سیستمی که جهان را نجات داد!

سابقه اندازه گيري به عهد باستان باز مي گردد و مي توان آن را به عنوان يكي از قديمي ترين علوم به حساب آورد .
در اوايل قرن 18 جيمز وات (JAMES WATT) مخترع اسكاتلندي پيشنهاد کرد تا دانشمندان جهان دور هم جمع شده يك سيستم جهاني واحد براي اندازه گيري ها به وجود آورند . به دنبال اين پيشنهاد گروهي از دانشمندان فرانسوي براي به وجود آوردن سيستم متريك (METRIC SYS) وارد عمل شدند .
در سال 1875 ميلادي دانشمندان و متخصصات جهان در پاريس براي امضاء قراردادي به نام پيمان جهاني متريك (INTERNATIONAL METRIC COMVENTION) دور هم گرد آمدند . اين قرارداد زمينه را براي ايجاد يك دفتر بين المللي اوزان و مقياسها در سورز (SEVRES) فرانسه‌ آماده كرد. اين مؤسسه هنوز به عنوان يك منبع و مرجع جهاني استاندارد پابرجا است .

در ادامه این مطلب از تعطیلات رویایی قصد داریم تا به وجود آورنده سیستم متریک را به شما عزیزان معرفی کنیم. پس تا پایان آن همراه ما باشید.
فرانسوی ها به طور گسترده ای منشاء سیستم اندازه گیری متریک هستند. دولت فرانسه رسماً این سیستم را در سال 1795 تصویب کرد.
گابریل موتون ، جانشین کلیسا در لیون ، فرانسه ، به عقیده بسیاری پدر بنیانگذار سیستم متریک است. در سال 1670 ، موتون یک سیستم اندازه گیری اعشاری را پیشنهاد کرد که دانشمندان فرانسوی سالها برای بهبود بیشتر آن وقت صرف می کردند.
در سال 1790 ، مجمع ملی فرانسه خواستار یک معیار تغییر ناپذیر در طول ها و اندازه گیری ها شد که اساس آن واحد طول بر اساس محیط زمین بود. به منظور سهولت ، سیستم بر مبنای اعشاری قرار داده شد و مضرب های بزرگتر و کوچکتر از هر واحد با تقسیم و ضرب در 10 و توان های آن بدست می آید.
با ایده گرفتن از کلمه یونانی “مترون” یا “اندازه گیری” ، کمیسیونی که توسط آکادمی تعیین شده بود نام “متر” را به واحد طول داد. اما متر چگونه تعریف می شد و بر چه اساسی متر را مقیاس اندازه گیری طول قرار دادند؟
متر استانداردی است که نشان می دهد باید طوری ساخته شود که مساوی کسری از فاصله قطب شمال تا خط استوا باشد. یک تیم تحقیقاتی مامور اندازه گیری قوس زمین شد اما موانعی که بر سر راه آنها قرار داشت، مشکالت ناشی از پذیرش سیستم جدید (متریک) را نشان می داد. جالب است بدانید که این سیستم آنقدر با فراز و نشیب مواجه شد که حتی ناپلئون این سیستم را قبل از تصویب رسمی توسط دولت فرانسه ممنوع کرد! اما پس از گذشت مدتی همگان به کاربردی بودن این سیستم پی بردند و به سرعت آن را به عنوان یک سیستم رسمی قبول کردند.
به دلیل سازگاری سیستم متریک با کارهای علمی و مهندسی ، پذیرش این سیستم با گسترش سریع دنیای صنعتی رونق گرفت. کنگره ایالات متحده این سیستم را در تجارت در سراسر کشور در سال 1866 قانونی اعلام کرد.

اما سوال های جالب و کمیابی که در این زمینه پیش می آیند:
سیستم متریک در کدام کشور های جهان رایج است؟
امروزه سیستم متریک که در فرانسه ایجاد شد ، سیستم رسمی اندازه گیری برای همه کشورهای جهان است اما سه کشور ایالات متحده ، لیبریا و میانمار همچنان برای استفاده ز این سیستم مقاومت می کنند. امروزه سیستم متریک آنقدر در جهان کاربرد دارد که همچنان برای اهدافی مانند تجارت جهانی و… مورد استفاده قرار می گیرد.
اولین سیستم اندازه گیری چه بود؟
مکعب مصری ، واحدهای طول دره سند و مکعب بین النهرین در هزاره سوم قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفت و اولین واحدهای شناخته شده ای است که توسط مردم باستان برای اندازه گیری طول مورد استفاده قرار می گرفته است.
زمان بندی تاریخهای مهم درطول به وجود آمدن سیستم متریک:
1670)گابریل موتون سیستم اعشاری اندازه گیری خود را بر اساس کسری از محیط زمین پیشنهاد کرد.
1671)ژان پیکارد آونگ نوسان را به عنوان اندازه طول پیشنهاد کرد.
1790)مجمع ملی فرانسه از آکادمی علوم فرانسه خواست تا یک سیستم استاندارد برای وزن ها و اندازه ها ایجاد کند.
1795) فرانسه سیستم متریک را تصویب کرد
1840) دولت فرانسه از همه فرانسوی ها خواست که به سیستم متریک تبدیل شوند.
1866) کنگره استفاده از سیستم متریک را در ایالات متحده قانونی کرد. با این حال ، استفاده از آن مورد نیاز نبود.
1875) پیمان متر در پایان کنفرانس دفتر بین المللی وزن و اندازه گیری امضا شد.
1957) ارتش و سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده سیستم متریک را تصویب کردند. به عنوان پایه ای برای سلاح و تجهیزات خود استفاده می شود.
1965) بریتانیای کبیر تصویب سیستم متریک را آغاز کرد.
1988) کنگره قانون تجارت و رقابت Omnibus را تصویب کرد. این قانون باعث شد تا تمام سازمان های دولتی فدرال تا پایان سال 1992 از سیستم متریک برای تجارت استفاده کنند. ”

یکی از مفیدترین اتفاقاتی که در تاریخ افتاده است می تواند همین سیستم متریک باشد! همانطور که مطالعه کردید تا این سیستم به جهانیان منتقل شود و آنها از آن به عنوان یک واحد اندازه گیری رایج استفاده کنند، زمان زیادی صرف شده است و دانشمندان زیادی در این مسیر زحمت کشیده اند.
تمامی مقیاس های اولیه و اصلی سیستم متریک در موزه لوور فرانسه قرار دارد و شما می توانید با مراجعه به این موزه تمامی آنها را از نزدیک ببینید و از تاریخچه به وجود آمدن آنها لذت ببرید.
تیم تعطیلات رویایی تمامی خدمات و امکانات لازم جهت اخذ ویزای توریستی فرانسه را برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید از تور های رویایی ما جهت سفر به این کشور استفاده نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط تور ها با ما از طریق شماره تماس 22243040 در تماس باشید.
اما فرانسه تنها سرزمین تولد معیار های اندازه گیری نیست بلکه شگفتی های دیگری نیز دارد که در مطالبی جداگانه آن ها را برای شما شرح داده ایم.
جهت مطالعه مطلب حکومتی که 20 دقیقه به طول انجامید، اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مطلب تجربه طولانی ترین زندگی تاریخ اینجا کلیک کنید.