای برای گشت و گذار ندارد. حتاشما عزیزان هم که در حال مطالعه این مطلب هستید و ساکنان تهران، فکر می کنید برای گذراندن یک آخر هفته خوب یا ساعاتی خوش در کنار خانواده یا دوستان، باید حتما به خارج از تهران پناه ببرید و برای لحظاتی هر چند کوتاه از پایتخت دور شوید. اما در تهران هم مکان های فوق العاده ای قرار دارد که از وجود برخی از آنها حتی خبر هم نداریم به رسم هر پنج شنبه در وبسایت تعطیلات رویایی قصد داریم تا یکی از رویایی ترین مکان های تهران را به شما عزیزان معرفی کنیم.
کاخ سبز سعدآباد
کاخ سبز یکی از کاخ های مجموعه کاخ سعدآباد می باشد که محل زندگی و دفتر کار رضا شاه پهلوی بوده است.
کاخ سبز اولین کاخ ساخته شده در مجموعه سعدآباد است که در زمان پهلوی به بهره برداری رسید.
سعد آباد در اصل باغ وسیعی تقریبا حدود 110 هکتار است با مجموعه ای از بناها که کاخ سبز در ضلع شمال غربی، یکی از آن ها است. این منطقه بسیار زیبا و خوش آب و هوا بوده و میانگین دمای سالانه آن به حدود 13 درجه سانتیگراد می رسد. سعدآباد دارای هجده کاخ متعلق به دوره های قاجار و پهلوی است و جزو مهمترین موزه های کشور به شمار می رود.
کاخ سبز سعد آباد
بنای اولیه این کاخ نیم طبقه‌ای، به «علیخان والی» از زمینداران و ثروتمندان سرشناس قاجار تعلق داشت و تپه‌ ای که زیر بنا قرار دارد به واسطه نام او به «تپه علیخان» معروف است. رضاخان که مجذوب این محل بکر و ناب و چشم انداز زیبا و بی مانندش شده بود، در سال 1301 با پرداخت هفت‌ هزار تومان این ملک را از صاحب آن خرید. میرزاجعفر خان معمارباشی نیز دست به کار شد و هر آنچه که آموخته بود را به کار گرفت تا کاخی رویایی تر از قبل برای رضاخان بنا کند. او پس از 7 سال تلاش و بدون ویران کردن بنای اولیه، کاخ تابستانی رضاخان را ساخت و تحویل وی داد. این زمان برابر با اوایل سلطنت رضاخان بود و کاخ با نام کاخ رضا شاه معروف شد.
درب اصلی کاخ موزه سبز به سمت رشته کوه البرز باز می شود. در واقع این عمارت از شمال با کوه های البرز، از شرق با گلاب دره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد. همچنین رودخانه جعفرآباد از وسط محوطه کاخ می گذرد. همین ویژگی های ناب و مناظر بی نظیر اطراف این کاخ رضا شاه را از خود بیخود کرد و وی را وادار به خرید این ملک زیبا و ارزشمند ساخت.
کاخ سبز سعد آباد
این کاخ زیبا بر بلندترین نقطه مجموعه سعدآباد ساخته شد و اولین کاخ مجموعه سعدآباد است که به بهره برداری رسید. در نمای خارجی آن از سنگ های سبز کمیاب معدن خمسه زنجان و سنگ مرمر خراسان استفاده شده و در مصالح آن از سرب بهره گرفته شده است تا در اثر گرما و سرمای هوا سنگ ها خرد نشوند و ازبین نروند؛ این مساله باعث شد که با وجود گذر سال ها کاخ سبز همچنان زیبایی خود را حفظ کند و کوچکترین آسیبی به بنای آن وارد نشود. سر در و ستون های ورودی کاخ که از جنس مرمر خراسان هستند، تلفیقی از هنر و نقوش ایرانی و اروپایی بوده و بطور کلی از سبک معماری ایرانی- اروپایی پیروی می کنند. این بنا در ابتدا به کاخ سنگی معروف بود اما در دوره پهلوی دوم کاخ سنگی مرمت شد و کاخ شهوند نام گرفت. اما پس از انقلاب اسلامی تاکنون بنای مذکور را کاخ سبز می خوانند. امروزه نام کاخ سبز در میان مردم رواج دارد.
یکی از زیباترین، دلچسبترین و جذابترین کاخ های تهران را به شما عزیزان معرفی کردیم و امیدواریم که با مراجعه به آن یکی از تکرار نشدنی ترین روز ها را برای خود رقم بزنید.
اگر از مجموعه سعد آباد دیدن کرده اید و تصمیم دارید تا بازدید مکان های دیگری از تهران را تجربه کنید پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را حتما مطالعه نمایید تا با مکان های نا شناخته تهران آشنا شوید.
عمارت شقاقی دنج ترین مکان تهران
باغی که تمام تاریخ ایران را در بر دارد
باغ فردوس گنجینه سینمای ایران
سرزمین نقاشی های نقاشان معاصر
بازدید از تمامی ایران تنها در یک روز