درباره جشن سال نو در تایلند چه میدانید؟

Songkran جشنواره سنتی سال نو تایلندی از زمان گذشته است. این جشنی است که حسن نیت، عشق، شفقت را در بر می گیرد.

کلمه Songkran در زبان سانسکریت به معنای حرکت یا گام برداشتن گرفته شده است. اولین روز Songkran زمانی اتفاق می افتد که خورشید از ماهی ها به قوچ می رسد، که مطابق با منظومه شمسی برهمن، روز سال نو را نشان می دهد.

تایلند

جشنواره Songkran هر سال در روزهای 13، 14 و 15 آوریل برگزار می شود. روز اول به ماها سونگران یا بیگ سونگران معروف است. دولت تایلند جشنواره Songkran را به عنوان تعطیلات عمومی طولانی اعلام کرده است تا مردم بتوانند برای دیدارهای خانوادگی به شهر خود بازگردند.

13 آوریل نیز از سوی دولت به عنوان روز سالمند اعلام شده است. این مناسبت نشان‌دهنده قدردانی از سالمندان برای کمک به خانواده و کشور است.

14 آوریل به عنوان روز خانواده برای جشن عشق و با هم بودن خانواده نامگذاری شده است.

اهمیت جشنواره سونگکران

Songkran به عنوان یکی از مهمترین سنت های تایلند در نظر گرفته می شود زیرا شامل سه ارزش اصلی در سبک زندگی تایلندی است که عبارتند از:

ارزش خانواده: Songkran زمانی است که اعضای خانواده گرد هم می آیند تا قدردانی، عشق و احترام و همچنین شایستگی و ادای احترام به اجداد خود را نشان دهند.

 ارزش جامعه: Songkran از طریق مشارکت فعال و تعامل با یکدیگر، افراد جامعه را برای تقویت حسن نیت و وحدت در جامعه گرد هم می آورد.

ارزش دین: کسب شایستگی با عرضه غذا به راهبان. رفتن به معابد و شرکت در موعظه های بودایی از فعالیت های فرخنده ای است که در طول Songkran انجام می شود.

سفر به تایلند

در جشنواره Songkran چه باید کرد؟

برای جشن Songkran، فعالیت های زیادی در سراسر تایلند وجود دارد که با توجه به سنت منطقه متفاوت است. برخی از فعالیت ها عبارتند از:

  • نظافت خانه ها و اماکن عمومی مانند معابد، مدارس، ادارات برای استقبال از سال نو با تمیزی و شروعی تازه.
  • ایجاد شایستگی با اهدای صدقه به راهبان در تقدیم به اجداد متاخر، رفتن به معابد برای گوش دادن به موعظه بودایی.
  • رهاسازی پرندگان و ماهی ها به زیستگاه طبیعی خود یک عمل رایج در طول Songkran است. این عمل در نتایلند نوعی شایستگی است.
  • پاشیدن آب بر روی تصاویر بودا و راهبان یک عمل مبارک برای دریافت برکت برای سال نو است.
  • ساخت پاگوداهای شنی در زمین معبد. آوردن شن و ماسه به محوطه معبد یک امتیاز محسوب می شود زیرا می توان از شن و ماسه برای ساخت و ساز یا بازسازی معبد استفاده یا استفاده مجدد کرد.
  • ریختن آب بر سالمندان خانواده ویا جامعه جهت احترام و سپاسگزاری و طلب خیر و برکت.
  • نمایش های عامیانه و بازی های سنتی برای لذت بردن و همچنین حفظ سنت Songkran برگزار می شود.
  • پرتاب آب به صورت دوستانه با استفاده از آب تمیز یا معطر، تبادل تبریک سال نو در حین آب بازی.

تایلند

امروز 13 اپریل و مصادف با اولین روز Songkran است. اگر مسافر تایلند هستید پیشنهاد می کنیم حتما از این جشن زیبا بازدید کنید و تجربه های به یادماندنی و زیبایی را کسب کنید.