کشف قدیمی ترین عروسک مومیایی جهان

عروسک 1
عروسک معمولا چهره ای از یک انسان (یا بعضی اوقات از حیوانات) بوده که بیشتر اوقات به عنوان اسباب بازی کودکان در مراسم مذهبی استفاده می شده است. اسنادی وجود دارد که ثابت می کند عروسک ها در مصر باستان ، یونان و روم استفاده می شدند. آنها از موادی که در زمان خود یافت می شدند ساخته شده بودند، مانند خاک رس ، سنگ ، چوب ، استخوان ، عاج ، چرم یا موم. همچنین شواهد باستان شناسی نیز وجود دارد که نشان می دهد عروسک ها قدیمی ترین اسباب بازی های شناخته شده هستند.
همانطور که حدس میزنید امروز و در این مطلب از تعطیلات رویایی قصد داریم تا شما را با قدیمی ترین و البته اولین عروسکی که ساخته شد آشنا کنیم.

قدیمی ترین عروسک جهان، عروسک مومیایی شده ۳ هزار ساله ای است که در مقبره فرعون معروف، توتنخامون(هجدهمین فرعون مصر) کشف شده است.
شاید باورش برای شما سخت باشد، مومیایی کوچکی که می تواند عنوان عروسک 3 هزار ساله را به خود اختصاص دهد اما این امر واقعیت دارد. محققین از گنجینه ای سه هزار ساله رونمایی کردند که بسیار سالم مانده و منجر به این کشف شد که مصریان باستان نه تنها عروسک های خود را در آغوش می کشیدند، بلکه این وسیله کوچک، خزدار و جالب را نیز مورد پرستش قرار می داده اند.
باستان شناسان این اسباب بازی تاریخی را در شهر الاقصر مصر و در مقبره تاریخی توتنخامون، هجدهمین فرعون مصر کشف کردند اما همه چیز به آین اتفاق ختم نشد! همراه این این عروسک پایپروسی باستانی پیدا کردند که بر روی آن با الفبای هیروگلیف نوشته هایی به چشم می خورد. محققان با بررسی نوشته های پاپیروس پی بردند که مصریان این عروسک سه هزار ساله را مورد پرستش قرار میدادند و آن را دیجد آی بار (Djed-i-bar) می نامیدند.
عروسک
اما نکته جالب و شاید جالبترین نکته درباره این عروسک آن است که عروسک دیجد آی بار نیز خود درون تابوت کوچکی قرار داشت و به صورت یک مومیایی در کنار هجدهمین فرعون دفن شده بود! کارشناسان و کاشفان این عروسک معتقدند پس از مرگ توتنخامون، اطرافیان او عروسک فرعون را نیز مومیایی کردند و درون تابوت کوچکش همراه وی به خاک سپرده اند. همچنین نحوه قرار گیری این عروسک درون تابوت توتنخامون به گونه ای بوده که درست در راستای صورت فلکی دب اکبر قرار داشته است.
مصر سرزمین شگفتی ها و عجایب اشکار و پنهان است و هیچ اتفاق تاریخی در مورد این سرزمین قابل پیشبینی نیست. تا امروز عجایب زیادی از تاریخ مصر برخاسته است که هرکدام از دیگری عجیب تر بوده اند. یکی دیگر از اتفاقات و پدیده های شگفت انگیز مصر را به شما عزیزان معرفی کردیم و امیدواریم که از مطالعه آن نهایت لذت را برده باشید.
اگر به مطالعه مطالب عجیب گردشگری علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم مطالب هیجان انگیز زیر را حتما مطالعه کنید زیرا در هر کدام نکاتی وجود دارد که تا به حال از آنها خبر نداشته اید!!(جهت مطالعه هر مطلب روی نام آن کلیک کنید.)

خطرناک ترین زن دنیا
جوانترین جهانگرد دنیا
جزیره ای که تصور نمیکنید مسکونی باشد!
اتاقی که بیشتر از 45 دقیقه تحمل آن عذاب آور است.
کشتی عجیبی که تاریخ آن هرگز پیدا نشد!
تولد سینما از کجا آغاز شد؟

تعطیلات رویایی برگزار کننده تور های جذاب به تمام نقاط جهان با قیمت های ویژه است. جهت کسب اطلاعات بیشتر از قیمت ها، شزایط تور ها و… با ما از طریق شماره تماس زیر در ارتباط باشید.
تلفن:02122243040