گنجینه فرهنگ ایرانیان در تجریش

موزه موسیقی
یکی از لذت بخش ترین قسمت های فرهنگ هر کشور وابسته به موسیقی آن است. همانطور که می دانید ایران به دلیل برخورداری از تاریخ غنی و طولانی دارای یکی از غنی ترین فرهنگ های جهان است و به همین دلیل ساز های متعددی نیز در این کشور وجود دارد. بله ساز هایی که ریشه و اساسشان ایرانی بوده و برای اولین بار در ایران متولد شده اند. به همین علت ما یکی از جذابترین موزه هایی را که در پایتخت ایران، تهران، داریم متعلق به هنرمندان و ابزارالات موسیقی سنتی و ایرانی است. در ادامه این مطلب از تعطیلات رویایی قصد داریم تا موزه موسیقی تهران را به شما عزیزان معرفی کنیم.
موزه موسیقی تهران یکی از موزه‌ های تخصصی ایران است که در شمال تهران قرار دارد. موزه موسیقی تهران در خیابان دربندی نزدیک خیابان تجریش واقع شده است؛ خیابانی پر از درخت که سازهای موسیقی مختلفی را در خود جای داده است. جایی که از ساز شماته‌دار علی تجویدی تا ساز کیهان کلهر در آن جا خوش کرده.
موزه که قبلا خانه مسکونی بوده است، در سال ۱۳۸۲ مورد بازسازی قرار گرفته و سرانجام در سال ۱۳۸۸ افتتاح شده و حالا می‌توان در سه طبقه‌اش پا گذاشت و از بازدید از بخش های مختلف آن لذت برد.
موزه موسیقی
اما در این موزه چه بخش هایی در انتظار ما هستند؟
به طور کلی از بخش های قابل بازدید این موزه می توان به سالن نمایش سازها، گنجینه‌ موزه، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه‌ تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز و انبار نگهداری سازها و… اشاره کرد.
جالب است بدانید که بخشی از سازهای موزه موسیقی به امانت در آن قرار دارد، بخشی از آنها به موزه اهدا شده‌ و بخشی دیگر از سوی موزه خریداری شده‌اند. همچنین در این موزه گنجینه سازهایی قرار دارد که شاید تا به حال آ‌نها را ندیده باشید. همچنین اسناد مکتوب و مضبوط مربوط به موسیقی نیز در این موزه نگهداری می شود.
ساختمان فعلی موزه در سال ۱۳۵۱ ساختمانی مسکونی بوده است که سالها بعد یعنی در سال ۱۳۸۲ به خاطر محل مناسب و فضای کافی مورد بازسازی قرار گرفت و به موزه ماندگار و محلی برای نمایش هنر ایرانی تبدیل شده است. همچنین این موزه در سال ۱۳۸۸ در این محل افتتاح گردیده است. موزه موسیقی‌ دارای سه طبقه است و حدودا ۲۴۰ ساز از ۲۰۰ نوع مختلف در آن نگهداری می‌شود.
سالن های موجود در موزه با هدف شناساندن بهتر و ارائه اطلاعات دقیق در مورد سازهای موجود در این موزه به تفکیک نوع ساز، به سه بخش سازهای بادی، سازهای کوبه ای و ساز های زهی تقسیم بندی شده است.

سالن سازهای زهی و بادی که در طبقه‌ همکف قرار دارد شامل دو بخش است؛ در بخش سازهای بادی شاهد انواع سازهای خودصدا، نی‌، نی‌لبک و سوتک‌ها هستیم و در بخش سازهای زهی، سازهایی مثل زه مضرابی و آرشه‌ای را ملاقات میکنیم. در سالن سازهای کوبه‌ای هم انواع سازهای کوبه‌ای مثل تنبک و طبل به نمایش درآمده است. حتما شما هم مشتاقید بدانید که سازهای استادان بزرگ موسیقی در کدام قسمت این موزه به انتظار دیدار نشسته اند! اگر بخواهیم سازهایی متعلق به استادان بزرگی مانند میرزا عبدالله، کیهان کلهر و محمد عشقی، از نوازندگان مطرح سنتور را ببینیم که به موزه اهدا شده است، باید به طبقه دوم برویم.
همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم موزه موسیقی تهران یکی از غنی ترین آرشیوهای موسیقی ایران را دارد که هر ایرانی با شنیدن آن ها قطعا به وجد خواهد آمد. جالب است بدانید که در آرشیو موزه موسیقی، نخستین صفحات موسیقیایی ضبط شده به دستور مظفرالدین شاه قاجار در دسترس است و این آرشیو جزو غنی‌ترین مجموعه‌های موسیقی کشور به حساب می آید.
آرشیو صوتی و تصویری موزه و کارگاه سازسازی نیز یکی از جالب‌ترین بخش‌های این موزه‌ است. در این بخش، آرشیوی از محمد علی گلشن ابراهیمی، گردآورنده آثار صوتی ایران به موزه اهدا شده که از کامل‌ترین مجموعه‌هاست.
وقتی در این بخش قدم بزنیم ممکن است صدای یکی از آهنگ‌هایی که با آن خاطره داریم را هم بشنویم و سکوت موزه هم به این شکل شکسته شود. اما اگر بخواهیم خودمان هم دست به ساز شویم و ببینیم که سازها چطور ساخته می‌شوند، راهش رفتن به طبقه زیرهمکف و پا گذاشتن در کارگاه سازسازی‌ست.
از آنجا که روش چگونگی ساخت انوع ساز به عنوان یک فرایند مهم و تاثیر گذار در تاریخ موسیقی به شمار می آید، از این رو کارگاهی جهت نمایش مراحل ساخت انواع ساز های ایرانی در این موزه، در نظر گرفته شده است.

