گرانترین خانه تهران و ساکنانش

طبق روال همیشه برای پنج شنبه مطلبی را در نظر گرفته‌ایم که مکانی در داخل شهر تهران را به شما معرفی کنیم تا شما بتوانید در روز جمعه و یا هر زمان دیگری به آن مراجعه کنید و از بازدیدی آن لذت ببرید.این مطلب درباره خانه موزه مقدم یکی از بناهای ساخته شده در دوران قاجار است.
خانه موزه مقدم عمارتی تاریخی مربوط به دوره قاجار در تهران است که اکنون موزه اشیاء تاریخی است. این بنا در ضلع شمالی خیابان امام خمینی(ره)(سپه) واقع شده است.

اما اندکی بپردازیم به ساکنان این خانه. مقدم ها که بودند؟
خاندان مقدم یکی از خانواده‌های معروف ایرانی در دوره صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه بودند و جزو روسای ایل مقدم به حساب می‌آمدند.( مقدم‌های تهران از خانواده احمد مقدم(از فرماندهان جنگ‌های ایران و روسیه) بودند که در دوره قجار به تهران آمدند.)
این خانه ابتدا عمارتی بزرگ و مجلل و محل سکونت خاندان محمد تقی‌خان احتساب‌الملک از صاحب منصبان دربار قاجاریان و وزیر مختار در سوئیس، بوده که بعد‌ها در اختیار فرزندش، محسن مقدم، استاد باستان شناسی دانشگاه تهران قرار می‌گیرد. او به همراه همسر بلغاری‌اش سلماکویومجیان(رئیس کتابخانه موزه ملی ایران) در خانه پدری خود در تهران ساکن شد.
محسن مقدم از بنیانگذاران دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران و استاد باستان شناسی این دانشگاه بود. او اولین ایرانی بود که به دریافت نشان لژیون‌دونور با درجه اوفیسیه از طرف شارل دوگل رئیس جمهور فرانسه مفتخر شده است.(نشان لژیون دونور بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه است که ناپلئون بناپارت آن را بنیان نهاد و استاد مقدم موفق به اخذ یکی از بالاترین درجات آن شد.) جالب است بدانید که استاد مقدم طراح لباس فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه و همچنین طراح لوگوی دانشگاه تهران نیز بوده‌اند. این استاد فرهیخته ایرانی در سال 1315 با سلماکویومجیان ازدواج کرد. سلما باستان شناس ارمنی تبار اهل بلغارستان بود که ساکن ایران شد. او رئیس کتابخانه ملی ایران شد و عاشق تاریخ و هنر ایران بود.

خانم و آقای مقدم آن‌قدر دوستدار و عاشق فرهنگ گذشته ایران زمین بودند که کلکسیون خود در خانه مقدم را به خاطر ارزش مالی آن گردآوری نکردند. آنها بخش زیادی از آثار خود را با هزینه شخصی از خارج از ایران خریداری می‌کردند و به ایران باز می‌گرداندند.
محسن مقدم بسیاری از آثار جمع آوری شده مانند کاشی، قطعات سنگی تراشیده شده، صدف‌ها و ستارگان دریایی و… را به شکل زیبایی در جای جای این عمارت قدیمی نصب کرده بود. او برخی دیگر از وسایل ملی را مانند کلکسیون پارچه، سفالینه، شیشه، تابلو‌های نقاشی، مهر‌ها و اسناد تاریخی و… را با نظم و ترتیب خاصی در خانه‌ی خود نگهداری نموده است. به طوری که تا به امروز باقی مانده‌اند و ما با بازدید از آنها می-توانیم نهایت لذت را ببریم. این خانه زیبا و تاریخی در سال 1351 از سوی محسن مقدم به دانشگاه تهران اهدا شد و پس از مرگ سلما، اختیار آن به طور مستقیم در دست دانشگاه تهران قرار گرفت.
محسن مقدم این استاد به نام ایرانی سرانجام در تاریخ 19 آبان سال 1366 در سن 87 سالگی در اثر کهولت سن درگذشت و در شهر ری به خاک سپرده شد.
اکنون این خانه زیبا به موزه‌ای شگفت انگیز تبدیل شده است که شما می‌توانید با مراجعه به آن هرچه بیشتر با فرهنگ غنی ایرانی آشنا شوید.
اما در تهران فقط خانه موزه مقدم نیست که هر ایرانی را به شگفت می‌آورد. اگر به بازدید از مناطق تاریخی علاقه دارید و به خاطر شرایط کنونی نمی‌توانید به سفر بروید مطالب زیر را مطالعه کنید تا بتوانید به نحو احسنت از مکان های تاریخی واقع شده در تهران دیدن کنید نهایت لذت را ببرید.
موزه تماشاگه زمان
کوشک امیر سلیمانی در تهران
عمارت قزاقخانه تهران
باغ فردوس

#آژانس تعطیلات رویایی #تعطیلات رویایی #گردشگری #سفر #مسافرت #ویزا #پاسپورت #شنگن #اروپا #تور اروپا #وام گردشگری #کیش #آفر #تور #هواپیما #قطار #اتوبوس #بلیط #تور خارجی #طبیعت گردی #باران #زیبا #ویزا آنلاین #ایران #ایرانگردی #روادید #توریسم #اقامت #ویزا تحصیلی #تحصیل #دانشگاه #تحصیلی #زبان #زبان انگلیسی #راهنمایی #اقدام #ویزا کاری #ویزا تجاری #کسب وکار #سرمایه #شرکت #گردشگری #زیبایی #دیدنی #تور #راهنما #مسافرت #مردم بومی #مراسم #آیین #سفر رفتن #طبیعت #غذا #فرهنگ #زیست بوم #گردش #سوغاتی #صنایع دستی #سنگ قیمتی #غذا #غذا ی محلی #خوشمزه #آسیا #تور اسیا #امنیت #مهاجرت #خوشمزه #بی‌نظیر #اقتصاد #مردم #موقعیت #نروژ #اقدام #اقامت #کار #خانواده #تور # کیش # تفریح #تاریخ #خوشگذرانی #میکامال #تفریح #تجارت #تجاری #تله کابین #اکواریوم #تونل باد #بازدید #گردش #تهران #عمارت قزاقخانه #قاجار #ناصرالدین شاه قاجار #مظفرالدین شاه قاجار #تاریخ #ایتالیا #گردش #تاریخچه ایتالیا #گردش در ایتالیا #رم #گردش در رم #میکلانژ #دیدنی #معبد پانتئون #پله های اسپانیایی #سالن موسیقی #کنسرت #رومن فروم #فستیوال #ایتالیا #میلان #اتومبیل رانی #فشن #فشن مد و لباس #خرید #ونیز #مراکز خرید #مراکز خرید ونیز #هنر #ایتالیا #رنسانس #فوتوریسم #ماکیایولی #هنرمند #هنرمندان #هنردوستان #جزیره #ارزان #جزیره ارزان #اروپا #ساختمان #آپارتمان #اسپانیا #گردش #سفر به اسپانیا #پارک لورو #تفریح #شادی #دلفین #باغ وحش #نهنگ قاتل #شیر آبی #شیر #طوطی #فستیوال #جشنواره #گوجه فرنگی #گردش در تهران #باغ امیر سلیمانی #موزه مقدم