سرزمین خلقت های عجیب

ریودوژانیرو که به اختصار ریو نامیده می‌شود، دومین شهر بزرگ برزیل و سومین منطقه‌ی شهری بزرگ آمریکای جنوبی است.
ریو دو ژانیرو شهری از کشور برزیل با سواحل محصور کننده است. موقعیت جغرافیای ریو دو ژانیرو باعث ایجاد بنادر زیادی در شهر شده که صادرات و وارادات کالا انجام می دهند. فرهنگ ریو دو ژانیرو از گذشته با فرهنگ پرتغال و فرهنگ امروزی ادغام شده است.در تاریخ ریو دو ژانیرو آمده است که این سرزمین برای اولین بار توسط یک پرتغالی کشف شد.
سفر به برزیل در نوروز
اگر بخواهیم نام «ریودوژانیرو» را به انگلیسی ترجمه کنید، این شهر «رودخانه ژانویه» خوانده می‌شود. با خود فکر می‌کنید این نام از کجا نشات می‌گیرد؟ احتمالاً غافلگیر شوید اگر بفهمید این نام هیچ ربطی به ۲۰۰ رودخانه‌ای که از شهر می‌گذرند ندارد. وقتی گاسپار د لموس (Gaspar de Lemos) کاوشگر پرتغالی در ژانویه سال ۱۵۰۲ به ریو رسید، فکر کرد خلیج گوانابارا (Guanabara) دهانه یک رودخانه بزرگ بوده و در نتیجه نام منطقه را رودخانه ژانویه گذاشت. اگر چه برخی مورخان با این قضیه موافق نیستند اما این یکی از محکم‌ترین نظریه‌ها درباره منشأ نام ریو به حساب می‌آید.
طبیعت زیبا و رویایی شهر ریو دو جانیرو بسیار خیره کننده و چشم نواز است در نتیجه سفر به ریدو ژانیرو بسیار هیجان انگیز است.
برزیل
می توان گفت ریو دو ژانیرو با جاذبه های همچون انحنای زیبای خلیج رپو، سواحل سفید ماسه ای کوههای پوشیده از انبوه درختان گرمسیری و جزایری که از دل دریا بیرون زده اند یکی دیگر از نشانه های قدرت خداوند بر روی زمین است.
ساکنان شهر ریو آن را Heeoh می نامند. اما در میان محلی ها به نام کاریو گاس (cariocas) نیز شهرت دارد. در این شهر زیبا به وضوح مشاهده خواهید کرد که مردمان شهر ریو دوجانیرو چگونه با بزرگ نمایی در مورد شهر خود صبحت می کنند. در نظر آنان شهر ریو حیرت آور ترین شهر دنیا است!
همانطور که در ابتدا هم گفتیم جذابیت¬های شهر ریو قرن هاست که گردشگران و بازدید کنندگان فراوانی را به سمت خود می کشاند. بدون شک شهر ریو دوژانیرو یکی از مکان¬های بسیار مناسب برای عکس برداری های بی مانند در تمام دنیا است.
مجسمه مسیح
این شهر پس از شهر سائوپولو بزرگ ‌ترین شهر برزیل محسوب میشود و تا سال 1960 میلادی پایتخت این کشور بود؛ می‌توان شهر ریو را به 3 منطقه اصلی تقسیم بندی کرد؛ هسته مرکزی و تاریخی در سمت شرق رشته کوه ” سرا دا کاریکا ” که یک رشته کوه کوچک ساحلی شرقی – غربی می باشد؛ ناحیه شمالی که در شمال غرب هسته مرکزی قرار گرفته است و ناحیه جنوبی که در جنوب و جنوب غربی هسته مرکزی واقع شده ، رشته کوه سرا دا کاریُکا مرکز طبیعی بین نواحی شمالی و جنوبی شهر را تشکیل داده است.
سفر به برزیل
مساحت شهر ریو با 1170 کیلومترمربع مساحت و 6/5 میلیون نفر جمعیت و ناحیه کلان شهر ریو با 6500 کیلومترمربع مساحت و 5/11 میلیون نفر جمعیت ، 13 شهر دیگر را در بر گرفته است . شهر ریو با یک پل بزرگراهی به طول 14 کیلومتر بر روی خلیج گوانابارا به شهرهای حومه ‌ای شرق خلیج مزبور متصل شده است.
اما در ادامه به برخی از ویژگی های جذاب و متفاوت این شهر زیبا بپردازیم:
تندیس مسیح در ریو دوژانیرو
ساخت تندیس در سال ۱۹۲۲ آغاز شد و در ۱۹۳۱ به پایان رسید. این تندیس ۳۸ متر ارتفاع دارد و هزینه‌ی ساخت آن ۲۵۰ هزار دلار بوده که با پول امروز در حدود ۲/۳ میلیون دلار است. تندیس مسیح توسط مجمع کاتولیک برزیل پایه‌گذاری شده و از سنگ سوئدی ساخته شده است.
تندیس مسیح منجی در ریودوژانیرو بزرگ‌ترین تندیس آرت دکو در دنیا و پنجمین تندیس بزرگ مسیح است. روزانه ۵۰۰۰ نفر از آن بازدید می‌کنند. در سال ۲۰۰۷، این تندیس به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه‌ی جدید جهان انتخاب شد. در سال بعد، ابروها و انگشتان تندیس بر اثر صاعقه آسیب دیدند.

نقاشی
هنر خیابانی در ریو کاملا قانونی است
اگر در خیابان‌های ریو گردش کنید، طولی نمی‌کشد که نقاشی دیواری‌هایی که ساختمان‌های شهر را تزئین کرده‌اند پیش چشمان شما ظاهر می‌شوند. تا زمانی‌که هنرمند از مالک ساختمان اجازه داشته باشد و ساختمان، تاریخی نباشد، او اجازه دارد هر طرحی را که بخواهد روی آن بکشد. یکی از برجسته‌ترین هنرمندان خیابانی ریو مارسلو منت (Marcelo Ment) نام دارد.
مرغ ریو دوژانیرو
نام یک پرنده نیز از نام این شهر گرفته شده است. مرغ ریودوژانیرو یک گونه‌ی بومی برزیل است که به دلیل آسیب دیدن زیستگاهش در معرض خطر قرار دارد.

اگر تا اینجای مطلب همراه ما بوده باشید، ریو را به خوبی شناخته اید اما اگر دوست دارین تا دربارهبقیه شهر های برزیل نیز اطلاعات جالبی داشته باشید ، پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را حتما مطالعه نمایید.(جهت مطالعه هر مطلب روی نام آن کلیک کنید.)
آبشار های بی نظیر جهان در کجا قرار دارند؟
شهر جنگل های زیبا مانائوس
سائوپائولو کجاست؟