در این کارگاه، ساخت و مرمت ساز انجام می گیرد. در واقع افراد می توانند آغاز حیات یک ساز را از یک تکه چوب، تا لحظه ای که موسیقی با آن نواخته می شود را مرحله به مرحله از نزدیک مشاهده نمایند.
از اشیای موجود در این موزه می توان به چوبی اشاره کرد که از حشمت سنجری به یادگار مانده، زمانی که وی رهبری ارکستر را برعهده داشت همچنین می توانید نظاره گر ساعت و لباس‌های علی تجویدی، سنتور ملک حسین همگی در این موزه نگهداری می شوند. برای دیدن گرامافون و صفحه‌های قدیمی و کتابخانه تخصصی با ۳۰۰۰ کتاب نیز تنها می توانید به همین موزه مراجعه کنید.
از دیگر قسمت های مجموعه می توان به سالن اجرا، سالن روباز، استودیو ضبط و اتاق تمرین اشاره کرد و در بیرون از ساختمان جهت رفاه بازدید کنند گان موزه فضایی به رستوران و کافه نیز اختصاص یافته است.
برای بازدید از این موزه زیبا همین امروز هم می توانید اقدام کنید. زیرا این موزه در تمامی ایام هفته البته به جز شنبه ها از ساعت 10 صبح تا 5 بعد از ظهر آماده پذیرایی از بازدید کنندگان اهل فرهنگ و تمدن ایرانی است.
همچنین آدرس دقیق این موزه به شرح زیر است.
تهران، میدان تجریش، خیابان شهید در بندی (مقصود بیک)، خیابان موزه، موزه موسیقی

یکی از جذابترین موزه های تهران را به شما عزیزان معرفی کردیم و امیدواریم از بازدید از این موزه نهایت لذت را ببرید.
امروزه به دلیل شرایط ویژه کرونا قطعا سفر رفتن یکی از کار های سخت و البته پرخطر تبدیل شده است. اما اگر گردشگری یکی از کار های مورد علاقه شما است پیشنهاد می کنیم تا از مکان های دیدنی شهر و محل سکونت خود بازدید کنید. به همین دلیل ما تعدادی از دیدنی های شهر تهران را که شاید کمتر کسی از وجود آن ها خبر دارد، در مطالب جداگانه به شما عزیزان معرفی کرده ایم تا در روز های تعطیل از آنها بازدید کنید و بخشی از دیدنی های تهران را نیز بشناسید. بنابر این پیشنهاد می کنیم که حتما مطالب زیر را مطالعه نمایید.( جهت طالعه هر مطلب روی نام آن کلیک کنید.)

ترسناک ترین مکان های ایران
اولین بنای ساخت یونانیان در ایران
مکانی ساده برای عبادت که بعدا کلیسا شد!
تجربه آرامش در عمق تاریخ خانه مهربان
خانه طبیب دربار ناصری یا هاشم خان دماوندی؟
خانه مشیر الدوله پیرنیا

#آژانس تعطیلات رویایی #گردش #گردشگری #گردش در تهران #گردشگر #تهران #گردش در روز تعطیل #دیدن #بازدید #گردش در روز تعطیل #گردش در دوران کرونا #دیدنی #تاریخ #تاریخی#خانواده #تاریخ صفویه #گئورگ مقدس #ارامنه #ارمنستان #مذهب #ایین #عبادت #ترسناک # ترسناک ترین مکان های ایران #غار قاتل #روستای سنگی #گورستان اجنه #باغ سنگی #دریاچه گنج #موسیقی #موسیقی ایرانی #ابزار موسیقی #ساز سنتی #ساز #موسیقی سنتی #موزه #موزه موسیقی ایران #تجریش