محل سکونت صاحبان کارخانه مینو

اگر اهل گشت و گذار هستید و هنوز هم مکان های دیدنی تهران را کامل نمیشناسید تا انتهای این مطلب از تعطیلات رویایی همراه ما باشید تا یکی دیگر از جذابترین مکانهای دیدنی تهران را به شما عزیزان معرفی کنیم.

باغ خسروشاهی از باغ‌های مشهور، زیبا و بزرگ جماران بوده است.

در محله جماران باغ‌های زیبایی قرار گرفته که حاوی خاطرات بی نظیری در دل خود هستند. برخی از این باغ‌ها امروزه دیگر وجود ندارند و جای خود را به برج‌ها و ساختمان‌ها داده اند.

باغ خسرو شاهی

باغ‌ها به نام مالکان آنها شناخته می‌شد. یکی از باغ‌هایی که هنوز سرپا مانده و خاطرات بسیاری را برای ما مرور می کند، باغ «علی خسروشاهی» در همسایگی محله حصارک جماران است. گروه صنعتی مینو در سال ۱۳۳۸ از سوی علی خسروشاهی بنیان نهاده شد و در آبان همان سال فعالیت تولیدی خود را با تأسیس شرکت صنعتی پارس مینو آغاز کرد که تا سال ۱۳۵۷ مدیریت کارخانه برعهده او بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مجموعه در اختیار سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت.

گردش در تهران

این باغ در زمینی به مساحت 12 هزار و 396 مترمربع با زیربنای سه هزار و 552 متر مربع ساخته شده است.طراحی و مرمت یک کوشک اصلی به مساحت 600 متر مربع در دو طبقه از دیگر ویژگی های این باغ به شمار می رود.

همانطور که گفته شد در میانه باغ 12هزار‌مترمربعی خسروشاهی در شمال محله جماران، کوشک 2طبقه‌ای قرار دارد که این روزها با عنوان سرای محله جماران میزبان شهروندان است. البته 7هزار‌مترمربع از این باغ در اختیار مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) قرار گرفته و با دیوار از قسمت سرای محله جدا شده است. سال 1391این باغ از سوی شهرداری خریداری شد و در اختیار سرای محله قرار گرفت.

باشگاه ورزشی بانوان در بخش شمالی محوطه بیرونی سرای محله و در بخش جنوبی آمفی‌تئاتر فعال است. در کوچکی از انتهای حسینیه جماران و بیت حضرت امام(ره) به این باغ باز می‌شود.
از باغ‌های دیگر این محله باغ مشیرالسلطنه (امیر سلیمانی) است که شاید بزرگ‌ترین باغ در جماران باشد. این باغ 20هزار‌مترمربعی از سوی شهرداری تهران خریداری و ساختمان قدیمی آن بازسازی شده و با عنوان فرهنگسرای امام(ره) فعالیت می‌کند. باغ‌های سزاوار، زاهدی، فولادی، ضرغام‌فر و صانعی از دیگر باغ‌های این محله بود که جای برخی از آنها را ساختمان های بلند و کوتاه گرفته اند.

باغ خسرو شاهی

یکی دیگر از جذابترین مکان های دیدنی تهران را به شما عزیزان معرفی کردیم و امیدواریم که با بازدید از ان بهترین زمان را در کنار خانواده و دوستان خود سپری کنید. اگر به تازگی به ما ملحق شده اید پیشنهاد می کنیم برای آشنایی هرچه بیشتر با دیگر مکان های دیدنی تهران مطالب زیر را مطالعه نمایید.(جهت مطالعه هر مطلب روی نام آن کلیک کنید.)

روزگارانی که بر باغ سپه سالار گذشت

سرگذشت اولین کاخ مجموعه سعد آباد

گردش در ابشار حصارک

باغی که تمام تاریخ ایران را در بر دارد

باغ فردوس گنجینه تاریخ سینمای ایران