مقاصد محبوب دانشجویی ایرانیان

قطعا بار ها و بارها از اطرافیان و دوستان خود شنیده اید که قصد مهاجرت دارند و می خواهند برای تحصیل، کار، زندگی و… به کشور های دیگر بروند. اما این کشور ها را چگونه انتخاب می کنند؟ معیارهای خود را چگونه انتخاب می کنند تا بتوانند مناسب ترین کشور را برای خود انتخاب نمایند؟ قطعا هر متقاضی مهاجرت وابسته به توانایی ها و کارهایی که می تواند انجام دهد، سعی می کند تا هموارترین و راحت ترین مسیر مهاجرت را انتخاب نماید. ما امروز و در این مطلب از تعطیلات رویایی قصد داریم تا محبوبترین مقصد دانشجوهای ایرانی را برای تحصیل به شما عزیزان معرفی کنیم و یک امار جامع را در اختیارتان قرار دهیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
افزایش هزینه‌ها و دشواری مهاجرت دانشجویی از ایران موجب رشد شمار دانشجویان ایرانی در کشورهایی همچون کانادا و ایتالیا و… که قوانین ساده‌تری برای صدور ویزای دانشجویی دارند و نیز ترکیه که هزینه اقامت ارزان‌تری هم دارد، شده است.
مهاجرت تحصیلی
سالنامه مهاجرتی ایران در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که تعداد دانشجویان ایرانی خارج از کشور طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸(طی 18 سال) با افزایشی حدود ۳.۲ برابری مواجه شده از 17447 نفر (17 هزار و 447 نفر)به 56376 نفر(56 هزار و376 نفر) رسیده است. تعداد دانشجویان ایرانی خارج از کشور از سال ۲۰۱۱ به این سو همواره در تراز ۵۰ هزار نفر باقیمانده که تقریبا معادل ۱.۶ درصد از مجموع کل دانشجویان ایرانی است.
پایه محتوای این سالنامه که از سوی رصدخانه مهاجرت ایران تدوین و از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران منتشر شده است، ایران در سال ۲۰۰۰ از نظر تعداد دانشجوهایی که به خارج از کشور مهاجرت کرده اند در مقایسه با سایر کشورهای جهان در رتبه ۲۶ قرار داشته که این رتبه در سال ۲۰۱۳ به یازده کاهش پیدا کرده اما در سال ۲۰۱۸ به رتبه نوزدهم افزایش پیدا کرده است.
مهاجرت تحصیلی
اما این جمعیت از دانشجویان مقاصدشون کجا بوده است و در کدام کشور ها مستقر شده اند؟
آمریکا، ترکیه، آلمان، ایتالیا و کانادا به عنوان پنج مقصد اصلی دانشجویان ایرانی هستند که دانشجویان زیادی را به خود جذب کرده و به دلیل برخی از شرایط مساعد آنها به محبوبترین مقاصد مهاجرتی دانشجویی تبدیل شده اند.
بر اساس سالنامه مهاجرتی ایران، در آمریکا به عنوان نخستین مقصد دانشجویان ایرانی حدود 11802 نفر (11 هزار و 802 نفر) در سال ۲۰۱۸ مشغول به تحصیل بوده‌اند ولی ایران جزء ۱۰ کشور برتر اعزام کننده دانشجو به ایالات متحده قرار نداشته است. البته ایران در سال تحصیلی 2020-۲۰۱۹ از این نظر در جایگاه ۱۳ قرار داشته است.
مهاجرت دانشجویی
جالب است بدانید که در سال 2018 ایران جزء 5 کشور برتری قرار داشت که بالاترین میزان ارسال دانشجو را به ترکیه داشته است.
بر پایه داده‌های این سالنامه، پایین‌تر بودن هزینه تحصیل در ترکیه نسبت به سایر کشورها یکی از دلایل اصلی افزایش جمعیت دانشجویان ایرانی در کشور ترکیه بوده است. چنان که تعداد دانشجویان ایرانی در ترکیه از ۴۹۹ نفر در سال ۲۰۰۰ به هزار و ۴۸۸ نفر در سال ۲۰۱۲ رسیده و پس از آن به بیش از ۴ هزار نفر در سال ۲۰۱۴ جهش کرده و تا سال ۲۰۱۸ همچنان روندی صعودی داشته است.
مقاصد برتر دانشجویان ایرانی جهت مهاجرت را به شما عزیزان معرفی کردیم و امیدواریم که با مطالعه این مطلب بتوانید مقصد خود را برای مهاجرت راحت تر انتخاب نمایید.
مهاجرت تحصیلی
اگر قصد مهاجرت از طریق تحصیل را دارید، می توانید روی کمک تیم تعطیلات رویایی حساب کنید و از مشاوره های بی نظیر ما بهره ببرید. همچنین ما در تمامی مراحل اخذ این ویزا و تا اخرین قدم درکنار شما عزیزان هستیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق شماره تماس 02122243040 با ما در ارتباط باشید.

جهت اطلاع از اولویت های مهاجرتی کانادا در سال 2022 اینجا کلیک کنید.
ایا از مراحل اخذ پذیرش ویزای دانشجویی کانادا در تعطیلات رویایی خبر دارید؟ اگر خبر ندارید اینجا کلیک کنید.
شهر های محبوب مهاجرت دانشجویی در تمامی جهان کدامند؟ برای شناختن آنها اینجا کلیک کنید.
از مقاصد محبوب مهاجرت از نظر گوگل خبر دارید؟ جهت آشنایی با این مقاصد اینجا کلیک کنید.