سرزمین نقاشی های نقاشان معاصر

یکی از مکان های باصفا و آرامش بخشی که در قلب پایتخت ایران ،تهران، وجود دارد، باغ نگارستان است؛ مکانی که با گذراندن ساعتی در آن، از شلوغی‌ها و دغدغه های پایتخت و آلودگی هوا دور می‌شوید و از سرسبزی و زیبایی آن نهایت لذت را می‌برید. این باغ که از عظمت و اهمیت بالایی برخوردار است، در دوره قاجار و به دستور فتحعلی شاه قاجار آن هم به عنوان یک اقامتگاه تابستانی ساخته شد. همانطور که گفته شد، وی یکی از شاهان دودمان قاجار بود که قصرها و باغ‌های باشکوه و متعددی در تهران بنا کرد. باغ گلشن، قصر ماه، قصر فیروزه، قصر زر، قصر آبگینه، قصر زمرد و باغ و قصر نگارستان از جمله مکان هایی هستند که به دستور فتحعلی شاه ساخته شدند. باغ نگارستان از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین باغ‌های قاجاری محسوب می‌شود و در روزگار اوليه خود دارای وسعت زيادی بود همچنین به‌دلیل حوادث سیاسی مهمی که در قرن ۱۳ هجری قمری روی داد، به‌ویژه قتل منشی و وزیر بزرگ و کاردان این دوره میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
باغ موزه نگارستان
این باغ موزه بزرگ و وسیع‌، باغی سر سبز و مملوء از درختانی تنومند و حوض ها و فواره های زیبا و سنگفرش هایی که از هر طرف به سمت بخش های مختلف باغ میرود است.
جدا از ارزش تاریخی باغ نگارستان، پیاده روی در این باغ و نفس کشیدن در هوای تازه آن و عکاسی در لوکیشن های مختلفی که هرکدام میتواند یک خاطره به یاد ماندنی را برجای بگذارد.
همه و همه این باغ را در جمله مکان های دیدنی شهر تهران برای گردشی یکروزه تبدیل می کند.
بنای داخل باغ به سبک کلاه فرنگی ساخته شده و دارای دو عمارت عالی به نام‌های دلگشا و تالار قلمدان است. این باغ دارای ۶۴ اتاق، چهار تالار،کتابخانه با چهار سالن و ۶۰۰ متر زیربناست. تالارها با آینه کاری، نقوش طلایی و چلچراغ‌های باارزش مزین شده‌است.
باغ نگارستان در طی زمان در معرض تخريب‌های بسياری قرار گرفته است. وسعت اولیه آن ۴۳,۲۰۰ متر مربع بود که در حال حاضر ۱۱,۴۶۹ مترمربع از آن باقی مانده است.
باغ موزه نگارستان
آنچه که امروزه به‌عنوان باغ نگارستان شناخته می‌شود، ساختمان‌های دانشسرای عالی است که شامل کتاب‌خانه، فضاهای آموزشی، اداری و فضای سبز است. تنها بنای قاجاری باقی مانده از این باغ، حوض‌خانه است که در جنوب محوطه و تحت اختیار معاونت راهبردی سازمان برنامه و بودجه قرار دارد و در محدوده ساختمان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد واقع شده است. این حوض‌خانه به موزه هنرهای ملی تبدیل شده است و در آن نقاشی‌های با ارزش و جذابی از هنرمندان دوره معاصر نگهداری می‌شود.
بر دیوارها و تالارهای باغ نگارستان نقاشی‌های متعددی وجود داشته است و دلیل نام ‌گذاری این باغ نیز وجود همین نقاشی ‌ها فوق العاده و جذاب است. فتحعلی شاه نیز به نقاشی ‌های شاهانه و چشم ‌گیر علاقه داشت؛ بنابراین دستور داد نقاشان تصویرش را در لباس‌های زربفت و مزین به گوهر های گران‌ قیمت ترسیم کنند.
جالب است بدانید که این باغ در ۱۱ مرداد ماه سال ۱۳۷۷ به ثبت ملی رسیده است و تا امروز جزو یکی از ارزشمند ترین مکان های تاریخی و گردشگری تهران به شمار می رود.
آدرس: میدان بهارستان، انتهای خیابان دانش، سراخیابان شریعتمداری
در یکی از روز های خود سری به این باغ بزنید و از زیبایی های بی نهایت آن لذت ببرید. اگر به گردش در تهران و اشنایی با مکان های تاریخی و گردشگری تهران علاقه دارید، پیشنهاد میکنیم مطالب زیر که هرکدام یکی از مکان های گردشگری بی نظیر تهران را معرفی کرده است، مطالعه نمایید. جهت مطالعه هر مطلب روی نام آن کلیک کنید.
بازدید از تمام ایران تنها در یک روز
گنجینه فرهنگ ایرانیان در تجریش
ترسناک ترین مکان های شناخته شده در ایران
نامزد های دهکده جهانی گردشگری در ایران
اولین بنای ساخت یونانیان در تهران
مکانی ساده برای عبادت که بعدا کلیسا شد.
تجربه آرامش در عمق تاریخ خانه مهربان